Nej, köp inte Meec överhuvudtaget.
Köp Biltemas spikpistoler, jag har deras stomspikare 50-90 mm, dyckertpistoler och klammerpistol. Alla har funkat klockrent i några år nu. In med en droppe olja i luftnippeln efter några hundra spik och håll rent med en trasa så funkar de perfekt. Dubbelspikning med stomspikaren har jag bara fått när underlaget inte varit stumt eller man klantat sig med avtryckaren.
Meec däremot dubbelspikar till 100%

Är det som du säger så är ju inte de hundringarna den är billigare (ligger nu på 799 kr) än biltemas värt det.

Vissa verkar ha fått den att fungera - är det för mycket trixande för att få den att fungera bra då?
För det vill man inte ha när man skall köra på järnet. Nu är det väl mest stommen och råspontsluckorna vi skall köra med 50-90 mm på både garaget och huset, visserligen.

Nej det är inte värt det. Jag köpte min Meec stomspikare på rea ifjol men fick returnera och det sved att lägga ut 500 kr till på Biltemas, men jag ångrar inte det.

Det är knöligt detta med stomspikare, helst bör man gå upp till 3000-4000 kr om man ska spika mycket och helt krångelfritt, 50-75 mm funkar klockrent på Biltemas, men 90 mm är på gränsen om man inte håller emot ordentligt. Kan också ha att göra med luften? Helst ska man ha supergrov slang och nära till kompressorn?

Hmm... Behöver man inte normalt 90 mm när man stommar tvåvåningshus? Jag har inte fått konstruktionsritningarna än, men vad är vanligast?

Raginglynx skrev:
Hmm... Behöver man inte normalt 90 mm när man stommar tvåvåningshus? Jag har inte fått konstruktionsritningarna än, men vad är vanligast?
Jo 90mm är normalt till stomspikning.
Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2

Röda serien (MEEC+) är storebror till JULAs gråa serie, dvs lite bättre och lite dyrare. Ersätter JULAs gamla sortiment av FERM. Perfekt kvalite för hemmasnickraren! Alla MEEC+ har även 3 års garanti!

Böna skrev:
Röda serien (MEEC+) är storebror till JULAs gråa serie, dvs lite bättre och lite dyrare. Ersätter JULAs gamla sortiment av FERM. Perfekt kvalite för hemmasnickraren! Alla MEEC+ har även 3 års garanti!
Menar du att den för 799:

http://www.jula.se/spikpistol-grupp-c-071015

är den som är förbättrad sedan det alla skriver här på forumet?

I så fall har jag inte läst något riktigt bra om den än. Det är det jag i så fall är ute efter :)

För att smörja spikpistolerna måste ni ha spikpistololja, annars äts o-ringarna upp i verktyget.
Kom ihåg också att tömma kompressorn på vatten, det brukar vara ett stort problem för pistolerna.

Redigerat av moderator:
Jag har precis köpt mig en Meec+ 34graders 50-90-spikare och vid en hastig provskjutning dubbelspikade den var tredje spik, helt hopplöst mao. Jag provade att hålla in avtryckaren och sedan trycka pistolen mot underlaget med stabil tvåhandsfattning, utan att det blev nämnvärt bättre.

Hann inte läsa manualen (sitter på tåget på väg till jobbet) och undrar om det finns någon inställning jag kan pilla på för att komma till rätta med dubbelspikningsproblemet. Ställa om arbetstryck eller justera anslaget, eller är det bara att byta ut den?

I övrigt känns pistolen gedigen och skjuter med riktigt bra tryck (90mm Pintospik, hartsad & ringad) utan andra problem.

LilleNo, Spikpistoler och spik är oftast ett koncept och ibland kan det vara fel gradantal på verktyg eller spik så att de inte fungerar tillsammans. Drivaren tar med sig 2 spik i loppet och du får en dubbbelspikning.Det kan du mäta med en gradskiva och även kolla i loppet på pistolen, koppla bort luften!!! Annars är det om pistol med "stöt spikning" som det oftast blir dubbelspikning i början för den som är ny användare av spikpistol, man stutsar med rekylen och gör en dubbelspikning. Det är handhavande man lär sig snabbt. En åtgärd som tar bort det helt är man byter avtryckare till endast enkelskott som är också ger ett säkrare handhavande.

Köp Biltemas spikpistol istället som sagt.... Jag har skrivit ett antal gånger om Biltema och Meec och Meec spikar dubbelt, Biltema gör inte det.

Jag har provat alla justeringar på Meec pistolen utan framgång

Jag har lånat "garagekompisens" (Robert-san01) Makita gaspistol och skjutit en massa 3,1 x 75 utan några som helst problem med dubbelskott, den maskinen är dock lite tyngre ( om jag minns rätt) och därmed lite stabilare vad gäller rekylen.

Jag reagerade på att Meec+ maskinen kändes förvånansvärt lätt i handen, samtidigt som den smäller/klipper till hårdare och det lilla jag testade kunde jag konstatera att rekylen troligtvis ger dubbelskottet. Det var nästan omöjligt att hålla maskinen stilla när jag sköt. Men ett (1) tryck på avtryckaren (jag höll kvar fingret med fullt intryckt avtryckare) borde inte leda till dubbelskott. Det känns spontant som att "nosen"/anslaget är för välsmort, på Makitan var det avsevärt trögare.

Jag ska nog hem & kolla om det inte går att skruva upp trögheten på nosen, frågan är vad grannarna säger om jag skjuter in den efter tio ikväll... :x

Tillägg: De gånger jag fick dubbelskott så vill jag minnas att det även smällde till två ggr.

Redigerat:
Kanske en dum fråga, vad driver ni Julas 55-90 spikpistol med? Framgår inte på inläggen och ej något krav mer än arbetstryck på Julas hemsida. Funkar en vanlig 8l 1,5hk kompressor?

Gabriel B skrev:
Kanske en dum fråga, vad driver ni Julas 55-90 spikpistol med? Framgår inte på inläggen och ej något krav mer än arbetstryck på Julas hemsida. Funkar en vanlig 8l 1,5hk kompressor?
Till en 90 picka är det kanske i klenaste laget om du vill spika i någorlunda takt. Endast 8l kändes som lite väl liten tank. Det GÅR säkert, men du får nog spika långsamt. Man kan ju komma undan med tämligen små medel eftersom en spikpistol inte kräver kontinerligt flöde, man får helt enkelt bara vänta tills trycket kommer upp igen. Själv kör jag med en 3hk med 25l (tror det är 25 iaf) och det tycker jag är rätt lagom. Se också till att du inte har för klen slang till pistolen om du kör med stompicka, lite längre så får man gå upp till 10-12mm slang för att det ska fungera bra, iaf med min pistol.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.