Okej,

någon erfaren som kan förklara hur man effektivt kommer igenom en ek med motorsågen - jag har en Partner 411. Är det helt enkelt så överj*vligt som det är eller finns det ett par stycken bra tips ?

* Jag slipar kedjan (nåja, filar i rätt vinkel - tror jag) när jag ser att spånen blir små
* Slipar om kedjorna hos proffs vid behov
* Sågkedjeoljan är påfylld

Nu pratar vi lixom inte mesek heller - utan 1 meter i diameter... Dom ligger i 1 meters kubbar nu ;-)

Är det någon idé att hyra en kraftigare/starkare såg ?

Eller skall jag sälja rubbet på blocket som exklusiva och unika kökshuggkubbar för ett par 1000 kr styck ?:p

Hmm, för 1 meters ek så tar jag fram min stora Husqvarna, det är liksom inte lönt att hålla på med huggarsågen där.

Kedjorna spelar stor roll så om det går så sätt på en bra kedja.
Motorstorleken spelar stor roll, ju större desto lättare går det. Kan säga att min stora är på 88 cc och med 6,1 hk, huggarsågen på 50 cc med 3,1 hk.

Filningen är a och o! Att slipa kedjorna i butiken räcker helt enkelt inte, kedjan måste få _full_ skärpa vid varje tankning!

Klyver du kubbarna så skall du ändra på flningsvinkeln, 10 grader istället för cirka 45 grader, då slipper du de långa spånen men du skall å andra sidan inte försöka kapa med den tandvinkeln, risken är rätt stor att du får häftiga kast.

Kan du inte fila kedjan så är det inte lönt att hyra en stor såg, du bara sliter ner kedjorna fortare.

Det finns filningsmallar i butiken, en sådan underlättar för de flesta. Den jag tänker på läggs över tanden och har två rullar som filen rullar på. Tänk på att de är anpassade för kedjetyp, .325 har en, 3/8 har en osv så fråga i butiken. När du lärt dig fila så kommer du nog aldrig att lämna in kedjorna för slipning mer, det är liksom rätt onödigt.

Kedjespänningen, den är ett kapitel för sig men generellt så har de flesta för lös spänning. Tag i en länk mitt på svärdet och lyft i den... När sågkroppen börjar lyfta skall halva drivtanden ligga kvar, detta gäller oavsett längd på svärd. Och man drar knappt runt kedjan på de längre svärden då. Nya kedjor måste spännas mycket ofta eftersom de töjer sig i början dock skall man _aldrig_ spänna en varm kedja!!!

Finns lite mer att säga men nu kanske detta inte skall bli motorsågskurs *S*

/Kent

Kom ihåg att fila "ryttarna" (se bild) också. Det brukar finnas ett spår för detta i filningsmallen som snickarboden nämner. Jag tror att de har som funktion att förhindra att sågen drar ner sig för snabbt i stocken. Men om du är medveten om vad du gör så kan du fila ner dem ordentligt, på så sätt blir det inte lika jobbigt att stå där och trycka på hela tiden.

• iggekedja.JPG
Faidros skrev:
Kom ihåg att fila "ryttarna" (se bild) också. Det brukar finnas ett spår för detta i filningsmallen som snickarboden nämner. Jag tror att de har som funktion att förhindra att sågen drar ner sig för snabbt i stocken. Men om du är medveten om vad du gör så kan du fila ner dem ordentligt, på så sätt blir det inte lika jobbigt att stå där och trycka på hela tiden.
...och gör du det så ökar du på kastrisken ordentligt. Inte att rekommendera, speciellt om du klyvsågar med svärsspetsen djupt inne i spåret utan kontroll. Använd en riktig filmall för ryttarna så är du säker på att varje tand tar lika (lagom) mycket utan att riskera att såga dig i ansiktet. Tar de ojämnt börjar kedjan att "hacka" och man får rätt säkert tjyvstopp lite nu och då. Måste du trycka på sågen för att den ska ta så är den slö och behövde filas redan förra tankningen. Fila ofta och lite, det är helt klart minst jobb så.

Kan du inte prova att klyva dina enmetersbitar med kilar och slägga? Ett par stålkilar och några grova kilar som du gör själv av ek med motorsågen torde funka bra. Skär ett spår med sågen att slå i kilen i så den fastnar direkt. Träet spricker helst från utsidan radiellt rakt in mot mitten (märgen). Ek är inte så svårt att klyva om det inte är stora kvistar i förstås, men de kan man såga igenom istället.

Tack för alla tipsen - jag tror jag får se över hur jag filar helt enkelt - det verkar vara där problemet ligger :-(

Kedjespänningen är inte ett stor problem - den är automat - bara att lossa en plastratt och så spänner sågen upp sig.

Hmmm... filar jag rätt då ? Jag har inte rullar - tyckte mest den såg besvärlig ut - utan håller fast filen nere i rundningen (rätt radie på filen också - för kedjan alltså) och håller 35-40 grader vinkel med kanske 10 grader neråt - dvs ungefär som det var innan.

Eller är filhjälp så mycket bättre ?

Jag filar kedjan vid varje tankning dock.

JPW skrev:
...och gör du det så ökar du på kastrisken ordentligt.
Tur att du upptäckte mitt farliga tips JPW. Jag tänkte inte på att ryttarna har den funktionen.

När jag filar så för jag filen uppåt/utåt så att den skärper undersidan/insidan av skärtanden, lite svårt att förklara i ord men man känner rätt lätt när den tar och tanden blir rakbladsvass. Fila enbart åt ena hållet dvs ut mot eggen, att dra fram och tillbaka slöar enbart ner eggen. Att byta fil emellanåt är rätt bra med, de sätts igen nämligen.

Rörande ryttarna så skall de ligga nån tiondel under skärtandens egg, kör man med jiggar för sågverk där sågen sitter fast så kör man ibland (läs jag *S*) ner ryttarna mer men här är kastrisken mycket mindre genom jiggen. För normalt bruk så bör man ha ryttarna enligt mall för att undvika kast, de kasten är nämligen inte kul alls.

/Kent

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.