Hejsan mannar!
Mitt dilemma gäller min MC. Men det kan ju överföras till vilken "byggmaskin" som helst, som har en generator. Nåväl, så här ligger det till!
Batteri: 10A
Generator ac: max 160W
Elektroniskt laddrelä med inbyggd likriktare (RECTIFYING REGULATOR).
Generatorn laddar max 14,5V vilket jag tycker verkar normalt.
Men Amperen går aldrig ner mot +/- noll med resultatet att batteriet pajar.
En ingenjörbekant påstod att det var helt korrekt eftersom generatorns kapacitet var för stor i förhållande till batteriet. Ett 20K.Ohms motstånd skulle lösa problemet.
Är det inte laddreläts uppgift att även reglera Amperen?
Tacksam för alla goda tips.
Staffan
Mitt dilemma gäller min MC. Men det kan ju överföras till vilken "byggmaskin" som helst, som har en generator. Nåväl, så här ligger det till!
Batteri: 10A
Generator ac: max 160W
Elektroniskt laddrelä med inbyggd likriktare (RECTIFYING REGULATOR).
Generatorn laddar max 14,5V vilket jag tycker verkar normalt.
Men Amperen går aldrig ner mot +/- noll med resultatet att batteriet pajar.
En ingenjörbekant påstod att det var helt korrekt eftersom generatorns kapacitet var för stor i förhållande till batteriet. Ett 20K.Ohms motstånd skulle lösa problemet.
Är det inte laddreläts uppgift att även reglera Amperen?
Tacksam för alla goda tips.
Staffan
Laddningen regleras bara genom spänningen, dvs regulatorns uppgift är att hålla den konstant oberoende av varvtalet. Strömmen begränsas till ett för generatorn ofarligt max genom andra rent fyslska egenskaper i konstruktionen och kan i princip inte påverkas eller fallera. Det vanliga vid laddning är att den sker vid konstant spänning och att strömmen får minska vartefter uppladdning av acken sker. Ditt problem borde vara att vid låg last och fulladdat stiger spänningen till för höga nivåer så att batteriet skadas. Du får mäta lite mer vid andra driftlägen och fler tillfällen, annars bofde det tyda på regulatorn trots allt.
160W vid 14,5V innebär 11A. Jag tror att det är i mesta laget för ett batteri med 10 AH. Om det är problemet så är det vid start av motorn då batteriet är nästan urladdat som batteriet kan ta skada. När batteriet är fulladdat skall det tåla att det ligger 14,5V på det. I det läget saknar generatorns effekt betydelse. Var ville din kompis sätta motståndet?
Vad är det för motorcykel? De flesta motorcyklar har väl något som drar ström när motorn är igång, och då är det helt i sin ordning att strömmen inte sjunker till noll så länge motorn går.
Erik
Vad är det för motorcykel? De flesta motorcyklar har väl något som drar ström när motorn är igång, och då är det helt i sin ordning att strömmen inte sjunker till noll så länge motorn går.
Erik
Vad har du för spänning över batteriet när hojen är avstängd? Och vad går batterispänningen upp till när hojen är igång? Är det elstart på hojen eller har du nåt med kickstart?
Det klassiska problemet med MC-batterier är ju att vi glömmer underhållningen under vinterhalvåret, det står utan laddning och sjunker för lågt ner i spänning. Om batterier håller ca 10V eller lägre när det tas fram är det troligen förstört även om det var toppen då du ställde undan hojen. Även om du lyft ur batteriet men inte underhållsladdat så kan spänningen sjunka p.g.a. självurladdning till en nivå under 10 V, då är det bara att köpa nytt. Ett sånt batteri når aldrig upp till 14,4 eller 14,5 V utan ligger med konstant ström genom det hela tiden då reglerläget aldrig uppnås. Du borde i och för sig ha problem med att starta hojen med det då också, om du inte har kickstart.
Om batteriet blir onormalt varmt vid laddning, typ att det är obehagligt att hålla handen på det, det är ett säkert tecken på problem. Strömmen genom batteriet måste regleras ner så att det bara går så mycket ström att batteriet hålls uppe på 14,5 V (14,4 V är annars det klassiska värdet för blybatterier).
Det klassiska problemet med MC-batterier är ju att vi glömmer underhållningen under vinterhalvåret, det står utan laddning och sjunker för lågt ner i spänning. Om batterier håller ca 10V eller lägre när det tas fram är det troligen förstört även om det var toppen då du ställde undan hojen. Även om du lyft ur batteriet men inte underhållsladdat så kan spänningen sjunka p.g.a. självurladdning till en nivå under 10 V, då är det bara att köpa nytt. Ett sånt batteri når aldrig upp till 14,4 eller 14,5 V utan ligger med konstant ström genom det hela tiden då reglerläget aldrig uppnås. Du borde i och för sig ha problem med att starta hojen med det då också, om du inte har kickstart.
Om batteriet blir onormalt varmt vid laddning, typ att det är obehagligt att hålla handen på det, det är ett säkert tecken på problem. Strömmen genom batteriet måste regleras ner så att det bara går så mycket ström att batteriet hålls uppe på 14,5 V (14,4 V är annars det klassiska värdet för blybatterier).
Förutom att spänningen skall regleras till max 14,5V eller liknande så finns det angivet en maxström som batteriet får laddas med. Denna kan man finna i batteriets datablad.
Om batteriet laddat ur sig ordentligt kan det acceptera en allt för hög laddström vilket kan innebära att det blir varmt. Att det blir varmt är mycket riktigt ett säkert tecken på problem, och det kan innebära att batteriet är förstört. Dock är det inte alls säkert att det var förstört innan laddningen startade. Det är laddningen med för hög ström i sig som kan ha förstört batteriet.
Nu vet inte jag vad för typ av batteri den aktuella motorcykeln har, men för slutna blybatterier på 10 AH är det inte ovanligt att max laddström anges till 3 A.
Ett motstånd i serie med kabeln från generatorn kan begränsa strömmen. Frågan är dock om ingengörskompisen tänkt sig något annat sätt att använda motståndet. 20 kohm är alldeles för högt värde för den användningen.
Erik
Om batteriet laddat ur sig ordentligt kan det acceptera en allt för hög laddström vilket kan innebära att det blir varmt. Att det blir varmt är mycket riktigt ett säkert tecken på problem, och det kan innebära att batteriet är förstört. Dock är det inte alls säkert att det var förstört innan laddningen startade. Det är laddningen med för hög ström i sig som kan ha förstört batteriet.
Nu vet inte jag vad för typ av batteri den aktuella motorcykeln har, men för slutna blybatterier på 10 AH är det inte ovanligt att max laddström anges till 3 A.
Ett motstånd i serie med kabeln från generatorn kan begränsa strömmen. Frågan är dock om ingengörskompisen tänkt sig något annat sätt att använda motståndet. 20 kohm är alldeles för högt värde för den användningen.
Erik
Tackar för svaren.
Det är en BSA B33 53a. Sålunda med kick och magnettändning. Samma modell som på bilden, men i bruksskick = putsar aldrig - kör mycket.
Batteriet är biltemas, som detta, men grått. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Gel-batterier-for-MC-och-skoter-80810/
Voltmätaren är kopplad till batteripolerna.
Motståndet skulle placeras mellan generatorn och batteriets +pol, viket i praktiken borde vara efter laddrelät?
Maxeffekten 160W / 5000rpm. uppnås i praktiken aldrig då jag inte kör över ca: 3500rpm.
Även utan effektuttag ligger Amperemätaren på +4-6A ibland något lägre, dock är den för 6V.
Här är info om generatorn http://www.alton-france.com/en/products02/generator läste nu att maxeffekten är 150W, istället för 160W som jag påstod.
När jag inte kör är batterispänningen numera nere på 11,5V.
Vid körning ligger spänningen stadigt på 14,5V även vid moderata rpm.
Tilläggas bör att nuvarande relä är nytt, även batteriet är "nytt", det gamla relät gav spänningar upp till 18V!!!
Batteriet har aldrig kännts mer än ljummet, men så är det placerat i vinddraget snett bakom cylindern också.
Hoppas jag fått med allt.
Staffan
Det är en BSA B33 53a. Sålunda med kick och magnettändning. Samma modell som på bilden, men i bruksskick = putsar aldrig - kör mycket.
Batteriet är biltemas, som detta, men grått. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Reservdelar/Batteri/Gel-batterier-for-MC-och-skoter-80810/
Voltmätaren är kopplad till batteripolerna.
Motståndet skulle placeras mellan generatorn och batteriets +pol, viket i praktiken borde vara efter laddrelät?
Maxeffekten 160W / 5000rpm. uppnås i praktiken aldrig då jag inte kör över ca: 3500rpm.
Även utan effektuttag ligger Amperemätaren på +4-6A ibland något lägre, dock är den för 6V.
Här är info om generatorn http://www.alton-france.com/en/products02/generator läste nu att maxeffekten är 150W, istället för 160W som jag påstod.
När jag inte kör är batterispänningen numera nere på 11,5V.
Vid körning ligger spänningen stadigt på 14,5V även vid moderata rpm.
Tilläggas bör att nuvarande relä är nytt, även batteriet är "nytt", det gamla relät gav spänningar upp till 18V!!!
Batteriet har aldrig kännts mer än ljummet, men så är det placerat i vinddraget snett bakom cylindern också.
Hoppas jag fått med allt.
Staffan
Om gamla regulatorn gav 18V är det ju inte konstigt att batterier förstörs. Är du säker på att amperemätaren visar rätt (det har inget med ev spänning att göra, mäter endast ström genom den). Kolla även så att du inte har något som tjuvdrar ström, verkar lite lågt med11,5V före laddning om du kör relativt ofta. Har du tillgång till en enkel multimeter kan du kontrollmäta både ström och spänning och dessutom kolla eventuella läckströmmar.
Ingeniörens motstånd ska du inte behöva och i så fall ska det ha helt andra värden och tåla lite värmeeffekt, bättre att du har en ok underhållsladdare på när du inte kör och under avställning.
Ingeniörens motstånd ska du inte behöva och i så fall ska det ha helt andra värden och tåla lite värmeeffekt, bättre att du har en ok underhållsladdare på när du inte kör och under avställning.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Den nya regulator monterades tillsammans med ett nytt batteri i våras.
Eftersom den gamla regulatorn gav upp till 18V, fick jag en ny på garantin.
i går kväll Körde jag en omväg hem från jobbet på 6mil, endast belysningen inkopplad, 60W = H4+baklampa. När jag startade var batterispänningen 11,6V. under rask körning hem laddade generatorn för fullt, Amp.mätaren i botten = 12A. Spänningen kom däremot ej upp till tidigare stadiga 14,5V utan steg pendlande från 13 till 14V. efter avslutad färd var batterispänningen 12,2V samt att batteriet endast var ljummet.
Jag mäter spänningen med en multimeter fast monterad till batteriets poler. Amperen avläses via orginal monterad mätare. Multimetern har jag "kalibrerat" med hjälp av annan multimeter. Amperemätaren däremot kan efter nästan 60år av våldsamma vibrationer visa fel, men den stannar på 0 när allt elektriskt är bortkopplat.
All el är nydragen.
Min tro är att åtminstone nu är detta batteri kasst.
Jag tror att jag köper ett nytt batteri, har jag tur så råkade det första vara ett måndagsexemplar. Peppar peppar.
Gränslandes stålhingsten: Staffan
Eftersom den gamla regulatorn gav upp till 18V, fick jag en ny på garantin.
i går kväll Körde jag en omväg hem från jobbet på 6mil, endast belysningen inkopplad, 60W = H4+baklampa. När jag startade var batterispänningen 11,6V. under rask körning hem laddade generatorn för fullt, Amp.mätaren i botten = 12A. Spänningen kom däremot ej upp till tidigare stadiga 14,5V utan steg pendlande från 13 till 14V. efter avslutad färd var batterispänningen 12,2V samt att batteriet endast var ljummet.
Jag mäter spänningen med en multimeter fast monterad till batteriets poler. Amperen avläses via orginal monterad mätare. Multimetern har jag "kalibrerat" med hjälp av annan multimeter. Amperemätaren däremot kan efter nästan 60år av våldsamma vibrationer visa fel, men den stannar på 0 när allt elektriskt är bortkopplat.
All el är nydragen.
Min tro är att åtminstone nu är detta batteri kasst.
Jag tror att jag köper ett nytt batteri, har jag tur så råkade det första vara ett måndagsexemplar. Peppar peppar.
Gränslandes stålhingsten: Staffan
http://www.mez.co.uk/lucas.html Ebay-grejen en bit ner är riktigt braLilleNo skrev:
Det finns många kul historier, sanna eller ej, men då Lucas uppfann halogenlampan så var det tydligen den egna marknadsföringsavdelningen som tog fram sloganen "Inventor of darkness" med hänvisning till att deras lampor minsann lyste så bra att ingen egentligen hade koll på hur mörkt det egentligen var innan. Man kan lugnt konstatera att det slog lite fel...
Det påstås även att Lucas själv, Joseph Lucas inte var särskilt intresserad av bra lyse, "En Gentleman färdas inte i mörker" brukade han svara vid ev klagomål..
Jäklars vilken fin hoj!
Batterispänning under 12V innan du startar hojen.. ja det där batteriet har antingen gjort sitt eller så har du något som ligger och tjuvdrar ström när hojen är avstängd och släckt. Gör som GK100 säger; kontrollmät. Och som sagt, regulatorn ska se till att det inte går mer ström genom batteriet än att spänningen hålls på 14,5V. Med ett nytt batteri och en reglering på 14,5V över batteriet kan du omöjligt ha ca 10A genom det, bara så mycket som behövs för att hålla spänningen på 14,5V.
Batterispänning under 12V innan du startar hojen.. ja det där batteriet har antingen gjort sitt eller så har du något som ligger och tjuvdrar ström när hojen är avstängd och släckt. Gör som GK100 säger; kontrollmät. Och som sagt, regulatorn ska se till att det inte går mer ström genom batteriet än att spänningen hålls på 14,5V. Med ett nytt batteri och en reglering på 14,5V över batteriet kan du omöjligt ha ca 10A genom det, bara så mycket som behövs för att hålla spänningen på 14,5V.
Produkter som diskuteras i tråden