Tja

Surfade runt lite och tittade på verktyg inför framtida firmabilen, är lärling nu så ett litet tag till är det innan servicebil.

Jag har fastnat lite för AEG:s produktlinje och deras priser, Är dessa maskiner något att ha om man ska ha de i jobbet och använda de dagligen? De maskiner som är intressanta är ju framförallt:

http://www.aeg-powertools.se/product/detail/batteridrivna-system/12-v/bs-12c2-li-bs12c2li

http://www.aeg-powertools.se/product/detail/batteridrivna-system/12-v/bws-12c-bws12c med diverse huvuden eftersom man kan byta på dessa.

http://www.aeg-powertools.se/product/detail/batteridrivna-system/18-v/bbh-18-bbh18

http://www.aeg-powertools.se/product/detail/batteridrivna-system/18-v/bms-18c-bms18c

http://www.aeg-powertools.se/product/detail/batteridrivna-system/18-v/bsb-18-li-bsb18li

Jag fick också syn på Ridgids diton som då är identiska med AEG som ska vara rebrandade. Googlade detta och om jag fattat rätt så är det TTI som tillverkar dessa och äger AEG; Milwaukee men Ridgid gör de maskinerna åt. Hurdan är TTI som ägare, är de att lita på? De har fabriker i kina och ska man, som jag läst, passa sig för maskiner tillverkade där borta?

Så kan man köra AEG eller ska man titta på Milwaukee, Makita, Blå bosch? Då blir det färre maskiner då de kostar mer, så man måste prioritera.

Tacksam för svar!
 
Du kan säkert få hur många klyschor till svar som helst....
"köp dyrt o gråt en ggr....osv" "lägg pengar på det/de verktyg/en du använder mest" ...
Om det är batteripack som ska inhandlas så hade iaf jag kikat på Makitas LXT serie 18v..där finns det en hel del tillbehör om/när så önskas....

enl verktygsladan i Karlsborg är det hela 52 modeller till ett/samma batteri...

http://www.verktygsladan.nu/?gclid=CIiNma2I2bMCFTJ2cAodzxAA-w

Ps. jag länkade enbart i infosyfte, har ingen koll på deras prisläge... ds
 
  • Gilla
Klassson
  • Laddar…
sj6 skrev "Jag har fastnat lite för AEG:s produktlinje och deras priser"

Utan att på något sätt lägga någon värdering i något märke så undrar jag vad det var som gjorde att du fastnade för AEG.

Mvh Pär h
 
AEG är väl ett helt OK märke.
Räcker det verkligen med batteridrivna borr/bil hammare o tigersågar, kan förvisso tänka mig en minitiger och en liten borrhammare som komplement till sina storebröder.
Vilken typ av verktygsavtal har du med firman?
Vill du kunna köpa flera o bättre verktyg för mindre pengar så köp utomlands.
Att maskinerna skulle vara monterade i Kina har inget med kvaliteten att göra.
 
pär h skrev:
sj6 skrev "Jag har fastnat lite för AEG:s produktlinje och deras priser"

Utan att på något sätt lägga någon värdering i något märke så undrar jag vad det var som gjorde att du fastnade för AEG.

Mvh Pär h
Deras 12 volt-serie är väl den som jag först fick intresse för. Deras lilla multimaskin med utbytbara huvuden är ju guld i vissa lägen.

Sen har de högt vrid inte långt efter Metabo, Maikita, Bosch eller Milwuakee men helt olika prislappar.

Nimajneb skrev:
AEG är väl ett helt OK märke.
Räcker det verkligen med batteridrivna borr/bil hammare o tigersågar, kan förvisso tänka mig en minitiger och en liten borrhammare som komplement till sina storebröder.
Vilken typ av verktygsavtal har du med firman?
Vill du kunna köpa flera o bättre verktyg för mindre pengar så köp utomlands.
Att maskinerna skulle vara monterade i Kina har inget med kvaliteten att göra.
Vi har inget avtal alls utan vi köper in de verktyg som behövs när de behövs. Dahl har väl varit närmst till hands då det är akut när en maskin går sönder. Dock har jag visat chefen att man kan köpa maskiner billigare än Dahl om man letar på nätet och/eller utomlands.

Är det Bosch man ska satsa på då som har världsomfattande garanti?
 
Jag har köpt http://www.aeg-powertools.se/product/detail/batteridrivna-system/18-v/bsb-18c-li-bsb18cli och är kanon-nöjd. Den är kraftig och känns väldigt gedigen. Har kört 6.5x120mm skruv som grovast och det går som en dans och det märks att den pallar betydligt mer. Bekvämt handtag är andra reflektioner jag gjort också.

Betalade närmare 3000 för den för 12 månader sen. Såg nyligen att bauhaus hade kampanj på den för 1995:-, helt klart värt att kolla upp tycker jag.

Kompletterade nyligen med den matchande sticksågen med ställbar pendling och den känns stabil också. Det enda kruxet med den är att handtaget känns något stort och klumpigt.

Kommer förmodligen köpa på mig tigersågen, handcirkeln och mutterknackaren i samma serie också efter behov.

Med vänlig hälsning, Realdoolar
 
sj6 skrev:
Vi har inget avtal alls utan vi köper in de verktyg som behövs när de behövs. Dahl har väl varit närmst till hands då det är akut när en maskin går sönder. Dock har jag visat chefen att man kan köpa maskiner billigare än Dahl om man letar på nätet och/eller utomlands.

Är det Bosch man ska satsa på då som har världsomfattande garanti?
Jag gillar skarpt din inställning att handla där det är billigt, trots att firman betalar.Detta leder ju långsiktigt till bättre priser till kunderna.

Vilket märke du köper spelar kanske inte så stor roll, vi vet dock att det ALDRIG blir ett problem för garantireparationer om det handlar om blå Bosch, så i den bemärkelsen är dessa helt safe.
 
Jag hade AEG som ett favoritmärke, men deras nyare modeller av maskiner har blivit plastigare och åtminstone skruvdragarna har fått en något tveksam kvalitet.
Dom nyare maskinerna (knottrigt gummi) känns alla som riktiga lågbudgetmaskiner tyvärr, framförallt skruvdragarna och deras nya lilla sticksåg som annars är rätt käck.
Jag har själv en cirkelsåg, sticksåg och grovdammsugare från AEG och dom är kanon då dom hör till den äldre generationen. (sugisen är iofs en ombrandad nilfisk)

AEG BS12C anser jag fortfarande vara en bra modell, C2:an har klen växellåda.
Märkets kvalitet är nog påväg neråt ordentligt tyvärr, numera verkar det vara en rysk hamster i tvångströja som gör materialvalen.


Mitt favoritmärke är numera Hitachi som är grymt fina maskiner om man skippar dom absolut billigaste snikmodellerna.
Annars kan man fynda blåa bosch, panasonic och makita utomlands och alla dom är ju vettiga maskiner också.
Panasonic gör mycket fina skruvdragare.
 
Redigerat:
skalman1 skrev:
Jag hade AEG som ett favoritmärke, men deras nyare modeller av maskiner har blivit plastigare och åtminstone skruvdragarna har fått en något tveksam kvalitet.
Dom nyare maskinerna (knottrigt gummi) känns alla som riktiga lågbudgetmaskiner tyvärr, framförallt skruvdragarna och deras nya lilla sticksåg som annars är rätt käck.
Jag har själv en cirkelsåg, sticksåg och grovdammsugare från AEG och dom är kanon då dom hör till den äldre generationen. (sugisen är iofs en ombrandad nilfisk)

AEG BS12C anser jag fortfarande vara en bra modell, C2:an har klen växellåda.
Märkets kvalitet är nog påväg neråt ordentligt tyvärr, numera verkar det vara en rysk hamster i tvångströja som gör materialvalen.


Mitt favoritmärke är numera Hitachi som är grymt fina maskiner om man skippar dom absolut billigaste snikmodellerna.
Annars kan man fynda blåa bosch, panasonic och makita utomlands och alla dom är ju vettiga maskiner också.
Panasonic gör mycket fina skruvdragare.
Pratade med en rörmockare på NVS som hade HILTI som Panasonic gör skruvdragare åt. Han var inte nöjd.

Hitachi har jag tittat på också men hur är det med garantier? Är de lika välbyggda i husen/drivmekanismen?

Hitachis handtag passar min hand jävligt bra må jag säga men jag vill ända lägga upp en liten vettig maskinpark i bilen. Kan inte ha 10 maskiner så man får ju prioritera.

Du verkar riktigt påläst om skruvdragare (Jag kan förstå varför, skruvdragarna är roliga maskiner)

Vilka slagskruvdragare 18-volt kan man lita på då? Som håller i ur och skur, misshandel, tappning, överkörning etc?

http://www.hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1203&c=11569&prodID=41902
http://www.hitachi-powertools.se/produkter.aspx?cat=1203&c=11570&prodID=41904

Dessa två har jag kikat på innan.

och fan inte dyra!:

http://viewitem.eim.ebay.se/Hitachi...-Brushless-Hammer-Drill-Kit/380458379726/item
http://viewitem.eim.ebay.se/Hitachi...mbi-Drill-2-x-4Ah-Batteries/230860006541/item
 
Redigerat:
Jag har haft en Hilti SFC14-A, Panasonic Ey7450 och Ey7550, fina och stabila maskiner allihopa men det kan ju bli fel på alla maskiner tyvärr.

Gällande Hitachi så är väl alla deras bättre modeller stryktåliga, men jag skulle gissa på att modellerna med kolborstmotor tål mest stryk då dom är lite mer oldschool så att säga.
DV18DSDL:en du länkar till skulle jag nog sätta min röst på, även om jag ej haft någon.
Jag hade en DS14DBL ett tag, nästan identisk med DV18DBL och den var en bra modell men jag tror att elektroniken för dom borstlösa motorerna är känsligare för brutalt våld.

Men som sagt, det kan bli fel på allt. :)
 
skalman1 skrev:
Jag har haft en Hilti SFC14-A, Panasonic Ey7450 och Ey7550, fina och stabila maskiner allihopa men det kan ju bli fel på alla maskiner tyvärr.

Gällande Hitachi så är väl alla deras bättre modeller stryktåliga, men jag skulle gissa på att modellerna med kolborstmotor tål mest stryk då dom är lite mer oldschool så att säga.
DV18DSDL:en du länkar till skulle jag nog sätta min röst på, även om jag ej haft någon.
Jag hade en DS14DBL ett tag, nästan identisk med DV18DBL och den var en bra modell men jag tror att elektroniken för dom borstlösa motorerna är känsligare för brutalt våld.

Men som sagt, det kan bli fel på allt. :)
Tackar för svar
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.