3 498 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Förbannade maskiner!
Sida 1 av 2
Summa summarum.
Diskutionerna går höga! Vilken gräsklippare är bäst? Vilken kanttrimmer är likaså ETC...........................
Grundförutsättningen borde vara följande: Är ljudnivån störande för mig - är den också störande för grannen.
Ni som kör omkring med en gräsklippare som låter som ......... Hur motiverar ni er akustiska nedsmutsning?
Ni som kör omkring med en gräsklippare som förorenar som..Hur motiverar ni er nedsmutsning?
staffan
Diskutionerna går höga! Vilken gräsklippare är bäst? Vilken kanttrimmer är likaså ETC...........................
Grundförutsättningen borde vara följande: Är ljudnivån störande för mig - är den också störande för grannen.
Ni som kör omkring med en gräsklippare som låter som ......... Hur motiverar ni er akustiska nedsmutsning?
Ni som kör omkring med en gräsklippare som förorenar som..Hur motiverar ni er nedsmutsning?
staffan
"Alltid Retar Det Någon"
Det kan jag leva länge på.
Det kan jag leva länge på.
Hej...
Jo, nog finns det maskiner som låter...vissa väldigt mycket i onödan och i tid och otid.
Frågan är vem som ska döma andra? Vem kör bil i onödan, vem klipper gräset för ofta och med "fel" maskin, vem grillar och när...kött? Hemska tanke! Fisk? Ännu värre! Haven dör och vattendragen växer igen av övergödning!
Varför ska vi klippa gräset? Behövs verkligen en kanttrimmer??? Nåja...det får väl var och en ta ställning till.
Jag skulle nog vilja flagga för större hänsyn NÄR man låter eller luktar eller vad det kan vara...men det är jag det...
Tål man inte att andra människor låter, smutsar ned eller finns till kanske man ska ta sig en funderare om var man själv hör hemma...i samhället eller utanför?
Vill man ha knäpptyst och rent och fint får man kanske söka sig där det är tyst och stilla och inte en fis hörs.
Själv gillar jag ljudet av en vass tvåtaktare eller ett öppet avgassystem på en V-motor,
lika mycket som det tysta susandet och kluckandet i en segelbåt men hatar ljudet av skrikande ungar och grin och gnäll från studsmattor och sandlådor
...alla är vi olika. 
Jo, nog finns det maskiner som låter...vissa väldigt mycket i onödan och i tid och otid.
Frågan är vem som ska döma andra? Vem kör bil i onödan, vem klipper gräset för ofta och med "fel" maskin, vem grillar och när...kött? Hemska tanke! Fisk? Ännu värre! Haven dör och vattendragen växer igen av övergödning!
Varför ska vi klippa gräset? Behövs verkligen en kanttrimmer??? Nåja...det får väl var och en ta ställning till.
Jag skulle nog vilja flagga för större hänsyn NÄR man låter eller luktar eller vad det kan vara...men det är jag det...
Tål man inte att andra människor låter, smutsar ned eller finns till kanske man ska ta sig en funderare om var man själv hör hemma...i samhället eller utanför?
Vill man ha knäpptyst och rent och fint får man kanske söka sig där det är tyst och stilla och inte en fis hörs.
Själv gillar jag ljudet av en vass tvåtaktare eller ett öppet avgassystem på en V-motor,
Vi bor intill ett naturreservat, och visst kan man tycka lite synd om besökare som kommit för att njuta av tystnaden när man drar igång motorsågen på högvarv, MEN:Crille68 skrev:
Ska vi ha en levande landsbygd, och andra samhällen också, för den delen, krävs det mänskliga aktviteter. Här ute blir turisterna upprörda när man sätter upp en "ful" parabol för att få bredband till bostaden. OK, den kanske inte ä så vacker, men kräver man att allt ska vara som på Skansen, så kommer till slut landet bara att finnas just där.
1:Klart som korvspad att gräsklippare stör och släpper ut skumma grejer!?Men jag kör nog slut på min gamla klippo innan jag köper en ny batteriklippare som laddas med kol-el från öst och som är ihopsatt på en fabrik i Kina med gigantiska utsläpp och barnarbetare!
Allt är relativt,ingen människa kan greppa den övergripande miljöpåverkan!
2:Och stör du dej på grannens oljud från hans gräsklippare så stör nog han sig på din oklippta gräsmatta(om du inte har en batteriklippare,då får du börja om från punkt ett) som drar ner värdet på hans hus!
Allt är relativt,ingen människa kan greppa den övergripande miljöpåverkan!
2:Och stör du dej på grannens oljud från hans gräsklippare så stör nog han sig på din oklippta gräsmatta(om du inte har en batteriklippare,då får du börja om från punkt ett) som drar ner värdet på hans hus!
Just precis där har vi kärnpunkten i alla störasigpågrannar-diskussioner.Friggebo skrev:
Själv bryr jag mig inte det minsta om grannarna har golfbanor eller slåtterängar på sina tomter.
Det finns alternativ till bensin och el, testa handjagare. Visst skall även dessa monteras ihop i någon fabrik men sedan så är det bara svetten från grannen som stör när denne får lite motion. De aldra flesta villatomter och radhustometer är inte större än att man klarar det med en handjagare. Man undrar ju hur folk tänker när de tar fram sin gräsklippare från tidigt 1900-tal, sätter på sig hörselkåpor för att klippa sina få kvm.
Nedsmutsningen kan man ju alltid disskutera, men hur tänker man när man går och andas in avgaserna från en gräsklippare som inte är i närheten av att klara de uttsläppskrav som bilprovningen har. Man kan ju fråga sig om samma person skulle kunna tänka sig att sitta bakom en bil i 30-60min?
Nedsmutsningen kan man ju alltid disskutera, men hur tänker man när man går och andas in avgaserna från en gräsklippare som inte är i närheten av att klara de uttsläppskrav som bilprovningen har. Man kan ju fråga sig om samma person skulle kunna tänka sig att sitta bakom en bil i 30-60min?
Produkter som diskuteras: "hörselkåpor"
Hörselskydd & hörselkåpor
I den här samlingen hittar du vårt sortiment av hörselskydd & hörselkåpor.
Läs mer
Om det tar en timme att klippa med motorgräsklippare så skulle jag inte vilja klippa med handjagareu95hw skrev:Det finns alternativ till bensin och el, testa handjagare. Visst skall även dessa monteras ihop i någon fabrik men sedan så är det bara svetten från grannen som stör när denne får lite motion. De aldra flesta villatomter och radhustometer är inte större än att man klarar det med en handjagare. Man undrar ju hur folk tänker när de tar fram sin gräsklippare från tidigt 1900-tal, sätter på sig hörselkåpor för att klippa sina få kvm.
Sen är det ju kul med grejer som låter och är lite småhäftiga att leka med. Jag kör min Stiga Park dels för att det är kul och dels för att den som vill köra av 5000 kvm med handjagare för miljöns skull får gärna göra det hos mig.
Min husqvarna 250 rx funkar skitbra som trimmer..väsnas och lever rövare men ack så kul att tukta ogräs med riktiga grejer istället för en elfjuttare som bara krånglar.
Sen om mna ska diskutera miljö...jag tror alla fått hybris över växthusgaser och annat. Visst ska man vara rädd om miljön osv men det får vara måtta på det hela. Det är bara att inse att det går inte att stoppa utsläppen. Helt omöjligt. Spelar ingen roll vad politikerna än gör eller säger så länge vi och resten av världen har privatekonomi till att använda fossila bränslen. Tänkte på det häromdagen när jag var till Ullevi och lyssnade på Springsteen. 120.000 pers som alla på ett eller annat sätt tagit sig till arenan för att lyssna. Helt onödigt egentligen. Själv körde jag totalt 100 mil för det hela . Soppan kostar 15 spänn och inte hindrade det många att åka. Möjligtvis vid 25 kr/l..men knappt då heller. När det går att titta på Springsteen på nätet. Gratis utan miljöpåverkan.
Så länge vi håller på och tillåter den sortens slöseri med resurser så kommer jag väsnas med trädgårdsmaskiner...
För övrigt...konserten var så himla sjukt bra på Lördagen att jag lätt betalat 50 spänn litern för att få se den....
Min husqvarna 250 rx funkar skitbra som trimmer..väsnas och lever rövare men ack så kul att tukta ogräs med riktiga grejer istället för en elfjuttare som bara krånglar.
Sen om mna ska diskutera miljö...jag tror alla fått hybris över växthusgaser och annat. Visst ska man vara rädd om miljön osv men det får vara måtta på det hela. Det är bara att inse att det går inte att stoppa utsläppen. Helt omöjligt. Spelar ingen roll vad politikerna än gör eller säger så länge vi och resten av världen har privatekonomi till att använda fossila bränslen. Tänkte på det häromdagen när jag var till Ullevi och lyssnade på Springsteen. 120.000 pers som alla på ett eller annat sätt tagit sig till arenan för att lyssna. Helt onödigt egentligen. Själv körde jag totalt 100 mil för det hela . Soppan kostar 15 spänn och inte hindrade det många att åka. Möjligtvis vid 25 kr/l..men knappt då heller. När det går att titta på Springsteen på nätet. Gratis utan miljöpåverkan.
Så länge vi håller på och tillåter den sortens slöseri med resurser så kommer jag väsnas med trädgårdsmaskiner...
För övrigt...konserten var så himla sjukt bra på Lördagen att jag lätt betalat 50 spänn litern för att få se den....
Redigerat:
Cheesus skrev:Sen är det ju kul med grejer som låter och är lite småhäftiga att leka med. Jag kör min Stiga Park dels för att det är kul och dels för att den som vill köra av 5000 kvm med handjagare för miljöns skull får gärna göra det hos mig.
För övrigt...konserten var så himla sjukt bra på Lördagen att jag lätt betalat 50 spänn litern för att få se den....![]()
Inlägg of the year!
Själv bidrar jag lite med en eldriven Automower, men som kompensation har jag en Sthil Gräsröjare som både låter och släpper ut sköna avgaser. Sen ropade jag in två snöslungor på auktion för lite sen, såna där goa rykande tvåtaktare!
Klart det ska höras när man är i närheten!
Stiga Park till gräsmattorna, Partner 2-takt röjsåg med nylontrådshuvud som trimmer, husqvarna motorsåg när det ska kapas. Klart som tusan det ska låta! Annars hade jag väl inte dragit på stereon för att det är för tyst när jag dammsuger poolen, eller utrustat i stort sett alla bilar som jag kommer åt med ordentligt med multimediautrustning?
För övrigt, ljud = vibrationer = något som ormar avskyr. Har inte sett en orm på min tomt på riktigt länge...
Stiga Park till gräsmattorna, Partner 2-takt röjsåg med nylontrådshuvud som trimmer, husqvarna motorsåg när det ska kapas. Klart som tusan det ska låta! Annars hade jag väl inte dragit på stereon för att det är för tyst när jag dammsuger poolen, eller utrustat i stort sett alla bilar som jag kommer åt med ordentligt med multimediautrustning?
För övrigt, ljud = vibrationer = något som ormar avskyr. Har inte sett en orm på min tomt på riktigt länge...
Redigerat:
haddirajan skrev:
Oj....För att fira denna tidiga utmärkelse som jag inte gjort mig förtjänt av så ska jag ut och köra lite röjsåg, äkta 98 oktan, tyvärr blyfri. Jag ska varva den mer än vanligt och köra utan hörselskydd!
För övrigt gillar jag kaxigheten att benämna en tråd i verktyg o maskindelen med "Förbannade maskiner"....
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
För att låta tråden vandra iväg ännu mer kan jag ju flika in med att jag kör alla mina bensindrivna maskiner och bilar med 98 oktan. Mer energi per droppe, och alla bilar jag har testat det på går billigare så än med 95, och med dagens bensinpris blir det skillnad! Min åkgräsklippare orkar dessutom mycket bättre nu.Cheesus skrev: