10 543 läst ·
23 svar
11k läst
23 svar
Bra multimaskin?
Sida 1 av 2
Hej,
Just nu behöver jag en maskin för att slipa bort färg från snickerier, men jag kommer säkert snart att behöva en annan maskin för andra ändamål och då antar jag att det är lika bra att skaffa en multimaskin i stället?
Så jag tänkte helt enkelt höra vilken multimaskin ni kan rekommendera och varför? Är det skillnad på kvalitet, antal funktioner, ergonomi, etc?
Tack på förhand!
Just nu behöver jag en maskin för att slipa bort färg från snickerier, men jag kommer säkert snart att behöva en annan maskin för andra ändamål och då antar jag att det är lika bra att skaffa en multimaskin i stället?
Så jag tänkte helt enkelt höra vilken multimaskin ni kan rekommendera och varför? Är det skillnad på kvalitet, antal funktioner, ergonomi, etc?
Tack på förhand!
Ingen som har något bra tips? Hur är tex Bosch PMF 180E eller Fein Multimaster?
Ah, nu klarnade din post lite till. Det är alltså en multimaskin ala Multimastern du är ute efter...
Utan att äga en Multimaster själv och endast ha provkört första generationen Multimaster skulle jag nog ändå rekommendera Boschen för "hobbybruk". Detta eftersom du initalt tänkte använda den för slipning. Boschen har "standardstorlek" på sin slipplatta och det är lätt att få tag på billiga och bra sandpapper. (Biltemas trekantspapper funkar finfint, det står dessutom Mirka på dem
)
Utan att äga en Multimaster själv och endast ha provkört första generationen Multimaster skulle jag nog ändå rekommendera Boschen för "hobbybruk". Detta eftersom du initalt tänkte använda den för slipning. Boschen har "standardstorlek" på sin slipplatta och det är lätt att få tag på billiga och bra sandpapper. (Biltemas trekantspapper funkar finfint, det står dessutom Mirka på dem
Slipade lite dörrkarmar igår med Bosch-maskinen (PMF180E). Helt plötsligt blev det svarta avtryck på drren. När jag kollade på slippplattan, så såg jag att delar av det översta lagret, den med karborren, hade smält(!) Möjligen gav jag på lite för hårt tryck, men med samma "teknik" med min Skil deltaslip, så var det inget problem. Känns kanske som ett felspecat materialval???
Annars fungerar Bosch multin finfint. Man får dock "vita fingrar" efter ett tags körning
Annars fungerar Bosch multin finfint. Man får dock "vita fingrar" efter ett tags körning
Kanske var det så att slipytan med boschen mot dörrkarmen var väldigt mycket mindre än med slipytan på din deltaslip? Med samma tryck på maskinen blir förstås skillnaden i tryck på slipappret stor. Har boschen dammutsug? Det brukar kunna säkna tempen något.Grop skrev:Slipade lite dörrkarmar igår med Bosch-maskinen (PMF180E). Helt plötsligt blev det svarta avtryck på drren. När jag kollade på slippplattan, så såg jag att delar av det översta lagret, den med karborren, hade smält(!) Möjligen gav jag på lite för hårt tryck, men med samma "teknik" med min Skil deltaslip, så var det inget problem. Känns kanske som ett felspecat materialval???
Jag köpte en Bosch och den är jag nöjd med. Jag har dock inte testat Fein så jag har inget att jämföra med.
Ja det finns inbyggt dammutsug på Boschen, det fungerar sådär, kanalen är så smal att det är svårt för dammsugaren att suga ordentligt (jag skruvade sönder min idag för att titta om det satt fast något som hindrade suget, det gjorde det inte). Det märks dock skillnad när man kör med damsugare.
Ja det finns inbyggt dammutsug på Boschen, det fungerar sådär, kanalen är så smal att det är svårt för dammsugaren att suga ordentligt (jag skruvade sönder min idag för att titta om det satt fast något som hindrade suget, det gjorde det inte). Det märks dock skillnad när man kör med damsugare.
Jag tycker faktiskt att Boschen är riktigt bra som hörnslip, långt över förväntan. Den ersätter en blå Biltema-maskin som vibrerar mer i maskinkroppen än på slipplattan
Boschen och en Rotex 125:a fixar det mesta jag vill slipa.
PMF 180E oscillerar väl snabbare än vanliga deltaslipar, eller hur? Det är därför den avverkar så bra. Baksidan av det är att det är lättare att smälta plattan om man trycker för hårt...jag har hunnit förstöra två plattor.
Låter som Boschen är ett hyffsat val. Ganska billig verkar den vara också (< 1000 kr). När jag sökte lite på nätet såg jag iofs att en del personer hört ryktas om att det var en blå Bosch multimaskin på gång, men jag har inte sätt någon bekräftelse eller info direkt från Bosch om detta. Någon som vet?
Sen undrar jag hur man ska tolka kommentaren "Man får dock "vita fingrar" efter ett tags körning"?
Sen undrar jag hur man ska tolka kommentaren "Man får dock "vita fingrar" efter ett tags körning"?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Pratade lite med en kille från Bosch för nån vecka sen. Han sa att det ska komma en 10,8V Li-maskin i höst och troligen en blå sladdriven i vår.
Att man får vita fingrar efter ett tags körning var en överdrift. Vita fingrarär nog ett mer permanent tillstånd, som man nog får efter en längre tids körning. Men minafingrar domnar definitivt bort för ett tag, sticker gör det också i dom. Detta pågår någon halvtimma eller så. Kanske att jag är känslig, men jag skulle inte köra maskinen timtals dagligen.