Spåra med vinkelslip

11k läst  22 svar

1. T
    Renoverare Nivå 13
    Tänkte spåra lite i plankvägg för att få plats med vp-rör/slang och tänkte använda min vinkelslip till det. Men vad ska jag ha för skivor till det? Kapskivor funkar säkert men är ju knappast optimalt för trä, är det vanliga sågklingor jag ska ha? Passar de på en vinkelslip?
    Typ dessa
    http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=420&iItemId=81688

2. F
    Medlem Nivå 10
  3. Daniel_N
    Moderator · Nivå 19
    Ja, cirkelsågsklinga i vinkelslip låter vansinnigt farligt. Jag hade inte heller använt någon form av hårdmetallklinga alls i vinkelslip, risken för hugg o kast känns alldeles för hög.

Kan du inte använda en vanlig cirkelsåg?

4. Mr Handyman
    Medlem Nivå 11
    Risken är väldigt stor att det börjar brinna om man sågar med kapskivor i trä. Jag har för mig att jag någonstans sett träklingor till vinkelslip, men jag har kanske drömt det?

5. Cinolin
    Medlem Nivå 5
    Om du inte kan använda en vanlig cirkelsåg så föreslår jag också samma Toolbox-klingor som frohike visade. Men se för f-n till att skaffa och använda den speciella skyddskåpa som hör till dessa klingor, annars kan det bli riktigt tråkigt. Dyrt blir det... men ganska användbart.

Här finns ett set med klingor och skydd http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21569431

6. Cheesus
    Medlem Nivå 8
    Är det inte betydligt enklare att fräsa med en överhandsfräs?

Sågklinga på vinkelslipen låter lite otäckt.

7. phl
    Medlem · Nivå 14
    Handöverfräsen är nog lite väl klen för ändamålet. Liknade frågor har varit uppe många gånger tidigare, förslagen på lösning brukar kretsa kring att använda cirkelsåg, motorsåg eller liknande. De där klingorna med motorsågskedja till vinkelslipen känns som ett utmärkt sätt att spåra upp hela din lekamen, de hade jag aktat mig för!

8. T
    Renoverare Nivå 13
    Okej, det var ju därför jag frågade, att jag inte visste vad jag skulle använda. Min cirkelsåg är ganska kass och obekväm jämfört med vinkelslipen. Överhandsfräs har jag ingen. Känns inte så intressant att köpa en ny maskin när det bara är ett fåtal väggar som ska spåras.

9. phl
    Medlem · Nivå 14
    Prova att sök, det har dryftats ett antal gånger i det här forumet. Jag är ingen stor fantast av att köpa kinesmaskiner för slit-och-slängändamål men det kanske är läge att köpa en sunkig cirkelsåg till det här jobbet? Motorsågklinga och skydd till vinkelslipen kostar ungefär lika mycket och jag hade iaf värderat min kropp högre än samvetet att köpa och kanske kassera en maskin...

10. T
    Renoverare Nivå 13
    Har som sagt redan en sunkig cirkelsåg som är allt annat än användarvänlig. Men iofs, en cirkelsåg kan man ju ställa in djupet betydligt lättare än en vinkelslip.

11. phl
    Medlem · Nivå 14
    Precis, samt att klingan är rätt skyddad och att det faktiskt brukar gå att koppla till en dammsugare som tar det _mesta_ av dammet och spånet. Är du tveksam är det ju inte mycket svårare än att ta fram handcirkeln och testa. Funkar det inte så kan du ju ta till plan B.

12. bax
    Medlem Nivå 10
    Nä tusan, elmotorsåg skall det vara. I andra hand bensinmotorsåg.

13. v-g
    Medlem Nivå 13
    Överhandsfräs 250 pix på Rusta. Fräs 35 kr på biltema. Köpte själv häromdagen. Funkade bra dessutom :)

14. phl
    Medlem · Nivå 14
    Min erfarenhet av överhandsfräsar på strax under 1000W är att det är rätt tungt att dra bort så mycket material att man får in elrör. Åtminstone jämfört med att spåra med såg, du kanske har de motsatta v-g?

15. v-g
    Medlem Nivå 13
    Min fräs är (enligt förpackningen) på 1050 watt så jag klarar mig :D

Men ja du har rätt det går inte snabbt fast å andra sidan hade jag inte brått heller så jag testade inte toppfarten på fräsen. Spåret blev iaf jämt och fint och jag fräste in en 20 mm för PEXrörsböj som ska ut genom vägg. Körde med vanlig notfräs.

Var med en plast som gjorde att det mesta av spånet for i sugen, detta var ju trist iom att jag såklart inte önskade spån i resten av det nästan rensugna badrummet ;) För 250 spänn kändes det iaf som ett kap(fast det var en fräs).

Motorsågen skulle nog gå snabbast men det kändes inte riktigt rätt ;)

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: