Ladda batterier utan originalladdare..

2k läst  7 svar

1. S
    Medlem Nivå 7
    Min Hiltiladdare blev nyligen stulen ihop med lite andra prylar..
    Kan jag ladda batterierna till maskinen med en vanlig batteriladdare - typ http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13553678

Jag har gjort det till den en gång när jag glömt laddare och det fungerade, men frågan är om det kan skada batterierna på något sätt.??

2. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 15
    Den springande punkten är vad det är för typ av celler och om det sitter något mer än battericeller i packen, sedan får man välja laddare utifrån detta.

3. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Om Ditt batteri är märkt exempelvis 3000 mAh bör Du prova med 300 mAmp. Med andra ord, ladda med 1/10. Och gör det i tolv timmar. Tala om hur det går.

per

4. S
    Medlem Nivå 7
    Hehe, jag har provat - och det fungerar.. Men jag vet ju som sagt inte riktigt hur batterierna mår av det...
    Eller fungerar det så att om batterierna tar laddning tar de heller ingen skada??

5. pernitta
    Medlem Nivå 9
    Det enda som under normalt bruk kan skada är alltför hög ström och alltför långa laddningstider.

Prova nu med 1/10 och tolv timmar och berätta hur det avlöper.

per

6. S
    Medlem Nivå 7
    Skall bli ;)

7. J
    Medlem Nivå 6
    Men ladda INTE Litiumjon-batterier utan en laddare speciellt för dessa celler! Överladdas de så brinner de upp och tar med sig huset i eldsvådan.

8. S
    Medlem Nivå 7
    Så, nu är det testat..
    Det fungerar utmärkt. (alltså inte med Litiumjon då :) )
    Har även provat lite andra batterier jag har hemma och det verkar fungera..
    Dock är det ju en nödlösning - det är lite pilligt att få dit klämmorna från laddaren på batteriet..
    Men har man glömt laddaren någonstans långt borta kan det vara bra att veta att det går att köra med "vanlig" batteriladdare..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: