15 387 läst ·
9 svar
15k läst
9 svar
Gisebo eller Fogelsta släp
Funderar på att köpa ny släpvagn då min nuvarande snart har gjort sitt. Jag vill gärna ha ett mindre än mitt nuvarande som har lite onödigt stort flakyta. Jag vill dock ha hög totalvikt/lastvikt så att man får med sig så mycket som möjligt från grustaget eller brädgården. Jag har letat runt lite på nätet och hittade Gisebo RT2000B som verkade vettigt och som verkar vara exakt samma som Fogelsta
? Är det någon som vet ungefärligt pris på detta släp? Finns det någon som har erfarenhet av detta släp som vill dela med sig? Det verkar vara ett kraftigt och bra släp, är det så? Vilka andra *bra* släp kan man tänka sig i den storleksklassen?
Jag tittade på 4P-släpet och de verkade bra men jag kunde inte hitta något av deras släp som kunde lasta mer än 1040kg. Jag tänkte att jag skulle ta i lite mer med lastkapaciteten då mitt nuvarande släp som har maxlast på ca 1000kg går på gränsen då och då, t.ex. från grusgropen fullastat med sandlådesand eller när man ska köpa stenbeläggning t.ex.
Vill man verkligen ha ett så kort släp? Hämtar man brädor från brädgården har man ju ett par meter som sticker ut bakåt på detta släp. Negativt kultryck kommer som ett brev på posten långt innan man är i närheten av max lastvikt.
Jag letar som en tok efter ett begagnat större (långt) släp just för att hantera detta. Tyvärr är ju begmarknaden för 1300-2000kg släp i detta format minimal.
Jag letar som en tok efter ett begagnat större (långt) släp just för att hantera detta. Tyvärr är ju begmarknaden för 1300-2000kg släp i detta format minimal.
Ja, det flesta beggade släp är lite fjuttiga både till yta och vikt.MathiasS skrev:Vill man verkligen ha ett så kort släp? Hämtar man brädor från brädgården har man ju ett par meter som sticker ut bakåt på detta släp. Negativt kultryck kommer som ett brev på posten långt innan man är i närheten av max lastvikt.
Angående flaklängd, njae, kanske inte, eller kanske ändå, oklart ännu. Funderar också på D-modellen som har flaklängd på 325cm.
Mitt nuvarande släp har 350cm långt flak och det är å andra sidan onödigt långt många gånger, utom just för bräder då kanske. Men det är så pass stort att gallerlämmar eller kåpa (som jag inte har) skulle bli svårhanterliga och sådana tillbehör skulle jag också nytta av. Körde hem ett rejält lass virke i veckan och hade inga problem med negativt kultryck men hade eventuellt problem med lastvikten istället då... Ja, vad ska man säga, man vill ha allt...
Dubbla axlar kompenserar antagligen för ett något kort flak så 325 kanske blir perfekt.
Om man ändå slår på stort och investerar i ett så här fint släp - ser man inte till att då också få hydralisk tipp monterat?
Om man ändå slår på stort och investerar i ett så här fint släp - ser man inte till att då också få hydralisk tipp monterat?
Nu har jag hittat ://www.caravania.se/slapvagnar/slapvagnar.asp"]priser[/URL]. ca 40000kr för släpet. 17000kr för plastkåpa, 20000kr för aluminiumkåpa. Nätgrind för 7900kr, detta för 325cm varianten.
Sen finns ju Bålstasläpet också, någon som har erfarenheter av dessa släp?
Sen finns ju Bålstasläpet också, någon som har erfarenheter av dessa släp?
Åxå på jakt efter släp... viktigt är ju att de är helsvetsat för att hålla.
För dom slantarna får du ju ett Löövesläp men de kanske inte är ett allternativ...
Ahh såg nu att de va ett boogiesläp du va ute efter...
För dom slantarna får du ju ett Löövesläp men de kanske inte är ett allternativ...
Ahh såg nu att de va ett boogiesläp du va ute efter...
Redigerat:
Klicka här för att svara