Har från o till stått nu under några veckor o kört TS55an och sågat en massa MDF.
Måste säga att jag är extremt trött på att slangen hakar fast hela tiden i skivorna alt i skenan.

Någon som testat Festools slanghållare 496372
mP2m1Jjo73QG0XIu4OgrCoQ.jpg

Den kostar förvisso 265€ men kanske är värt det, eller har någon några bättre tips?

Daniel_N skrev:
Har inte testat slanghållaren, men jag har däremot slangarna hängande från taket ovanför arbetsbänken, i kombination med denna: [länk] så har jag i princip aldrig problem med att något hakar i.
Har imponerats av Daniels slang. Min egen version är inte lika fin, en fjädrande lina från taket i vilken jag hänger slangen och sladden genom en ögla skapad med en kabinkrok. Det tar bort problemet för det mesta.

Kan inte låta bli att fundra på just elsladden. Den sitter så placerad på cirkelsågen att sladden och slangen kommer att vilja vara på var sin sida av rätbrädan. Så i princip är sannolikheten att någon av dem fastnar maximerad med den konstruktionen.

--- Mats ---

Redigerat:
Det verkar som om bästa lösningen är en kombination av högt hängande slang och att minska räffeldjupet på slangen.
Om man skulle välja en av dessa, vilken är viktigast?

Har du slangen hängande uppifrån så kan ju inte räfflorna haka i någonstans men annars är kabelstrumpan väldigt bra om du bara kan få den att sitta fast i ändarna vilket jag märkt kan vara lite knepigt.

Förutom kabelstrumpan så har jag en gammal gardinstång (rundstav) sittandes i taket. I denna har jag knutit en gummistropp som har en karbinhake i ena ändan. Då går det lätt att lägga stroppen runt slangen och fästa med karbinhaken så har jag slangen hängande över arbetsbordet.

Jag hittade ingen bild där det syns med dammsugarslangen men här syns hur jag vid något tillfälle hängt upp slangen till spånsugen på samma ställe. Gardinstången och stroppen utan slang syns även på nästa bild som jag egentligen tog för att visa hur Festool tvingarna kan förvaras lätt åtkomliga.

IMG_0136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0146.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta med en fjädrande infästning låter ju som ett måste, tittar man på festool lösningen ovan så verkar ju den vara fast:(.
I vilket fall så behöver jag en mobil lösning.

Fjädrande är toppen, har ungefär samma lösning som jac (jag har kopierat den från phl) och är mycket nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.