Som oerfaren med handöverfräsen har jag lyckat peta in spännhylsan i så långt det går i min fräs. Innan jag insåg vad som var fel brukade jag även en del kraft på att få in frässtålet i fästet vilket förstås gjorde att hylsan fastnade ordentligt. Finns det någon som kan ge tips på hur man får ut den? Jag testade med att köra in en skruvplugg och sedan skruva in en skruv men utan framgång. Jag har även försökt att skruva isär hela maskinen men den vil inte avslöja sitt innersta trots att jag lossat alla skruvar jag hittat. Fräsen är en gammal COtech från Clas Ohlson.

vet inte hur hård den är, kanske försöka med gängsats, gänga den, skruva i en bult, slit i bulten?

Tror inte att du får bort spännhylsan lättare genom att demontera maskinen. Troligen sitter den i en blindhål som borrats i motorns axel. Enda sättet är då att dra ut den åt samma håll som du ursprungligen petade dit den från.

Består spännhylsan av ett uppslitsat rör kanske det kan gå att med försiktigt våld deformera slitsarna och sedan få tag med en bra näbbtång!? Det är inte säkert att spännhylsan blir vad den varit efter det, men de brukar man kunna köpa som reservdel rätt billigt.

Det är bara att ta och bända ut skrället, kan ju eventuellt droppa i lite lättflytande maskinolja. Ta en klohammare eller dylikt och ha en brädbit som stöd mot fräskroppen och bend away! Ofta ett problem att folk tar i för kung och fosterland när dom monterar frässtål. Både i hand- och bordsfräsar.
Eventuellt får du massakrera spännhylsan, typ spänna fast hylsan i ett skruvstäd och dra i fräskroppen.

Med en skruvplugg expanderar hylsan ju bara och sitter ännu hårdare, ingen bra idé tyvärr.

Viktigt att avfetta den sedan bara, hylsorna skall ej smörjas.

Hade det inte varit så att den satt såpass hårt hade jag rekomenderat dig en tur till biltema för att införskaffa denna lilla rackare: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82389

Har löst oerhört mycket problem med hjälp av den inuti maskiner där saker fastnat. Den håller inte för vad som helst, men kanske kan användas om du hittar nåt ställe att komma åt på och det är ju inte mycket pengar heller om det nu skulle fungera...

Om det är som jag anar så sitter spännhylsan inskjuten i axeln så det är noll chans att komma åt den med något spännverktyg...

En liten chansning...
Demontera allt så rotorn är helt fri.
Ta en lång spik eller bult, slipa ner huvudet så det precis går ner genom spännhylsan. Alternativt svarva något eget verktyg.
Fäst sen denna spik/bult eller vad det är i något så den kan sitta fast stumt.
För detta improviserade verktyg ner genom spännhylsan.
För rotorn lite i radialled så att det nerslipade huvudet får fäste i spännhylsans kant och knacka lätt på axeländen alternativt på något anhåll som är svetsat på bulten/spiken/verktyget. Var man knackar är givetvis beoende på vilken del som sitter stumt.
Fortsätt så runt om.

Smörjmedel lär behövas, risken är att hylsan behöver all smörjning den kan få för att röra på sig det allra minsta.

Ett annat alternativ är att borra ut den, något jag helst hade laborerat med i svarven och med stöddocka eftersom risken för att skada axeln/rotorn lär vara stor på andra sätt. Man vill ju liksom helst få en spännhylsa att passa i axeln igen.

Om det är den större fräsen från CO så kolla vad en ny rotor kostar, är det den mindre fräsen så köp en ny. Det lär bli enklare och billigare om man räknar med vad en ny spännhylsa och nerlagd tid kostar.

/Kent

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.