3 391 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Sticksåg för små händer, finns det ?
Sida 1 av 2
Hej
Jag har en Festool PS300 som jag är nöjd med kvalitetsmässigt men problemet är att mina händer är för små så jag får inget riktigt bra grepp tycker jag och det blir lite jobbigt när man håller på och sågar mycket. Så finns det någon sticksåg som är ungefär lika bra som min PS300 men med ett mindre handtag, och det gör inget om det väger lite mindre också.
Vad är små händer ?
Mitt Långfinger är ca 9 cm.
Och jag har åkt runt och känt på lite andra sticksågar men problemet är ju att utbudet inte är så stort i de olika affärerna så det blir många resor när man bor på landet och har 5 mil till närmaste stad.
Jag har en Festool PS300 som jag är nöjd med kvalitetsmässigt men problemet är att mina händer är för små så jag får inget riktigt bra grepp tycker jag och det blir lite jobbigt när man håller på och sågar mycket. Så finns det någon sticksåg som är ungefär lika bra som min PS300 men med ett mindre handtag, och det gör inget om det väger lite mindre också.
Vad är små händer ?
Mitt Långfinger är ca 9 cm.
Och jag har åkt runt och känt på lite andra sticksågar men problemet är ju att utbudet inte är så stort i de olika affärerna så det blir många resor när man bor på landet och har 5 mil till närmaste stad.
Om du kan tänka dig en handväska.
http://www.toolstop.co.uk/bosch-gst135bce-jigsaw-with-bosch-precision-control-110v-p2680
http://www.toolstop.co.uk/bosch-gst135bce-jigsaw-with-bosch-precision-control-110v-p2680
Min son har 3 sticksågar.
Märke byggarebob, playtool och något annat.
Prestandan är väl inget vidare. Känns riiktigt plastiga och kan inte ens såga igenom ett papper.
Men de ligger bra i små händer.
Märke byggarebob, playtool och något annat.
Prestandan är väl inget vidare. Känns riiktigt plastiga och kan inte ens såga igenom ett papper.
Men de ligger bra i små händer.
Jo jag har en Bosch GTS135 CE i en L-BOXX. Mycket fin och bra men stor.
Min son däremot har inga fina lådor. Han kastar runt verktygen så de ligger överallt.
Sen kommer chefen (pappa) och trampar på dessa.
Det är nog anledningen till att han har 3.
Min son däremot har inga fina lådor. Han kastar runt verktygen så de ligger överallt.
Sen kommer chefen (pappa) och trampar på dessa.
Det är nog anledningen till att han har 3.
Hur är Festools nya storleksmässigt?
Hej.
Jag har små händer (strl 8 på handskar) och en GST 85 PE. Jag upplever den som lite för "tjock" för mina bebishänder.
Angående tipset från Hitachi: När jag har klämt på vinkelslip och skruvdragare från dem har jag tänkt att de passar mina händer bra. Har dock ingen av deras produkter även om jag dreglat över den lilla cirkelsågen någon gång..
Jag har små händer (strl 8 på handskar) och en GST 85 PE. Jag upplever den som lite för "tjock" för mina bebishänder.
Angående tipset från Hitachi: När jag har klämt på vinkelslip och skruvdragare från dem har jag tänkt att de passar mina händer bra. Har dock ingen av deras produkter även om jag dreglat över den lilla cirkelsågen någon gång..
Redigerat:
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
ja nya ps400 alias Carvex är helt underbar... liten, lätt o smidig.. SKULLE ALLDRIG i hela världen byta bort den nu, men vill man betala över 6000 i listpris för en såg så :wow: inte för att jag gjorde det men 
Jag har både limpan Makita 4351 och handväskemodellen 4329 och båda de är suveränt smidiga i greppet, speciellt handväskan, då jag inte heller är utrustad med nävar som dasslock så gillar jag den lilla Makitan skarpt, trots handväskemodellen
