Okej, jag erkänner att jag kanske är liiiite snål.....men att lägga ut nästan 1000:- för en remskiva tycker jag är lite att ta i. Har någon nåt schysst tips om var man kan få tag i lite billigare remskivor för plattremmar (inte kilrem alltså)?
Har en maskin som drivs med just en sådan och har insett att det tydligen inte är världens vanligaste drift nuförtiden :D

Vad ska det va för dimension?

Diametern på själva skivan skall vara ca 80-85mm nånstans och höjden, tja ca 40-50mm kanske och det är till en 19mm axel.

Fullösning:
Ordna en träbit, förslagsvis björk, med rätt dimensioner, såga till den så den är skapligt rund.
Borra sedan ett 18mm hål i mitten, karva ett urtag för krysskilen, och dunka på träbiten på axeln.
Ordna sedan ett anhåll och ett svarvjärn, starta motorn och svarva till träbiten till slutliga dimensionen.
Detta funkar bra om inte maskinen är alltför effektkrävande, har själv gjort så på en gammal vedklyv á la snurrande yxa.

OBS! Träbiten måste vara duktigt torr, annars spricker den när den torkar runt axeln.

Redigerat:
Jamen fytte17...det var ju grymt smart! Det lär jag ju definitivt prova! Det skall vara till en gammal kityfräs så motorn rullar på med typ 2800rpm men det borde väl vara i samma nivå som snurrande-yxa vedklyvar....=)
Tack för tipset!

Ok... vi har planremskivor på jobbet, men dom är tyvärr större än den du önskade...

Hur stora då måntro? Man kanske kan svarva ner dom lite. Den kan nog vara lite större ändå tror jag.

Ett råd är att du kör med bax's lösning, jag har gjort det vid rätt många tillfällen och det funkar perfekt. Det är ingen ful lösning som jag ser det utan mycket praktiskt *S*

Det är enklare att svarva trä än gjutjärn etc så varför ens fundera på att svarva ner dimensioner på metall om man inte ovillkorligen måste? Det funkar ändå och med bravur.

/Kent

Japp, trä är ju lite lättare att bearbeta än metall. + att man inte har lyckats få tag i nån schysst liten metallsvarv på blocket än gör ju valet lite lättare.....:D
Tack för svaren alla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.