Verktyg & Maskiner
screamin-daemon: [citat] Det är inte så lätt, du vet inte hur överbevisande jag kan vara.....
joflopp: Var inne på en bygghandel och kikade. Man får med råge under en 95-regel på högkant så mitt problem är löst. :)
haddirajan: Någon hade ju gjort en efterforskning på lågenergilampor, och i tillverkningen gjorde man av med 20 gånger så mycket energi som under en traditionell glödlampas livslängd. Men man hinner ju sälja många innan nån kommer på det... Likadant med alla nya bränslen som kommer, minns ni alla turerna? Diesel var ju superbra i början på 90-talet för det var så rent och såå lite
Ola S: Här kommer ytterligare en bra länk att kolla in, när det gäller Festool finns det mycket mer info med bilder från olika byggprojekt: http://www.festoolusa.com kolla in "Applications and tips".
snickarboden: Om det är som jag anar så sitter spännhylsan inskjuten i axeln så det är noll chans att komma åt den med något spännverktyg... En liten chansning... Demontera allt så rotorn är helt fri. Ta en lång spik eller bult, slipa ner huvudet så det precis går ner genom spännhylsan. Alternativt svarva något eget verktyg. Fäst sen denna spik/bult eller vad det är i något så den kan sitta
Dudeish: Jag har den där billiga från Swedol. Fungerar helt ok!
matshermansson: Nej det är sant, de vänder sig till företagskunder. Så e-handel är nog inte att tänka på.
BM: Då var din låda bättre försedd än min. Jag fick inte med instruktionen.
naresjo: Här kommer några förslag på kompletta färdiga bord, alla är från Axminister. Detta beror mest på att det är från dem jag handlat mest, och alltid fått snabba leveranser, inget strul, ja jag har helt enkelt varit MYCKET nöjd. lyxvariant 1 http://www.axminster.co.uk/product-CMT-Industrial-Router-Table-MkIII-21108.htm lyxvariant 2
Öhman ST: Grymt! Tack! Då blir ju livet ännu lite enklare.
smiler: Åxå på jakt efter släp... viktigt är ju att de är helsvetsat för att hålla. För dom slantarna får du ju ett Löövesläp men de kanske inte är ett allternativ... Ahh såg nu att de va ett boogiesläp du va ute efter...
snickarboden: Bakar kallas det här nere och svaret är helt enkelt ved.... Sen beror det mycket på hur och vad man sågar med hur mycket eller lite som blir tilll bränne. /Kent
bygga_bo: Tack för att du kollade upp detta Daniel_N! Tanken att det skulle kunna ligga något sådant bakom for förbi, men jag avfärdade den eftersom jag inte ville tro att det var så. Vilket larv! Nu är siten uppe igen så ordningen återställdes snabbt i varje fall :)
Öhman ST: Håller med ovanstående, en maskin i 2-3kilos-klassen skall man aldrig bila mer en kanske lite kakel och kabelkanaler, 4kilos lite större grejer, badrum har jag en 7kilos för som har en slagkraft på 12 Joule, en liten 2-3kg ligger ju mellan 2-3 Joule så då börjar den tugga fradga efter ett tag. Men Makitan är ju en jäkla schysst proppmaskin!
Alko: [citat] Skit i planslipen, skaffa en Festool Rotex 150 istället. Vad gäller Fein vs Bosch har detta diskuterats utförigt i annan tråd reda. Och så går det att trixa till billiga Boschtillbehören för att få dem att funka på Fein, står också att läsa om i andra trådar. /A
svettove: Japp, trä är ju lite lättare att bearbeta än metall. + att man inte har lyckats få tag i nån schysst liten metallsvarv på blocket än gör ju valet lite lättare.....:D Tack för svaren alla!
Mellanbarn: Varför måste den nya maskinen ha två batterier? Du har ju redan ett batteri. Att du sedan har olika skruvdragare till dina två batterier är väl mest besvärligt när dom ska förvaras och tar plats.
pingvinlakrits: Fördelen med att falsa ett stycke med bordssåg är ju att du kan falsa snabbt, djupt och ganska exakt. Ska det vara en bred/djup fals så kan man ju kapa ur och vända biten och kapa så man klipper hela på två vändor, snabbt och smidigt om man ska köra längre bitar.
bigsnucke: Det låter som samma... Snabbmätning med tumstock - 11cm. Själva bladet hade visst börjat rosta lite, kanske dags att byta klingan?! (Har jobbat ganska mycket under året...)
GSM-Peter: Hej Skall sätta massor med fuktspärr (duk för Eco fiber). Tänker skaffa ett tryckluftsdrivet klammerverktyg. Funderar på - Biltema GA20 eller GA 18 klammer 250sek - Jula Senco LNS156P 999Sek - Swedol "häftpistol VT-4574" 225 exl moms Tacksam för tips typ: - vad som är vettigt köp - Ger alla godkänt resultat? - vilka klammer man som normalt används? - Finns det rostfri klammer till
ClasseClas: Svarar mig själv. Hittade http://www.hitachi-powertools.se
hkkv: Inte helt rätt, men en då i plåt. http://www.americanmetalcraftersllc.com/toolspec.htm http://www.toolboxesdirect.com/tool-boxes/metal-tool-boxes/4364+4366+4294597809.cfm =nästan rätt Då kan du också kallas Dr ACME..............
Mr Handyman: Låter lite konstigt att det var så svårt med Boschen, men hursomhelst vet jag inte om en borrmaskin tar skada av att dra skruv. Körde mycket skruv med en B&D vanligt borrmaskin för en tio tolv år sen, och den har vägrat dö sen dess trots att den mest fått blanda putsbruk. Till skruvdragning var den visserligen klumpig men f.ö. helt ok och de är ju inte värst dyra om man vill dra skruv
jac: Om nu någon skulle vara intresserad så kan jag berätta att jag äntligen kommit till skott. Det blev en Husqvarna 345Rx till slut. Dyr som attan (9000) men om den håller vad den första provkörningen ikväll lovar så kan det vara värt det. Jag körde en liten bit och räknade med 2 timmar. Det tog en timma och då hann jag räfsa ihop de hela också. En klar skillnad mot den lilla
linden1977: Japp dessa självbyggen såg mycket lovande ut, fick intrycket av att de var på väg att släppas inom en snar framtid när jag började läsa o mdom så insåg jag att sidorna var mer eller mindre gamla rester utan någon som helst trafik :/. Tyvärr så försvinner ju fritiden så fort till allt annat :P [citat]
Videoten: Som jag upplever det går det inte att få lasern nog mycket till höger (ligger lite i osynk) sen blästrar allt damm upp på glaset så man måste göra rent det hela tiden
jac: Tack för tipset på festool forumet. Jag kanske var lite oklar angående storleken. När jag skrev "bära en hel skiva" så menade jag att man skall kunna lägga upp en skiva så att den ligger någorlunda stadigt för att delas (med tex skena och TS55). Det borde kanske då kunna räcka med 70x200. Då sticker skivan ut 25 cm på var sida. Kanske går med ännu mindre? Jag vill bara inte att
jon_h: Man använder ju inte maskinen medan den sitter i laddaren, utan ställer dit den mellan skruvarna i så fall. Poängen är att man inte behöver plocka loss batteriet från maskinen för att ladda det, så det går snabbt att ställa det på laddning mellan varven.
tompas11: Jo jag har en sådan där som ligger och skräpar någonstans. köpte den på just Biltema för en massa år sedan. Var väl ingen höjdare att använda vad jag minns. Visst, lite bättre tryck än i en vanlig trädgårdsslang blir det ju men prylen är inget att rekommendera. Föredrar högtryckstvätten.