Hejsan.

Efter många timmars välspenderad läsning runtom på detta forum är det nu dags att själv bli aktiv. Mina funderingar är lite ang. Skruvdragare 10.8V typen.

Jag jobbar på ett ledande uthyrningsföretag(kommer därför ha tillgång till allt jag kan tänkas behöva vid ev renovering), och är dagligen ute på reparationsuppdrag eller andra uppdrag där vi hjälper kunder med problemlösning av olika slag.
Hela min maskinpark består utav batterdrivna Dewalts.

* Tigersåg
* Sticksåg
* Cirkelsåg
* "Borrskruvdragare" 18V
Har även en 14.4V Panasonic skruvdragare. Som jag förövrigt är mycket nöjd över.

Skriver mest med allt detta för att ni ska veta lite vilken nivå jag ligger på och vad jag har jobbat med tidigare, detta är vad jag kan jämföra med så att säga.

Nu har det blivit dags för mig att skaffa lite egna maskiner i samband med husköp och större renoveringar. Detta är vad jag hade tänkt köpa:

Panasonic EY7441LR2S (Synpunkter?)
Bosch GST 140 (Synpunkter?)

Min fråga är hur pass begränsad 10.8V maskinerna är?
Jag har blivit helt såld på Makitas DF330DWE (för jag antar att chuck är att föredra).
Funkar dessa bara till att skruva ihop kök, möbler, och andra småsaker. Eller funkar de till det mesta?
Har ni förslag på bättre lämpade maskiner? gärna 10.8V.
(Jag antar att de inte orkar dra igenom träskruv genom 2x 45x95)

Alla tankar och synpunkter är välkomna på vad som är lämpliga maskiner. Det kanske är mer värt att köpa en panasonic skruvdragare och sen köpa en typ Bosch IXO för mindre jobb?

Jag har en bunt blå 10,8v maskiner, varav 3st som kan användas till att skruva. Jag använder den med bitsfäste 99,9% av gångerna. När det ska borras brukar 14,4V'arn åka fram.
Men visst går det att borra med 10,8an också.. :)
Jag har monterat kök, skruvat väggskivor, skruvat trall så mer än möbelmontering räcker de gott och väl till.

Ang. sticksågen så har jag inga erfarenheter av 140'n men är däremot nöjd ägare av 135'an (föregångaren) sedan dryga 5 år sedan. Tycker den fungerat bra, relativt smidig och bra balanserad - bladstyrningen fungerar fint och förhoppningen är ju att dubbelrullen på 140'n ska funka minst lika bra om inte bättre.

Redigerat:
Jag är helt nöjd med detta 10,8 V kit från Makita som jag använder till snickeri och småfix:
http://www.axminster.co.uk/makita-lct303w-drill-impact-driver-and-torch-kit-108v-prod833392/
(Det har visst tillkommit en ficklampa sedan jag köpte det.)

Inga problem att dra i åtminstonde 6x100 med slagskruvdragaren men batteriet tar slut ganska fort. Därför skulle jag nog välja något större för mer omfattande skruvjobb. Jag har även några äldre 12V Makita maskiner att falla tillbaka på. Anledningen att jag skaffade 10,8 V maskinerna var främst att de gamla 12V batterierna börjar bli dåliga och eftersom jag inte använder dem dagligen blev det irriterande att de hade självurladdat sedan sist varje gång jag tog fram dem. Med de nya Li-Ion batterierna har jag inga sådana problem. Även om jag ibland skulle vilja ha något kraftigare så har jag aldrig ångrat att jag köpte småmaskinerna.

Har med ett antal 10.8V blå Bosch och de används till nästan allt, 14,4v el. 18v åker fram om det ska borras stora hål.
GRS 10.8 och GDR 10.8 används mest. Har dragit 120x6 med GDR utan problem, ska man dock dra många räcker inte batteriet.

Bosch GTS 140 är en mycket kompetent maskin, den kommer du att bli nöjd över.

Tänk på att den nämnda Makitan har ganska tjockt handtag, desamma gäller de flesta 10,8v maskiner där batteriet är inbyggt i handtaget. Jag personligen föredrar tunnare handtag även om jag har normalstora händer. Det finns de som har mindre händer men ändå föredrar tjockare handtag.
Nåja det gjorde iaf att jag impulsköpte en slagskruvdragare från DeWalt på någon kampanj. Enda DeWalten jag äger förövrigt. För annars har jag Makita och Panasonic som favorit i skruvdragarväg, i synnerhet 18v Makita.
Festool CXS var dock nära att införskaffas vid en kampanj men slutade med att jag valde något annat (rabattcheck från Festool).
Upplevde den som tillräcklig stark för det mesta men ska man bara ha en skruvdragare så är 18v el 14,4v att föredra.

Vet inte vilken budget du har men det optimala är förstås att ha en slagskruvdragare och en smidig borr/skruvdragare för finlir.

Bosch kommer snart ut med 10.8V batterier på 2Ah vilket är en kraftig förbättring mot dagens 1.3Ah så det kan vara värt att vänta på dem (dock ser de bakåtkompatibla ut med dagens). Syns här på bild längst uppe till höger (10.8V kallas för 12V i USA):
http://www.coptool.com/wp-content/uploads/2012/11/bosch-core-2.jpg

Även Panasonic är på väg ut med nya batterier som har mest amperetimmar av alla på marknaden. 4.2 Ah i både 14.4V och 18V:
http://shop.panasonic.com/shop/model/EY74A1LS2G

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.