Byggahus.se

Tvingar, kraft och tryck

1. M
    Medlem · Frankrike - Pantin · 288 inlägg

MathiasFr

Medlem
    Jag behöver mer tvingar och är väldigt fundersam vad gäller behov av kraft. Kvalitetstvingar kostar mycket pengar så jag kan inte köpa allt på en gång som jag tror mig komma att behöva. Hitills har jag använt trätvingar som jag gillar skarpt för att limma mdf. Dessa ger i bästa fall 500N. Jag ska tillverka ett antal kökslådor och tittar bla på Bessey Duoclamp (1200N), Bessey trätvingar (i bästa fall 500N), Bahco 420 serien (????N), Irwin starka snabbtvingar (2500N).

Vad behöver man egentligen för krafter tex när man limmar:

-skivmaterial typ mdf sågade med sänksåg med skena
    -hyvlade brädor av mjukt trä
    -hyvlade brädor av hårt trä
    -andra förslag?

2. nanowire
    Hobbysnickare · Södermanland · 4 194 inlägg

nanowire

Hobbysnickare
    Mycket intressanta frågeställningar. Hoppas att någon sitter och skriver på ett uttömmande svar :)

3. Daniel_N
    Moderator + Youtuber · Skåne · 8 348 inlägg

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Min uppfattning är att du inte kan få för högt tryck vid limning med vanligt vitt trälim, åtminstone så länge du inte klämmer sönder träet. Däremot är det lätt att få för lågt tryck. Av de du länkar är bahcos vanliga skruvtvingar de enda jag tycker duger för att pressa ihop saker som ska limmas, även om undantag finns för smågrejor etc. Jag rekommenderar varmt Bessey K-body revo, eller liknande parallelltvingar, det har högt tryck och är trevliga att jobba med.

4. StyrmanBerg
    Medlem · Blekinge · 304 inlägg

StyrmanBerg

Medlem
    Daniel,
    Vilka storlekar på Bessey-tvingarna har du testat? Funderar på att kasta in ett par när jag ska beställa lite annat smått och gott, och funderar på om jag ska ha några 1500-tvingar. Är dom värda priset? Inte för jag vet vad jag behöver limma i den bredden för tillfället, men man vet ju aldrig vad man får för sig att bygga för något.

5. M

MathiasFr

Medlem
    Tack för ditt svar Daniel. KRV står redan på önskelistan och kommer förhoppningsvis att kopas längre fram. Att man inte kan trycka för hårt har jag förstått men jag hittar ingen information om minsta eller tillräckligt tryck.

Som jag sa så har jag limmat mdf med trätvingar och enligt axminster så kan deras (Klemmsia) ge en kraft upp till 500N beroende tvingens längd och materialet som ska pressas. En Duoclamp ger minst det dubbla så enbart baserat på min lilla erfarenhet skulle skulle de kunna bli bra. Är det någon här som använder dessa för att limma?

6. M

MathiasFr

Medlem
    Kan man inte redigera 1:a inlägget i ett ämne?

Jag gör rättelsen här:

Informationen om max 500N för trätvingar kommer från Axminster och gäller Klemmsia och inte Bessey. Vad gäller Bessey har jag inte hittat denna information.

7. jac
    Medlem · Skåne · 3 327 inlägg

jac

Medlem
    Du hittar alla uppgifter i Besseys katalog som finns att ladda ned här: http://www.bessey.de/catalogue/startEnClampingCatalogue.do

Jag köpte också ett antal KR/KRV tvingar (paralleltvingar) för ett tag sedan (KR30-2K, KR60-2K, KRV100-2K, KRV150-2K). De långa har jag inte haft användning för än så länge men jag tyckte det kunde vara "bra att ha". De övriga har jag använt och jag är precis som Daniel mycket nöjd.

En annan modell som jag hade i tankarna var att köpa ett gäng snabbtvingar, modell GH. Jag var inne på G16H och G25H men dessa fick vänta av budgetskäl. Jag har två stycken Biltema kopior av dessa vilka är kanonbra. Tyvärr utgick de ur sortimentet och jag har ångrat att jag inte köpte fler när jag fick tips om dem. (http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/86069-tving-fran-biltema.html)

8. Daniel_N

Daniel_N

Moderator + Youtuber
    Eftersom jag redan hade långa limknektar och bessey-tvingarna är väldigt dyra så nöjde jag mig med 300+600-tvingar. Fungerar utmärkt, har mest använt 300. Det kan låta dumt att köpa korta tvingar - de har ju ett mindre användningsområde. Men å andra sidan är de mycket smidigare att jobba med, och de räcker oftast till, enligt min erfarenhet åtminstone. För större tvingar bör man satsa på KRV där båda backarna kan flyttas längs skenan, vilket gör att tvingen inte utövar så stora vridande krafter på det man limmar.

9. M

MathiasFr

Medlem
  10. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 643 inlägg

prototypen

Medlem
    Tvingar behöver man egentligen alla olika sorter, en liten tving gapar inte över stora stycken och en stor ryms inte när det är trångt.
    det är bättre med 10 trätvingar om materialet är tunt än 2 stora och fippla på med pressbitar.

Don efter arbetsuppgift.

Protte

11. K
    Medlem · västragötaland · 59 inlägg

k_haddock

Medlem
  12. M

MathiasFr

Medlem
    Perfekt k_haddock. Med hjälp av denna info sökte jag vidare och datablad för några olika vitlim ger spannet 0.1-1N/mm² (2kg/cm² är ca 0.2N/mm²)

Det skulle tex ge ett kraftspann på 1140-11400N för en 600mm lång fog med 19mm mdf. Angivna tryck i datablad förutsätter bra preparering av fogytorna (raka/plana). Är prepareringen inte bra behövs mera kraft med risk att vissa områden får för högt tryck med lägre hållfasthet som resultat (lim pressa ut/bort från fogytorna).

13. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 643 inlägg

prototypen

Medlem
    Det vitlim som pressas ut är det som är för mycket, har aldrig hört talas om att det skulle gå pressa så mycket att hållfastheten skulle försämras och jag har arbetat jämte utbildade möbelsnickare i 20 år.

Drar man för hårt (med få tvingar) så är risken att man får deformation och att fogen glipar isär mellan tvingarna.
    LImmet i sig har låg hållfasthet.
    spänntrycket lär "sprida sig" 45 grader så med en pressbit som är 50 mm tjock så spänner det 100 mm.

14. M

MathiasFr

Medlem
    Duktigt yrkesfolk har oftast en kapacitet att göra rätt baserat på erfarenhet. Mängden lim som pressas ut beror ju bla annat på hur mycket lim man lagt på från början och det gör ju en erfarenhet och kompetent snickare mycket bättre än jag. Alltså kan han skruva åt tvingarna mer korrekt bara genom att tex titta på limmet som klämms ut ur fogen. Dessutom tjänar han förhoppningsvis ihop sin lön med sina tvingar medans jag måste stå till svars inför min fru....

Som vanligt hittar jag inte tillbaka till det jag läst men i länken nedan under rubriken Presstryck nämns att trycket inte ska vara för högt:

http://www.casco.se/_upl/pdf/081114%20CascoTralim.pdf

På fanerpressen hos snickaren hemma i byn fanns det en en skylt med grafer för hur man skulle ställa in pressen relativt önskat tryck och storleken på objektet.

I databladet som k_haddock länkade till specar man 0.1-0.5 N/mm² och jag tror inte att fogen blir starkare om man applicerar 5n/mm², snarare tvärtom. Det var anledningen att jag startade denna tråd. Det tvingar som det oftast talas om, tex Bessey KR/KRV är otroligt starka. Det verkar hålla en mycket hög kvalitet men de kostar mycket pengar och är tunga och klumpiga. Med de tryck som k_haddock har plockat fram blir ju tex Bessey Uniklamp intressant och där jag tittar kostar den 1/3 av en KR vid 600mm längd. Uniklamp verkar ju riktigt intressant för att göra kökslådor. Synd att den bara finns upp till 600mm.

Om jag minns rätt så är specificationerna ännu mer precisa för "konstruktionslim" som används inom verkstadindustri där man bla annat i vissa fall specar min tjocklek på fogar. Spontant tycker jag inte det verkar orimligt att man kan pressa så hårt att "för mycket" lim pressas ut ur fogen. Tvingar som ger 5-7000N och där kraften inte fördelas ut tillräckligt bra ger ju enorma tryck närmast tvingen.

Redigerat 1 jul 2010 14:17
  15. Daniel_N

Daniel_N

Moderator + Youtuber

Jag håller med, jag har mycket svårt att se att man skulle kunna pressa så hårt att mer än överflödigt lim pressas ut ur en fog. Däremot kan man naturligtvis få dåligt resultat om spännkraften inte är jämnt fördelad. Mitt tips är alltså inte bara kraftiga tvingar, utan även många tvingar:) Om mellanbitar som sprider ut kraften och skyddar träet från märken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.