Byggahus.se

Bygga eget multifunktionsbord typ Festool

1. jac
    Medlem · Skåne · 3 324 inlägg

jac

Medlem
    Jag har till och från funderat på att bygga något eget "typ" MFT. Jag blev bla inspirerad av en gammal tråd som utförligt beskrev ett hemmabygge med flera bra bilder. Kunde inte hitta tråden men har skrivit ut bilderna för länge sedan. Någon som har länken?

När jag för ett tag sedan skulle göra av med ett gammalt matsalsbord så insåg jag att underredet kunde vara något att spara på. Mycket stabilt, smalt med "samlade" ben, inget som sticker ut alltså. Då har jag en ram om ca 100x70 cm att bygga på.

Eftersom ingen där hemma eller i bekantskapskretsen är särskilt intresserad av ämnet tänkte jag försöka bolla lite ideer här.

Några funderingar:
    Tanken är att dimensionerna skulle vara tillräckliga för att kunna lägga upp en hel skiva (250x120cm) för att kunna delas. (Planerar inköp av såg: TS 55 och har fräsen OF 1010 så Festool systemtänket finns där).

Vad tror ni om lämplig yta till att börja med? Något i stil med 200x70 eller 200x80 borde väl funka till skivor?
    Festool har ju även sidoprofiler för egenbygge. Hur är det med övriga tillbehör som vinkelanslag och fästet för skenan i MFT? Nu blir det kanske för dyrt ändå och enda vinsten med att bygga själv blir att jag får den storlek jag vill ha? Då kunde jag lika gärna köpa MFT med breddare men då har jag inga pengar kvart till sågen. :(

Jag har också tänkt på fräsbord och såglåda, kanske något som kan hängas på?

Sedan får det inte bli för mycket på en gång heller, då kommer jag aldrig till skott. Alltför många projekt där jag vill lösa allt med den ultimata konstruktionen har blivit liggande.

Jag behöver lite inspiration så alla ideer och förslag mottages tacksamt.

2. jac

jac

Medlem
    Tillägg: Har funderat på att göra det hela lite mer "mobilt" med hjul undertill. Men kan det bli tillräckligt stabilt då?
    Skulle haft en bild på det tänkta underredet, får se om det går att fixa (Kameran har rest bort en vecka med fru och barn. Därav lite extra tid över att fundera på sådant här...)

3. M
    Medlem · Stockholms · 502 inlägg

Micke184

Medlem
    Jag tror att du måste börja med att definiera vad du skall ha det till (inte vad man kan ha det till). Skriv en kravlista med "fem" punkter som du vet att du skall ha det till - sen tror jag att forumets medlemmar har en massa bra tips för att skapa detta.

4. bygga_bo
    Medlem · Skåne · 2 315 inlägg

bygga_bo

Medlem
    Kolla i Tips & Tricks:

http://www.byggahus.se/forum/157290-post14.html

5. jac

jac

Medlem
    Där ser man...tyckte jag tittade där också...tack för länken!

Micke184 - bra tanke men det är en del av problemet. Man kan och vill ju så mycket. ;-) Jag får väl göra ett försök.
    Första tanken var sågning av skivor och möjlighet att spänna fast saker i samband med montering.

1. Allmän arbetsyta där det är lätt att spänna fast ett eller flera arbetsstycken.
    2. Enkelt att fästa Festool skenan för användning med såg eller fräs.
    3. Ekelt att få rätt (eller åtminstonde rät=90grader) vikel på skenan/snittet
    4. Stort nog att bära en hel skiva (250x120 cm) som skall sågas upp så den ligger hyfsat stadigt.
    5. Flexibilitet utan att låsa upp yta för en specifik funktion.

1 => Hål i skivan löser väl detta, "t-rails" på sidorna gör det ännu bättre. Tack vare hålen borde väl ett sådant här bord också kunna ersätta limknektar vid limning av egna "skivor"? Någon med erfarenhet?
    4 => Kan ju lösas med bockar/reglar men jag vill ha något stadigare och med mindre pyssel för att få det på plats.
    5 => Idag kan jag tex. montera sågskenan "fast" i ena kanten av hyvelbänken men då är den sidan lite låst.

Som sagt andra tips på användningsområden är också bra så jag inte låser upp mig för mycket. Alltså erfarenheter av typen: "så skulle jag gjort men nu har jag ju satt fast xxx där och det blir svårt att ändra..."

6. M
    Medlem · Stockholms · 502 inlägg

Micke184

Medlem
    Jag tror att din punkt 4. är kruxet här - den går lite på tvärs mot kraven på ngt som är rimligt smidigt. I min värld (den lilla) så är ett arbetsbord på minst 120x250 s-k-*-t-stort! Mitt tips är att göra ett bord som är 120 (+ lite till) cm som bredast och sedan ha ett stadigt extrastöd (bock) för att vila en ev. skiva på då detta är aktuellt.

7. screamin-daemon
    Medlem · - · 854 inlägg
  8. jac

jac

Medlem
    Tack för tipset på festool forumet.

Jag kanske var lite oklar angående storleken. När jag skrev "bära en hel skiva" så menade jag att man skall kunna lägga upp en skiva så att den ligger någorlunda stadigt för att delas (med tex skena och TS55). Det borde kanske då kunna räcka med 70x200. Då sticker skivan ut 25 cm på var sida. Kanske går med ännu mindre? Jag vill bara inte att det sviktar för mycket.

Jag tycker nog också att 130 x 260 eller vad det skulle bli är ganska stort ;)

När det gällde smidigheten i övrigt så tänkte jag på hjul eller så, så att man kan köra in det till sidan när man ine behöver utrymme runtom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.