Hej.
Jag har några funderingar runt spårsågning med kap/ger sågen jag har. När jag såg att den hade det tycket jag det var ju praktiskt att man kan ställa djupet så kan man såga och göra halvt-i-halvt sammanfogningar. Bättre metoder finns säker men det är en annan sak. Så jag tog å testa lite men blev lite fundersam om jag kanske har missat något. När man använder djupstoppet så innebär det ju att sågklinga inte når i genom arbetsstyckets hela bredd. OBS inte tjocklek, det är ju liksom grejen man vill åt. Det blir en lite hoppbake i slutet av spåret. Jag tror jag förstår den mekaniska logiskt anledningen till det men det står inte nämnt något i manualen om att man måste kompensera för det på något sätt. Ända sättet jag har kommit på att få till det är att flytta ut arbetstycket från anslagsskenan med hjälp av en spillbit. Det har leder dock till att arbetstycket inte får så bra stöd av sågbordet. Vad är det tänkt man ska använda spårsågning till egentligen och är det bara för att jag använder det som jag gör som jag måste flytta ut arbetsstycket? Har jag missat något?

Mikael_L
Jag lade märke till exakt samma sak med min Makita LS0714, när jag skulle testa att spåra i en bit.

Jag har ingen aning om något annat, så jag antar att man helt enkelt får lägga en distanskloss mellan.

Jag ville bara skriva för att meddela att du inte är ensam om din upptäckt, även med en annan maskin.

Hehe, även jag retar mig på det där. Har en Makita LS1013 som lider av samma problem. Antar att det är priset man får betala för att få en maskin som har så lång slid som möjligt utan själva slidarna blir längre än nödvändigt.

Jag hade problem med detsamma förra veckan på just en LS1013, stoppade en riktad 20x40mm imellan och hade därefter inga problem. Kvarvarande bit skulle vara 23mm tjock. För att man skulle ha en spårsågning som inte fick den effekten skulle man kunna höja hela sågen gentemot bottendelen.

Handyman>De sågarna finns, de kallas radialarmsågar och är klart användbara. Dock inget man vill släpa runt mellan olika platser.

/Kent

Jovisst, men det är ändå något annat. Men visst vore det fint att ha en sån! Förresten såg jag en monstervariant av något de kallade radial saw i England för ett par sår sen. Såg inte ut som det vi kallar radialarmssåg, utan som en enorm kap-gersåg med gejdrar på dryga metern. Den tog väl uppemot en meter i bredd. (logiskt nog). Kanske har nån bild nånstans på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.