Hej.
Funderar på hur man skall skarva inne i en downlightbox.
Första tanken var wago 222, men den tål ju inte värme. wago 773 finns i en värmetålig variant, men den tar ju inte fintrådig kabel. Den värmetåliga kabel som jag har sett är ganska fintrådig, så vad finns det för alternativ?
tack på förhand
Funderar på hur man skall skarva inne i en downlightbox.
Första tanken var wago 222, men den tål ju inte värme. wago 773 finns i en värmetålig variant, men den tar ju inte fintrådig kabel. Den värmetåliga kabel som jag har sett är ganska fintrådig, så vad finns det för alternativ?
tack på förhand
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Antar att det är halogen du talar om (men vem nyinstallerar halogen när det skett så mycket på LED fronten)?
I elforat har du större chans att få svar på denna fråga, kanske en adm kan flytta.
Frågan har faktiskt varit uppe tidigare, men inte fått svar på kopplingsmaterialet http://www.byggahus.se/forum/el/75354-koppla-grena-i-downlightbox.html
I elforat har du större chans att få svar på denna fråga, kanske en adm kan flytta.
Frågan har faktiskt varit uppe tidigare, men inte fått svar på kopplingsmaterialet http://www.byggahus.se/forum/el/75354-koppla-grena-i-downlightbox.html
De som prioriterat priset?norrbottenstorpet skrev:
Hej.
Det akuta roblemet löst, med hjälp av spot-byte. Hittade en annan sort som tillåter daisy-chaining. Dessutom var de 6:- billigare och de gamla gick tillbaka på öppet köp.
Men frågan kvarstår kanske för andra, och att ingen verkar veta gör mig en smula orolig för hur det egentligen ser ut i en del boxar därute...
Och som gstv mycket riktigt gissade så är 179:- st för dimbara ledar inte roligt om man installerar 35 st. Särskilt som de säker kommer droppa till mindre än halva priset på bara något år.
Det var därför, dessutom, som jag valde 230v GU10. Så att jag skall kunna byta utan transformatorstrul. (räknar dock med visst dimmer-strul)
till någon adm: flytta gärna tråden till EL (vilket jag trodde att jag skapade tråden i)
Det akuta roblemet löst, med hjälp av spot-byte. Hittade en annan sort som tillåter daisy-chaining. Dessutom var de 6:- billigare och de gamla gick tillbaka på öppet köp.
Men frågan kvarstår kanske för andra, och att ingen verkar veta gör mig en smula orolig för hur det egentligen ser ut i en del boxar därute...
Och som gstv mycket riktigt gissade så är 179:- st för dimbara ledar inte roligt om man installerar 35 st. Särskilt som de säker kommer droppa till mindre än halva priset på bara något år.
Det var därför, dessutom, som jag valde 230v GU10. Så att jag skall kunna byta utan transformatorstrul. (räknar dock med visst dimmer-strul)
till någon adm: flytta gärna tråden till EL (vilket jag trodde att jag skapade tråden i)
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Mja, 179 kr är nog i billigaste laget för LED.frykh skrev:Hej.
Det akuta roblemet löst, med hjälp av spot-byte. Hittade en annan sort som tillåter daisy-chaining. Dessutom var de 6:- billigare och de gamla gick tillbaka på öppet köp.
Men frågan kvarstår kanske för andra, och att ingen verkar veta gör mig en smula orolig för hur det egentligen ser ut i en del boxar därute...
Och som gstv mycket riktigt gissade så är 179:- st för dimbara ledar inte roligt om man installerar 35 st. Särskilt som de säker kommer droppa till mindre än halva priset på bara något år.
Det var därför, dessutom, som jag valde 230v GU10. Så att jag skall kunna byta utan transformatorstrul. (räknar dock med visst dimmer-strul)
till någon adm: flytta gärna tråden till EL (vilket jag trodde att jag skapade tråden i)
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Apropå billiga LED-spottar... mina föräldrars nya granne som är i min ålder håller på med en helrenovering av sitt Älvsbyhus från 70-talet (har för mig att det är Älvsbyhus i alla fall). Förra helgen när jag var hem till mamma och pappa så var det mörkt ute och då såg jag på håll att det lyste lite svagt och konstigt på farstukvisten hos grannen. Trodde först nästan att det lyste från backljusen på någon bil, men när jag kom närmre såg jag att han hade satt 4 spottar i taket. Det var ett väldigt blåttvitt ljussken så antagligen hade han köpt skräp-LED på JULA eller dyl. och monterat. Såg fruktansvärt ut.
//Patrik
//Patrik
jag har jämfört hide-a-lites 3w ledspot mot min kina-led spot side by side. Märkes kostade 550:-/st och
omärkes 40:-/st med frakt. De lyste exakt lika bra och varmvitt. Så där ser jag ingen anledning till att
gynna någon grossist. På mina 20 spottar jag satte upp "tjänade jag" ~10000:- och då har jag även några lampor i reserv. Men visst, köper man från det "billigare" segmentet i sverige så får man vad man betalar för...
/
M
omärkes 40:-/st med frakt. De lyste exakt lika bra och varmvitt. Så där ser jag ingen anledning till att
gynna någon grossist. På mina 20 spottar jag satte upp "tjänade jag" ~10000:- och då har jag även några lampor i reserv. Men visst, köper man från det "billigare" segmentet i sverige så får man vad man betalar för...
/
M
Klicka här för att svara
