Behöver köpa en sticksåg och hade i stort sett bestämt mig för Bosch GST 140 CE men noterar nu att Festools instegsmodell PS 300 EQ-Plus kostar bra precis lika mycket och Festool brukar också hållas högt här på forumet. Någon som har erfarenheter av dessa två maskiner eller kanske någon annan bra maskin?

• Gilla
Jta
  • Laddar…
Jag köpte Makitas "limpmodell" som jag är mycket nöjd med. Blev rekommenderad den eftersom den har en fyrkantig "axel" så skulle styrningen av denna vara mycket bättre och därmed ge renare resultat. Om det är så vill jag vara osagt, men den är hästlängder bättre än min tidigare från Clas Olsson.
Jag är iaf riktigt nöjd med min och det räcker för mig. Har du möjlighet så kläm lite på de olika innan du bestämmer dig, då samma maskin kanske inte passar alla lika bra.

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Tack för rådet. Makitan är ju dessutom något billigare, vilket knappast är någon nackdel. Får ta mig runt och känna på apparaterna. Har någon fler erfarenheter av någon bra sticksåg så är jag tacksam för alla eventuella råd.

Rekommenderar också Makita 4351, mycket trevlig och hållbar såg. Är jättenöjd med min. Den har fått mycket bra bbetyg i tidningen gör det själv också.

Jag har Festoolen och gillar den som mitt lilla skötebarn ;)

• Gilla
linus_ohman
  • Laddar…
Ja kör dewalt rakt igenom, mycket nöjd med sticksågen också, kör nya xr, minns inte modell beteckningen

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag vill minnas att folk har varit missnöjda med Festoolen här på forumet tidigare. Åtminstone i förhållande till den nyare.

Det är Carvex PS400 som fått kritik för dålig styrning, PS300:an har fått goda omdömen. Jag provkörde PS420 lite under demodagarna som är den senaste och då var den lika bra som PS300:an av det lilla jag körde. Vet inte hur det upplevs i längden dock.
Men den allmänna uppfattningen har varit att GST135 är snäppet bättre än PS300, men jag personligen föredrar PS300 helt enkelt för att jag har byggt upp ett system från Festool så det känns smidigare med samma låda, plugit och skenadapter. Dessutom tycker jag PS300:an ligger betydligt bättre i handen vid enhandskörning än Bosch och Festools nyare varianter. Så det bästa är förstås att prova sig fram och se vad man tycker känns skönast.

Redigerat:
Förhoppningen är ju att GST140 är ett steg uppåt från GST135 som den ersätter.

Har en makita 4341 (föregångaren till 4351 i stort sett identisk) som jag är mycket nöjd med. Sågar fint och vibrerar inget. Har en led som lyser upp det man sågar samt har riktigt bra spånblås. Spånsugsadaptern känns dock som att den kunde varit bättre. Kläm och känn på de du funderar på, helst skulle du ju provköra också, men det är ju viktigt att den passar handen.

Har nu varit runt och känt på apparaterna och får säga att Festools såg kändes riktigt smidig, men även Boschen var helt ok, Makitan kändes dock klumpigare i mina händer.

För att komplicera det ytterligare så råkade en fd försäljare för Bosch (som numera jobbar för ett annat märke) finnas i en av butikerna och han tyckte att det var overkill att köpa en 140 och att 90an räckte mer än väl för en privatanvändare som mig. Han sa också att betydelsen av bladstyrningen inte bör överskattas så länge man inte gör mycket figursågning.

Då prisskillnaden är betydande kanske det ändå kan vara ett bra alternativ. Har sett att en hel del användare här har just GST 90-modellen så om någon skulle kunna bidra med sina erfarenheter angående denna maskin vore jag tacksam.

Jag har gst 90 och är väldigt nöjd. Jag har dock liten erfarenhet av andra makiner. Den har fått jobba en del med bordsbygge ( mdf) altan med tryckt virke och golvspåskivor, den har aldrig svikigt mig.

Sent from my GT-S5830 using Byggahus

Tack för svar.

Hur stor är skillnaden mellan de som har bladstyrningen ("rullen"), som 140an, och de som saknar den, som 90an?

Noterar även att Panasonics batteristickis EY4550 (www.panasonic.co.uk/html/en_GB/Products/Power+Tools/18v/EY4550X/Overview/7376164/index.html) går att beställa "naken" från Uk för under 2k och då jag just fått min Panasonic EY7441 skruvdragare (verkar vara en riktigt trevlig maskin som jag fick för 2,7 k från Conrad i specialutgåva, tyvärr har de redan höjt priset till 3,6...) har jag redan batterierna och laddare. Det är iofs en handväskmodell, men kanske kan vara ett alternativ då jag inte är inkörd på ena eller andra sorten. Någon här som har erfarenhet av Panasonics sågar?

Har Festoll carvex PS 400 och jag valde den framför 300 på grund av vikten, 300 är enligt mig aldeles för tung.
Har inte upplevt att styrningen är några problem på PS 400, mitt tips, kolla vikten innan du köper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.