13 339 läst ·
38 svar
13k läst
38 svar
Behöver hjälp med val av maskiner
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
GTS 10 igen. Bilden som du skickade med på den, Bekin, den har en kärra/stativ som jag inte sett förut. Påminner om stativet till Makitas motsvarighet till GTS:en. Det är bra med hjul till den!! 32 kg + stativ går bra att lyfta. Däremot tror jag att stativet som skickas med mest i Sverige (ja som den ibland säljs med i paket alltså) är stadigare när det väl står där.
Kapanhållet är i bästa fall en leksak. Det glappar i spåret som så många andra dito. Kanske man kan tighta till det, men det är få saker jag kör på PTS:en som inte går i gerkapen.
Kapanhållet är i bästa fall en leksak. Det glappar i spåret som så många andra dito. Kanske man kan tighta till det, men det är få saker jag kör på PTS:en som inte går i gerkapen.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Kan någon berätta vad Festool CMS är egentligen. Att det är ett stativ för montage av mobila maskiner ser jag ju förstås, men vad är speciellt med det? Är det gjort för att kombineras med sänksåg och skena eller?
Om den (Nobex 180 Champion) samlar damm kanske det är läge att sälja?Kemi skrev:Jag har en Nobex 180 Champion om jag minns rätt, köpte den när vi flyttade in i huset och skulle sätta nya lister på hela bottenvåningen, visst det fungerade men nog kändes det rackligt med 4+ meters lister.
Efter att jag köpte DW712 kap/gersågen har Nobex´en samlat damm i ungefär 1 år, satsa hellre på en bra elektrisk såg, den kan du använda till såååå mycket annat också, en 80 tänders klinga för finsågning och en 24 för grov. Det kör jag med och det fungerar klockrent.
/A
Hej Bekin !
Det absolut viktigaste är att vara ärlig mot sig själv Det är väldigt lätt att köpa en massa verktyg och maskiner som man inte kommer att använda eller inte kan använda (vet ej hur dom fungerar).
Vad kommer du att snickra. Du säger möbler menar du stolar bord skåp etc av massivträ eller menar du enklare möbler av tex skivmaterial.
Man kan komma väldigt långt med väldigt enkla verktyg men då krävs det en yrkesskicklighet försök att rikta en 2 m planka med en rubank det är inte lätt. En genväg är att skaffa i det här fallet en rikthyvel .Men kommer du att behöva en stor rikt med en bred av 300mm det är inte ofta som man riktar så stora breder.
Vad jag försöker säga är att tänk verkligen igenom vad du behöver inför stundande projekt och köp dör efter .Tex det där med överhandsfräs vilken storlek behöver jag hmm en 12mm är väl bra den kan ju ta alla 6 8 12 vad bra en som kan allt förvisso sant MEN den är extremt otymplig att använda på fri hand jag menar med en hand .
Vilka maskiner jag rekommenderar jag har aldrig i stor utsträckning använt små portabla sågar som tex GTS 10 .Men rent spontant så tycker jag dom är för små om man inte bygger stort bord runt dom med förlängning på klyvsidan och så har kapanhålett för kort slaglängd framför klingan om man inte bygger en jig. Jag tycker det blir mycket om och bygg .I USA är dom
mycket för sågar utan justerbord( vilket jag tycker är hel knäppt) i Europa använder vi mer justersågar.USA ligger långt före oss när det gäller tillbehör och eftermarknadstillbehör(kommer inte på något bra svenskt ord).Förutom stationära sågar dom gör vi bättre
Så mitt förslag blir en begagnad sak på tex blocket EJCA L18 som är en extremt bra såg för pengarna outslitlig ,förträfflig upphängning av hela såg enheten precisionen är formidabel mycket bättre än HAMMER.
Hyvel här finns det mycket att välja på många gamla fina finns billigt att hitta enda STORA nackdelen är spån utsugen måste byggas eller modifieras
Mitt staltips blir åter igen en EJCA rikt/plan fördel tar stor höjd i planen ,nackdel kanske lite korta bord men det finns förlängningsbord rullbock etc
Överhandsfräs festool of 1010 punkt slut .
En till sak som är ovärderlig är sticksåg. festool. Mig veterligen så är dom det enda fabrikat som har styrklackar som dessutom sitter precis nere vid arbetsmaterialet är ställbara det gör att man kan såga vinkelrätt igenom så tjocka plank som det finns blad till .
Ännu en sak är slipmaskin festool rotex... den är verkligen tre maskiner i en (ett kinder ägg)inte en maskin med tre funktioner som funkar halvdant .
MEN det viktigaste av allt är en spån sug om du väljer en med säck ovanpå så STÄLL DEN UTOMHUS under tak. Den tar bara hand om spånet inte dom små partiklarna som är skadliga för våra kroppar (lungor).
Dammsugare är också ett måste MEN MED HEPA KLASSAT FILTER .
Vanliga vita enkla damm mask räcker inte heller som andningsskydd. Jag tycker att det borde vara förbjudetatt sälja spånsug med påse på . Det finns faktiskt bättre filter att sätta i stället för dessa vanskliga påsar (jag vet jag är en dammpolis men jag tycker det är oerhört viktigt det är väldigt många träslag som är rent ut sagt hälsovådliga).
Det är ju faktiskt riktigt kul att öppna kartonger med nya maskiner men vill man ha maskiner med precision så blir det väldigt dyrt.
Ps jag har en HAMMER B3 winner comfort med lul lul till salu!
MVH Pär H
Det absolut viktigaste är att vara ärlig mot sig själv Det är väldigt lätt att köpa en massa verktyg och maskiner som man inte kommer att använda eller inte kan använda (vet ej hur dom fungerar).
Vad kommer du att snickra. Du säger möbler menar du stolar bord skåp etc av massivträ eller menar du enklare möbler av tex skivmaterial.
Man kan komma väldigt långt med väldigt enkla verktyg men då krävs det en yrkesskicklighet försök att rikta en 2 m planka med en rubank det är inte lätt. En genväg är att skaffa i det här fallet en rikthyvel .Men kommer du att behöva en stor rikt med en bred av 300mm det är inte ofta som man riktar så stora breder.
Vad jag försöker säga är att tänk verkligen igenom vad du behöver inför stundande projekt och köp dör efter .Tex det där med överhandsfräs vilken storlek behöver jag hmm en 12mm är väl bra den kan ju ta alla 6 8 12 vad bra en som kan allt förvisso sant MEN den är extremt otymplig att använda på fri hand jag menar med en hand .
Vilka maskiner jag rekommenderar jag har aldrig i stor utsträckning använt små portabla sågar som tex GTS 10 .Men rent spontant så tycker jag dom är för små om man inte bygger stort bord runt dom med förlängning på klyvsidan och så har kapanhålett för kort slaglängd framför klingan om man inte bygger en jig. Jag tycker det blir mycket om och bygg .I USA är dom
mycket för sågar utan justerbord( vilket jag tycker är hel knäppt) i Europa använder vi mer justersågar.USA ligger långt före oss när det gäller tillbehör och eftermarknadstillbehör(kommer inte på något bra svenskt ord).Förutom stationära sågar dom gör vi bättre
Så mitt förslag blir en begagnad sak på tex blocket EJCA L18 som är en extremt bra såg för pengarna outslitlig ,förträfflig upphängning av hela såg enheten precisionen är formidabel mycket bättre än HAMMER.
Hyvel här finns det mycket att välja på många gamla fina finns billigt att hitta enda STORA nackdelen är spån utsugen måste byggas eller modifieras
Mitt staltips blir åter igen en EJCA rikt/plan fördel tar stor höjd i planen ,nackdel kanske lite korta bord men det finns förlängningsbord rullbock etc
Överhandsfräs festool of 1010 punkt slut .
En till sak som är ovärderlig är sticksåg. festool. Mig veterligen så är dom det enda fabrikat som har styrklackar som dessutom sitter precis nere vid arbetsmaterialet är ställbara det gör att man kan såga vinkelrätt igenom så tjocka plank som det finns blad till .
Ännu en sak är slipmaskin festool rotex... den är verkligen tre maskiner i en (ett kinder ägg)inte en maskin med tre funktioner som funkar halvdant .
MEN det viktigaste av allt är en spån sug om du väljer en med säck ovanpå så STÄLL DEN UTOMHUS under tak. Den tar bara hand om spånet inte dom små partiklarna som är skadliga för våra kroppar (lungor).
Dammsugare är också ett måste MEN MED HEPA KLASSAT FILTER .
Vanliga vita enkla damm mask räcker inte heller som andningsskydd. Jag tycker att det borde vara förbjudetatt sälja spånsug med påse på . Det finns faktiskt bättre filter att sätta i stället för dessa vanskliga påsar (jag vet jag är en dammpolis men jag tycker det är oerhört viktigt det är väldigt många träslag som är rent ut sagt hälsovådliga).
Det är ju faktiskt riktigt kul att öppna kartonger med nya maskiner men vill man ha maskiner med precision så blir det väldigt dyrt.
Ps jag har en HAMMER B3 winner comfort med lul lul till salu!
MVH Pär H
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Det finns en enda sak som är speciellt med CMS: Det är lätt, och det ger dig möjligheten att i ett enda bord, på en enda plats ha flera enheter för arbete, genom att lyfta i dem istället för varandra. Tillägget till detta är att Festool har god precision i sina saker, vilket även gäller CMSen.Mr Handyman skrev:
Så har du CMS kan du flytta det, till skillnad från en hammer, vilket är bra om du har en liten verkstad och inte kan stölla bordet på den plats du behöver för länga brädor, och breda skivor till vänster, och breda skivor till höger.
Har du köpt till justerbord, längdanslag, breddning, ... och sedan köper en fräsmodul, så har du tillgång till alla dessa för fräsbordet också. (Jag har just nu ett separat litet flyttbart fräsbord och en CMS såg, men kommer att köpa fräsmodulen till CMSen. Så just för tillfället har jag brist på vinkelnoggranhet i fräsbordet trots att jag har vinkelanslag i CMSen).
När du väl köpt dessa delar till Festool har du lagt ut en förmögenhet. Det du har fått är bättre i precision än om du köpt de flesta andra sorterna av grovverktyg (Bosch, dewalt, Makita, ....) men du har också betalt bra mycket mer. Du har inte precisionen från en Hammer eller likannde riktiga saker, men du är fortfarande mobil och har plats i en lite verkstad (i mitt fall i en del av ett garage).
--- Mats ---
Dock ett intressant ämne *S*
/Kent
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Vad lustigt det kändes att läsa ett svar från mars på mitt inlägg från oktober. Det roliga är att jag under tiden har hunnit sätta mig in i CMS-världen ganska bra, men det var ett bra svar i alla fall. Nu kan jag ju bedöma svaret utifrån mina egna kunskaper. Jag satsar på en stor verkstad inom de närmsta åren och då får det bli större maskiner. CMS verkar ju idealiskt att ta med sig om man ska göra mycket jobb på ett ställe som inte är hemma i verkstan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden