u95hw skrev:
Det finns alternativ till bensin och el, testa handjagare. Visst skall även dessa monteras ihop i någon fabrik men sedan så är det bara svetten från grannen som stör när denne får lite motion. De aldra flesta villatomter och radhustometer är inte större än att man klarar det med en handjagare. Man undrar ju hur folk tänker när de tar fram sin gräsklippare från tidigt 1900-tal, sätter på sig hörselkåpor för att klippa sina få kvm.

Nedsmutsningen kan man ju alltid disskutera, men hur tänker man när man går och andas in avgaserna från en gräsklippare som inte är i närheten av att klara de uttsläppskrav som bilprovningen har. Man kan ju fråga sig om samma person skulle kunna tänka sig att sitta bakom en bil i 30-60min?
Om klipparen är så gammal så är den säkert miljövänlig!?
Det är väl nästan lie-varning....

Klart att de ska låta och ryka när man ansar tomten, men 98 oktan innehåller inte mera energi än 95 oktan så jag håller mig till 95.

Staffans2000
Min mening är.
Stör inte din granne mer än var du vill bli störd själv!!!!!!'

För hela friden grabbar: Jag har själv en DeSoto 331 HEMI + BSA B33. Vackra maskiner med mycket "pulver".
MEN om jag skulle lagt några "burnouts" på gatan utanför skulle det blivit ett djävla karambulage.
Mammor skulle klaga. Vägföreningen skulle klaga. Engelska motorcykelentusiaster skulle klaga. och inte undr på det.

Men med samma ljudnivå kan jag timme efter timme ansa min trädgård utan att någon klagar, vaför!

U
Verkar som om de flesta som här har lanbruksfastigheter med de maskiner som används, och är det bensinmaskiner som är enda alternativet så, fine. Bensinmaskiner är ju urålderliga, för att inte säga reliker. Den jävla explosionmotorn (ursäkta uttrycket) är ju över 100år och det har inte hänt ett jävla skit. Om man kan prata om att produkter har en livscykel och att när den är mogen så skall det komma något nytt, så är bensinmotorn fallfrukt som ruttnat.

Staffan! jag köper ditt resonemang till fullo...egentligen. Likaså u95hw. Dessa maskiner från underjorden är ena riktiga skitmaskiner rent tekniskt sett. Jämför man utvecklingen mellan en dator från 87 och min Stiga Park från samma år så är det ju pinsamt vad värdelöst lite som hänt på motorsidan jämfört med datorn. Troligtvis skulle min gräsmatta som tar 1 timme att klippa ta omkring en tiotusendels sekund att få tillfixad i ren jämförelse med datorn utav kapacitet. Men om jag köper en ny klippare så är det mest kosmetiska förändringar som skett.

Lita avundsjuk på dina motordrivna fordon Staffan...tänk att få ha en Hemimotor på gräsklipparen! Då blev det åka av!

Någon hade ju gjort en efterforskning på lågenergilampor, och i tillverkningen gjorde man av med 20 gånger så mycket energi som under en traditionell glödlampas livslängd. Men man hinner ju sälja många innan nån kommer på det...
Likadant med alla nya bränslen som kommer, minns ni alla turerna?
Diesel var ju superbra i början på 90-talet för det var så rent och såå lite koldioxid. Men sen började någon syna det där med partiklar, men det hann ju säljas ganska dieslar utan partikelfilter på dessa 15 år fram till idag när det är standard.
Etanolen, är det inte samma sak med den nu, partiklar?

Skulle vara intressant att se en siffra på den miljövänliga Automowern som går på kopparrik 220V.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.