16 036 läst ·
17 svar
16k läst
17 svar
Förvaring av verktyg
Angående bänk o skruvstäd kopierar jag min egen text från en annan tråd:woodrat skrev:
Kraftig bänk byggd i tex 2"X6", med 4"x4" eller kraftigare ben, bulta i vägg och golv, med skiva av spontad 2"x4" reglar med 5mm plåt ovanpå är en favorit.
Se till att ha ett ben precis under skruvstycket, och se till att sätta skruvstycket precis för en väggregel så kan du spänna stora saker mellan väggen och skruvstycket. Se också till att den inre, fasta käften på skruvstycket kommer utanför kanten på skivan så att du kan spänna fast längre stycken vertikalt. Skruvstycket skall skruvas fast med genomgående skruvar, inte träskruvar, och inte bara genom bänkskivan, utan genom den underliggande ramen också, eventuellt får du borra hål i reglarna om du inte har tillräckligt långa skruvar. Skruvstycket något till höger på bänken brukar kännas bäst för högerhänta personer, men det är nog lite en smaksak. Gör gärna bänken något lägre än en vanlig hyvelbänk vilket underlättar hantering av tunga prylar. Under blir de bra plats för hyllor eller så kan du avpassa det så att du kan sätta in gamla kontorshurtsar eller bygga hyllor.
Sen är ju en mft toppen för träarbete.
Jag tänkte bygga mig ett rack till färgburkar, typ de stora 20-litershinkarna i botten och sedan mindre burkar högre upp. Tänkte mig något i stil med ett skåp som en pelare där basen tar en 2-3 20-litershinkar och sedan tätt med hyllplan i skåpet för att utnyttja utrymmet maximalt. Sist men inte minst den mycket viktiga detaljen -- sätta hjul på skrället. Jag kan då flytta runt pelaren i min lilla verkstad och på så sätt få lite mer svängrum där det behövs.woodrat skrev:
DANIEL Mitt sug bord är ca 1300*500 *80 i mdf bordsyta 19mm med 6mm hål var 2 cm (många hål vart det) men det är åt fanders för många (medvetet)
för jag använder det även att suga fast mitt arbetsstycke när jag tex fräser. jag lämnar ex antal hål motvarande slangytan
in i bordet i mitt fall diameter 100 mm fria runt arbetsstycket resten av ytan täcker jag med tex 4mm mdf i småbitar .
Små hål i bordet funkar bara om man har ett högt undertryck i spånsugen. Jag har även ett mindre bord med 3 st 60 mm hål
för större spån
Har man en vanlig spånsug så får man ha mycket större håldiameter 20-30mm eller ännu bättre med långa slitsar alla hålens yta skall motsvara slangens yta in i bordet .Bäst är det om man byger ett helt skåp under med separat fläkt i skåpet
för jag använder det även att suga fast mitt arbetsstycke när jag tex fräser. jag lämnar ex antal hål motvarande slangytan
in i bordet i mitt fall diameter 100 mm fria runt arbetsstycket resten av ytan täcker jag med tex 4mm mdf i småbitar .
Små hål i bordet funkar bara om man har ett högt undertryck i spånsugen. Jag har även ett mindre bord med 3 st 60 mm hål
för större spån
Har man en vanlig spånsug så får man ha mycket större håldiameter 20-30mm eller ännu bättre med långa slitsar alla hålens yta skall motsvara slangens yta in i bordet .Bäst är det om man byger ett helt skåp under med separat fläkt i skåpet
Klicka här för att svara
