Byggahus.se

Gera golvlister med TS55?

1. A
    Medlem · Nivå 11
    Hej,
    Behöver gersåga (45 grader för inner/ytterhörn) 145 mm höga (ca 25mm tjocka) profilerade golvlister, och jag har ej tillgång till kap-gersåg. Med den manuella gerlådan tar det så förbaskat lång tid... Finns det nåt bra sätt att få till detta med sänksågen Festool TS55 och skena? Det känns ju inte helt stabilt att balansera den långa skenan på listen, krångla med tvingar etc...

mvh
    /Alko

2. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Ställ in sågen på att gera 45 grader. Lägg sen listen på ett plant bord, med några bitar exakt lika tjock list på varje sida, sen är det bara att lägga linjalen och såga.

3. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Nja... man får nog spänna fast listen. Oftast lyckas sågen rycka lite i listen om den bara hållas fast med skenan. Sen blir det bäst om du om du använder sågen som sänksåg. Du får lägga lite vikt på sågen för att skenan ska ha en chans att hålla fast listen. Om du kör som vanlig cirkelsåg knuffar du fram listen istället och snittet blir lite snett .

4. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Det har jag aldrig haft problem med. Men det kan klart bero på vad man har för underlag kan jag tänka mig.

5. screamin-daemon
    Medlem · Nivå 9
    Jag läste en gång till............. och såg att det var 145mm lister och det ska nog gå. Men när jag testade med 80mm lister var det inte så lätt att få dem ligga kvar. Annars kan det nog stämma att underlaget betyder en del. Daniel_n brukar ha ganska bra koll på Festool. :)

6. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Får revidera mitt svar lite, beroende på hur profilen ser ut. Läste lite slarvigt, och tänkte mig en "platt" 145mm list. Är den i någon inte så "platt" profil kan det bli besvärligare. Då kan sänksågen i kombination med MFT-bordet vara en bra lösning. Annars är grundlösningen samma som ovanstående, dvs se till att det finns stöd med samma höjd på båda sidor om listen, och lägg på linjalen. Samt se till att listen inte rör sig, antingen att den ligger stabilt mot sågbordet eller genom att tvinga den mot bordet. Skenan hade jag också tvingat fast, eftersom du eventuellt kan behöva båda händerna på sågen för att hindra den från att tippa, vilket den gillar att göra när man har den på 45 grader.

Tänk också på att det inte är givet att alla hörn i ditt hus är 90 grader.

7. A
    Medlem · Nivå 11
    Ok, tack för alla svar - ska nu ner i källaren och sätta igång. Just problemet med att TS55:an gärna tippar vid 45-graders gerning har jag noterat, då vill man gärna ha båda händerna på sågen.
    Hittade annars den här länken: http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/18822-styrskena-med-kapanhall.html

En sån variant kanske skulle hjälpa, får testa om det inte går bra annars.
    Och listerna är profilerade på de övre 40 mm, i övrigt rakt - borde funka då med skenan tycker jag...

Mvh/
    alko

8. pernitta
    Medlem Nivå 9
    En fundering, innerhörn sågas med skenan mot materialets baksida, ytterhörn tvärtom. Om det stämmer så blir sågandet lite extra besvärligt.

Anhållet som nämns bör nog fixeras med tvingar.

Varför inte en såglåda, underlaget justeras dels så att materialet ligger väl understött, dels så att skenan lätt trycker mot materialets fulsida (vid innerhörn). Både material och skena fixeras, den senare även mot anslag. (Se tips & tricks).

Vid sågning av ytterhörn hamnar materialets fulsida neråt, men sågning bör ändå kunna ske i lådan efter fixering med kil eller tving.

Det talas om underlag, jag använder ofta en frigolitskiva som klingan får gå ner i ett par mm.

Trevlig helg / per

9. T
    Medlem Nivå 2
    Det kan omöjligt gå fortare med sänksågen möjligen om bladet är helt tandlöst! Haha

10. Daniel_N
    Moderator · Nivå 21
    Förstår inte riktigt hur du menar här?

11. A
    Medlem · Nivå 11
    Förstår inte heller...(utgångspunkten är ju att kap/gersåg saknas)
    Kan iallafall rapportera att det blev en riktig hemmafixar-lösning, med improviserat allt annat än plant underlag, några tvingar, glappande skena som man får trycka ner medan man sågar i 92 graders vinkel etc. Ändå perfekt resultat med klockren precision. TS55 levererar! :)
    Har man fler än 10 lister dock, är säkert en mer sofistikerad såglåda berättigad.

12. A
    Medlem · Nivå 11
    Satte fast ett par brädbitar på vardera sida om golvlisten som "guide" + två till längst ut som skenan vilar mot i ändarna. Och så Festool-tvingar för skenan på undersidan. Löjligt enkelt men också typ två minuter att sätta upp. Skulle haft snabbtvingar för skenan, eftersom man måste lossa en tving för att kunna skjuta fram golvlisten.

/A

13. mattiasp
    Besserwisser · Nivå 18
    Problemet är att två Festool-snabbtvingar kostar lika mycket som en enklare kap/gersåg.

14. T
    Medlem Nivå 2
    Haha! Men de är ju kul med maskiner.

15. S
    Medlem Nivå 1
    test test test test