Halloj forumet!

Håller som bäst på att inreda min nyrenoverade snickarbod, alla väggar och tak målade halvblanka vita och idag fick jag upp 6 st lysrörsarmaturer på 2 x 36 W så nu är där rena ljusterapin !!

Nu till min lilla fundering , förvaring av alla mina verktyg.

1. Hur förvarar ni handverktygen ? Upphängda på väggen , hängande i skåp ?
2. Hur förvarar ni elverktygen ? Mina festool-verktyg ligger ju snyggt i sina systainrar så där är inga problem men resten ?
Fack i utdragbara lådor? Lägga i skräddarsydd "bokhylla" ?

Alla tips , synpunkter mottages tacksamt !!

//Woodrat
 
Jag är gillar att ha ordning och reda på alla prylar...ja egentligen är jag nog lite besatt av det, så trots att jag ännu inte har skaffat mig en egen snickarbod, utan får vara nöjd med att ha grejorna i lägenheten så länge, har jag redan börjat planera för lämplig förvaring av verktyg.

Min krav är följande:

1, Fast jag slipar som en galning i verkstan/snickarboden ska inte verktygen bli dammiga. Någon form av luckor framför grejorna alltså.

2, Det skall vara lätt att hitta rätt pryl, och varje grej ska ha sin egen plats. Detta löses väl vettigast med stora verktygstavlor, men då blir de problem med krav nr1.

3, Verktygsförvaringen ska helst gå att rulla undan. Inte jätteviktigt krav dock.

Min lösning på dessa krav änsålänge (egentligen har jag nog fler krav, kommer dock bara på dessa ovan på rak arm) är följande:

A, Alla elverktyg, och snickarverktyg som ofta får följa med ut i systainrar. Dessa ska jag sen bygga rullbara systainerports till. För exempel se http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=167.0 Mina ska få någon form av lucka på sig för att uppfylla krav 1. I handverktygssystainrarna bygger jag egna insatser i stil med http://www.festool.se/mediandoweb/i...&ID_O_TREE_GROUP=2100&PARENT=3672&AKTIVPROD=1

B, Andra handverktyg får samsas i 2 enkla verktygssvagnar från Rusta, som var förvånansvärt prisvärda, och ett antal (har 2 än så länge, letar efter fler) stora äldre arkivskåp (ca 1300 höga, 450 breda, 650 djupa) med 11 lådor, som går att dra ut 100%, och tåler rejäl belastning. Denna typ av skåp var tydligen vanlig innan datorerna för att systematisera olika former av "papperskort" med info. De är oerhört robusta, men tunga. Dessa hade jag tänkt lägga en mdf-skiva i botten på och fräsa ut exakta hål för alla verktyg som sak få vara där. De ska också få gummihjul så att jag kan köra runt med dem om jag behöver platsen. på framsidan av lådan använder jag remsor med text från en märkapparat för att märka upp. Här hamnar säkert sortiment av skruv bult o brickor också.

C) för stora, stationära maskiner, typ svarv pelarborr pelarslip svetsar osv. tänker jag mig någon form av formsydd presenning som man kan lägga över för att skydda mot damm o skit, lite i stil med skyddet som finns att köpa till tormeks våtslipar.

D) Stora handverktyg som släggor, kofötter, bultsaxar o rörtänger kommer jag förmodligen att ha hängande på insidan av plåtskåp.
Här hamnar säkert en massa andra grejor jag inte har tänkt på också...dammsugare med slang tex.

Nackdelen med denna lösning är att du måste öppna en låda så fort du ska ha något. Fördelen är att det du plockar fram kommer att vara dammfritt, och du får en clean look i verkstan. Min tanke är lite grann att man ska kunna gå ut i verkstan utan att behöva se ett enda verktyg.

EDIT: Kemkalier har jag i ett eget litet plåtskåp, också från rusta, kostade inte mångra kronor, men duger utmärkt för mig. Tuber med fogmassa etc, skyddshandskar/svetshandskar o likande har jag i kraftiga plastbackar som märks o kommer att hamna i plåtskåp så småningom.

Större tvingar som man ofta tenderar att smala på sig i mängder vet jag inte riktigt hur jag ska lösa än, men det är inte helt otroligt att det slutar med antingen ett "rack" på hjul, med presenning över, eller någon form av rack inne i en plåthylla...fast tvingar vill man ju allt som oftast ha inom armslängds avstånd. Ett sådant rack skulle iallafall få någon form av magnet som hjälper till att hålla tvingarna på plats, i stil med bilden halvvägs ned på denna sida: http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=1881.0

Ett rullbord som man temporärt kan lägga verktyg på är ju toppen. Och sen helst någon inhyrd ninja som kastar kaststjärnor i ryggen på en om man försöker gå därifrån utan att torka av o lägga tillbaka alla verktyg.

Slipapper på rullar gör sig fint på insidan av dörren på ett skåp. Precis som festo-skenor förövrigt. Slipark i egenhändigt gjorda fack, a la dokument-sortiments-hållare-man-har-på-skrivbord.
 
Hej jag förundras över en sak det här med skyddspåse över allt det låter oerhört krångligt (för att slippa alt damm).
Mycket dum lösning för att slippa DAMM tycker jag.

Det finns bara en lösning för att slipa damm som jag har sagt i flera trådar (fan vad jag verkar tjatig)BRA UTSUG .Alltså tex
dammsugare med HEPA klassat filter det duger inte med vilken grovsug som helst. Spånsug som skickar ut luften alt till baka
men åter igen genom HEPA klassat filter.

Ett till väldigt bra tips är att bygga ett SUGBORD där man alltid står och slipar fräser borrar ja alt som producerar damm

TÄNK PÅ ERAN HÄLSA

Mvh pär h
 
pär h skrev:
Hej jag förundras över en sak det här med skyddspåse över allt det låter oerhört krångligt (för att slippa alt damm).
Mycket dum lösning för att slippa DAMM tycker jag.

Det finns bara en lösning för att slipa damm som jag har sagt i flera trådar (fan vad jag verkar tjatig)BRA UTSUG .Alltså tex
dammsugare med HEPA klassat filter det duger inte med vilken grovsug som helst. Spånsug som skickar ut luften alt till baka
men åter igen genom HEPA klassat filter.

Ett till väldigt bra tips är att bygga ett SUGBORD där man alltid står och slipar fräser borrar ja alt som producerar damm

TÄNK PÅ ERAN HÄLSA

Mvh pär h
mm..det här med skyddspåse är inget jag har provat i verkligheten i större skala, kanske blir väldigt otympligt att använda.

Angående dammsugare kopplat till verktygen är jag helt med dig, och använder det alltid, och blir det lång slipning så är det i kombination med halvmask. (dock har jag varit för snål för att uppdatera från min festool mini som inte har HEPA-filter....den billigaste festool-modellen med HEPA kostar dock över 7000...så det får vänta ett tag). Slipdammet jag tänkte på handlar dock mest om damm från vinkelslip med slipskiva, smärgelskiva eller stålborste...det lägger sig överallt och går inte att ta med dammsugare.

Ett sugbord låter toppen, kanske något man skulle kunna kombinera med ett MFT med extra hål...

Vad använder du för sugbord Pär? har du några bilder?
 
Hej Daniel tyvärr så har jag inga bilder.
Men det är väldigt enkelt att bygga själv.Man kan inte använda dammsugare som sugkälla dom har för litet luftflöde. Du bör ha så mycket luftflöde du kan .
Idag så har jag bara 750 m3 men å andra sida väldigt högt tryck ca 23 kpa eller 23000 pa.(men jag håller på att byta till större sug 2800m3 13kpa).

Sök på down drafting table eller titta på bill pentz sidor där fins beskrivning hur man bygger själv.
En annan häftig sak vore http://www.youtube.com/watch?v=jMg8zmFLTZk

Man skall inte stå i verkstaden med vinkelslip och smärgel etc utan att skärma av på något sätt. Det dammar som f__ som du säger. Det är möjligt att jag är en petig jävel men när jag tex fräser med överhandsfräsen (som jag har moddat utsuget på)
i mdf (som alla vet dammar som attan)på mitt sugbord så är det HELT dammfritt (du ser i alla fall inget damm som flyger omkring). Och det känns bra tycker jag

Vill du veta mer säg till.

mvh pär h
 
Kommer inom ett år ha haft lite tid att inreda min till ytan något begränsade verkstad. Min tanke är att bygga höga skåp med varierande djup samt glasdörrar där jag hänger upp väl valda verktyg på verktygstavlor. Löst krafs som man inte behöver ha överblick över tycker jag funkar bra att ha i plastbackar. Dessa tänkte jag oxo få in i skåp för att undvika skit på dem.

Jag är mycket förtjust i tanken på skåp med just glasdörrar då man dels faktiskt delvis upplever rummet så stort som det är, dels för att man kan ha koll på alla prylar utan damm och skit.
 
Ofta kan man ju koppla in en extra slang på dammsugaren och på så vis skicka ut utsugningsluften ur fönstret. I så fall behövas ju inget Hepa filter. Det går i alla fall på de flesta Festool och lite större Kärcher dammsugare.
 
screamin-daemon skrev:
Ofta kan man ju koppla in en extra slang på dammsugaren och på så vis skicka ut utsugningsluften ur fönstret. I så fall behövas ju inget Hepa filter. Det går i alla fall på de flesta Festool och lite större Kärcher dammsugare.
skulle jag göra det blir det nog domstol då allt lär hamna i grannens pool, samt att trädgården skulle se ut som tjernobyl.
 
coss skrev:
skulle jag göra det blir det nog domstol då allt lär hamna i grannens pool, samt att trädgården skulle se ut som tjernobyl.

Givetvis ska du ha en påse i dammsugaren. Det dammsugaren släpper ut är ju mycket små partiklar.
 
phl skrev:
Kommer inom ett år ha haft lite tid att inreda min till ytan något begränsade verkstad. Min tanke är att bygga höga skåp med varierande djup samt glasdörrar där jag hänger upp väl valda verktyg på verktygstavlor. Löst krafs som man inte behöver ha överblick över tycker jag funkar bra att ha i plastbackar. Dessa tänkte jag oxo få in i skåp för att undvika skit på dem.

Jag är mycket förtjust i tanken på skåp med just glasdörrar då man dels faktiskt delvis upplever rummet så stort som det är, dels för att man kan ha koll på alla prylar utan damm och skit.
genomskinliga dörrar är en intressant tanke. Men det innebär att det blir svårt att sätta upp "rack" o liknande på dörrarnas insida, vilket jag gillar....sen är det väl risk att just glasdörrar ganska fort går sönder, kanske plexiglas kan vara något, med det blir å andra sidan repigt...
 
pär h skrev:
Vill du veta mer säg till.

mvh pär h
Om du har möjlighet så hade bilder på ditt sugbord, o snickarbod i allmänhet varit intressant. Det gäller för övrigt alla andrqa i tråden också, alltid spännande att se hur folk har det. Själv har jag ännu ingen snickarbod så jag har inte så mycket att visa.

//daniel
 
Ja, ska man hänga något på insidan av dörrarna lär glas gå bort direkt. Får väl se hur det blir här hemma när man har tid att fixa med verkstan. Mystiskt vad allting alltid sker i fel ordning. Först vill man ju fixa verkstan, sedan maskinerna och sist använda alltihopa till att renovera huset. Nu går allting baklänges ;(
 
Förvara verktyg vettigt och få till spånsugningen är nog något jag aldrig kommer till punkt med. Vill också ha verktyg mågorlunda dammfritt förvarade. Dock inte i skåp staplade på varandra. (Gäller el-handverktyg).

Bifogar några bilder för att visa eländet just nu. Renoverar köket i nyköpt villa samtidig som jag försöker få ordning i mitt snickeri. (Garage i anslutning till huset. Otroligt bekvämt. Bilen får stå ute).

Funderar på om man kan konstruera några lutande plan i skåpet eller skivor med gångjärn där verktyg hänger som i ett "blädderställ".

Hur i herrans namn skall en spånsug vara konstruerad för att kunna ta hand om allt damm från maskinerna. Kap- och germaskinen t.ex. sprutar visserligen det mesta in i slangarna men mycket sprids också åt sidorna. Klyven tror jag inte pustar ut mycket ur det tänkta hålet. Bandsågen? Det är hopplöst.
 
  • P2280213.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P2280214.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P2280215.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P2280216.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ErikCarlsson
  • Laddar…
Nu har jag börjat med inredningen men har lång väg att gå!
Börjar med egensnickrad lååång byrå med många lådor på expansionsbeslag från biltema , helt ok och mycket plats.
Sätter också upp gamla kökskåpen men de är kapade på höjden så det blir lite utrymme mellan byrån och skåpen.

1. Vart skall jag ha alla färgburkar t ex 12-liters burk med fasadfärg m.m ?
2. Skall jag ha en väggfast bänk eller räcker det med ett MFT-bord från festool som är beställt för övrigt? Vart skall jag fästa skruvstycket?
3. Plåtskåp alt. skåp typ garderob ? Eller kanske bara skåp som är sisådär 40 cm höga fästa upp mot taket så väggar och golv blir så fria som möjligt?
4. Hur, vart förvara virket bla plyfaskivor samt lister ?
5. Fortfarande inte löst elverktygsförvaringen, inte vill jag ha de inslänga i skåp eller låda iallfall.


Tackar så länge för alla tips och idéer .
 
  • PICT0127.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT0128.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
phl skrev:
Ja, ska man hänga något på insidan av dörrarna lär glas gå bort direkt. Får väl se hur det blir här hemma när man har tid att fixa med verkstan. Mystiskt vad allting alltid sker i fel ordning. Först vill man ju fixa verkstan, sedan maskinerna och sist använda alltihopa till att renovera huset. Nu går allting baklänges ;(
Så sant som sagt :D :D


edit: Jag kan väl lägga till något vettigt med, när jag ändå sölar ner tråden med något sånt här ovidkommande.

Ang lösningsmedel, bensindunken, lim och all den där illaluktande skiten har jag funderat på att skaffa ett plåtskåp för detta. Sen sätta in en 230V datorfläkt (Obs datorfläktarna är ofta 12V, men det finns 230V, iaf på ELFA och troligen Kjell&CO med osv). Och låta denna fläkt dra ut ångorna från skåpet via något hål i skåp och vägg + en bit vent-rör. Det behöver säkert inte vara någon stor och stark fläkt, en anings undertryck bör väl räcka för att slippa lukten i verkstan/garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.