Står i valet och kvalet ang vilken fräs jag ska köpa.
Ska definitivt ha en festool då jag gillar deras kvalité, smidighet och skenor.

Frågan är om man ska ha en OF 1010 eller en OF 1400.

Behöver en bra "allround-fräs" till diverse småjobb, möbelsnickeri.
Jag kommer inte montera den i nått fräsbord.

Anledningen till att jag tvekar är att man blir lite mer begränsad när det gäller frässtålen med OF 1010. Den tar max 35mm fräsar. Jag har lite svårt att avgöra om det verkligen blir ett problem. Vanliga pinnfräsar är ju definitivt inget problem, men eventuellt kan det bli problem med profilfräsning.

Nån med erfarenhet av båda modellerna som kan råda mig?

Jag har tillgång till fräsbord och även en större handöverfräs hos farsan, så jag tror att det duger bra med en 1010, men vill ju inte ångra mitt köp sen och känna att jag snålade...

Det där med max 35 mm är nonsens. Det är en felskrivning av Festool. Det har diskuterats tidigare. Om du redan har en större fräs för bordsmontering så förstår jag inte problemet. 1010:an är smidig och fungerar med LR-32-systemet. Kanske gör även 1400:an det. Jag vet inte. 1010 är billigare. 1400 har en smidigare låsning av spännhylsan. Jag har en 1010 och har svårt att motivera att köpa en OF2000 (men inte omöjligt att motivera...)

mattiasp skrev:
Det där med max 35 mm är nonsens. Det är en felskrivning av Festool. Det har diskuterats tidigare. Om du redan har en större fräs för bordsmontering så förstår jag inte problemet. 1010:an är smidig och fungerar med LR-32-systemet. Kanske gör även 1400:an det. Jag vet inte. 1010 är billigare. 1400 har en smidigare låsning av spännhylsan. Jag har en 1010 och har svårt att motivera att köpa en OF2000 (men inte omöjligt att motivera...)
Jag håller med mattias, har ru tillgång till en stor fräs i bord så satsa på 1010an, det är en jättefin maskin, o räcker rätt långt.

mattiasp skrev:
Men nu är det ju en uppgradering av OF2000 på väg....läge för ett köp? hehehe

http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/85594-festool-nytt.html

Det är inte felskrivet. I alla fall inte om man läser bruksanvisningen för OF900E, som jag råkar äga. Den har helvågselektronik och kan användas för fräsar med diam. 26 - 35 mm under förutsättning att man väljer rätt varvtal.

Då jag köpte maskinen ingick en fräs med diam. 38 mm, och kombinationen fungerar alldeles utmärkt.

Om Festool har maskiner utan elektronik gäller säkert annan bruksanvisning.

per

Jag skulle rekommendera OF1400
1. Klarar 12mm frässtål
2. Har bättre anhåll mot skenan (mycket stadigare)
3. 70mm djup
4. Enklare att byta styrringar (förenklar mycket...)
5. Mer kraft (har dock inte behövt mer än 1010)

Nackdelar
1. Tyngre och otympligare, vilket i vissa sammanhang kan vara ett stort minus.
2. Dyrare

Till småjobb och möbelsnickeri är det OF 1010 som gäller. OF 1400 ska du köpa bara om du behöver den extra kraften. Smidigheten är viktigast. På pappas inredningssnickeri finns 5 maskiner i OF 1010 storlek och en i OF 1400. Den större av maskinerna används i stort sett aldrig då den är för klumpig.
Dock är ju OF 1400 en nyare konstruktion och har bättre finesser. En av de bättre tycker jag är låsningen på bägge stolparna vilket borde ge stadigare djupställning.

Hej jag använder of900e på grund av att den är lättast av alla maskiner har även en bosch 2000 12mm.
jag har använt 1010 för att jämföra med 900 men det blir i alla fall 900 det tråkiga är att om den totalrasar och det inte finns reservdelar .

Hela konceptet med att kunna använda en hand försviner om den blir tung .

Jag fräser väldigt mycket (byter kullager ungefär var 18 månad)

Och viktskillnaden mellan 900 och 1010 kanske inte är så mycket vid direkt jämförelse men stå i två timmar så blir det stor skillnad.

Nu finns väl inte 900 att köpa längre? så mitt val skulle utan tvekan bli blocket efter en begad 900

Det är bara dumt att köpa en kombi 8mm+12mm .Behöver du iallafall en 12mm så köp en sån åkså.

mvh pär h

Det blev en 1010.
Har testat den lite nu ikväll och än så länge är jag väldigt nöjd. Tror den kommer funka helt perfekt för mig.

klokt val!

mvh pär h

Mattiasp!

Jag feltolkade Ditt inlägg nr 2 där Du skriver att 35 mm är nonsens, och att det är en felskrivning från Festool. Jag fick i hastigheten som pensionär uppfattningen att Du ansåg måttet alltför stort för maskinen, men det var ju faktiskt tvärt om.

Slutet gott - allting gott.

per

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.