Byggahus.se
Y
Såg att fler ställde diagnosfrågor om sina bilar så tänkte jag kunde vara lika fräck. =)

Ifall jag kör långa sträckor, i över en timme och hög hastighet.
Ställer bilen, säg hoppar in på en bensinstation och ska starta den inom någon enstaka minut
så går det inte. Den kanske vrider vevstaken något kvartsvarv så tappar den ork. Fast kanske orkar göra 2-3 likadana försök. Väntar jag 10-15minuter så går det.

Ibland, säg en gång varannan månad. Så kan den göra såhär även när bilen är kall.
Den vrider sig långsamt och stannar. Som om batteriet vore slut. Men plötsligt tänder den och kör som om inget.(behöver inte vänta 10-15min)
- Vid dessa tillfällen kan jag, ifall jag vill, välja att rulla igång bilen utan problem.

Och nu när minusgraderna är här så är den kinkig varje morgon.
Fast startar. Men är rädd att ta detta förgivet..
Låter ju aldrig som om den drar helt varv..

Alltså, den startar så oväntat, den kanske knappt ens vrider motorn alls, men ändå tjoff så startar den.. rent och fint...

Batteriet är rätt så nytt. Batteriladdaren visar att den knappt behöver laddas.
Jag trodde ju det var batteriet och chansade på byta den förra mot detta.
Elen inne i bilen antyder inte brist på el.

Förra året bytte jag allt, tändkablar, tändstift oljor filter. Iår bara luftfilter och batteri.

=================================

Min tanke är då...
* Klena elkablar till starten.. men då skulle jag ju alltid haft problemet.
* Dåliga kol i generatorn.... Fast känns långsökt.
* Är den inte ställer tändningen rätt ifall jag stängt av den lite vårdslöst... jobbigt fel isf..
* startmotorn som börjar ge sig. Förr hade man ibland värmesköldar (kanske var på grenrören iofs), det kanske min hade behövt men är nu för sliten för räddas med värmesköld... relativt lätt, men tråkigt samt dyrt att byta i onödan.

Hur hade ni tänkt om ni haft detta problemet? :)

Redigerat:
Glöm tändning och generator. Det kan vara en oxiderad polsko på batteriet. Det kan också vara en sönderärgad jordfläta eller pluskabel till startmotorn. I så fall fungerar allt normalt så länge det är måttliga strömuttag, men det blir problem vid start. Tänkbart är även ett dåligt batteri.

Ta hjälp av någon när problemet uppstår. Mät med en voltmeter på batteripolerna när någon försöker starta. Viktigt är vid den första mätningen att du mäter på själva polerna och inte på polskorna. Därefter mäter du mellan chassi och polskon på pluspolen. Om spänningen sjunker mycket mer vid den andra mätningen än den första så är problemet oxiderade polskor eller jordfläta. Dålig jordfläta byts ut och oxiderade poler och polskor rengörs med stålborste.

Svårt när man inte hört det själv men min gissning är att det är fel på startmotorn, jag har bytt 6-7st som betett sig liknande på en del andra fordon.
Det blir ibland kortslutning i dom så dom blir mycket svaga och orkar då bara vrida motorn lite grann, felet kan ibland vara temperaturberoende.

Skulle det bero på tändningen så skulle ju motorn snurra lätt tills den precis ska tända då den tvärstannar.

Det där att vara svårstartad efter ett kort stopp med genomvarm motor, men däremot oftast inga problem vid andra slags stopp, känner jag igen från en Honda Civic jag hade, och där var det topplockspackningen som hade börja ge sig. Bilen drack såsmåningom upp kylvattnet och det kändes en särskild lukt då man hade stannat den. Detta är en möjlighet. Kan annars hålla med tidigare inlägg om att det mer låter som elfel.

Avemo skrev:
Det kan också vara en sönderärgad jordfläta eller pluskabel till startmotorn.
Precis det där hade jag på min Opel Manta från -77. Ny jordfläta löste problemet den gången - Ville starta och dra runt sporadiskt.
efter ytterligare ett par månader bestämde solenoiden att fastna och således körde jag runt med en startmotor mot kransen ett par mil. Den gick minsann inte runt mer och krävde ett byte.. Ett par hundringar för en ny på tippen vill jag minnas... Sikta on dig på startmotorn och strömförsörjningen till den. Kolla anslutningarna även på startmotorn.
Även båten hade jag problem med att den knappt gick runt med 2 helt nya 75Ah batterier ibland - Biltemas Polfett på batterierna blåste bort det problemet för gott.

Ledningen som aktiverar reläet på startmotorn skulle jag först undersöka och kanske byta. Oxiderade kontaktytor kan göra att det fungerar ibland. Annars själva reläet som drar igång startmotorn
Om själva startmotorn är dålig så orkar den dåligt hela tiden så det skulle du märka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.