3 611 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Planhyvel kvalitet gjutjärn vs lunchbox
Yo Forat! 
Tänkte lyxa till det med en "portabel" planhyvel i form av en lunchbox variant. Har i dag en Hammer P/R men det är ju sååååååååå jobbigt
att lyfta upp bordsdelarna, för att komma åt planhyveln...
Så min fråga lyder till experterna om man kan förvänta sig någorlunda samma kvalitet på en lucnhbox variant som en gjutjärnspjäs? Ser man på jänkarvideosar så verkar det bli väldigt bra yta...
Ha´t
/M
Tänkte lyxa till det med en "portabel" planhyvel i form av en lunchbox variant. Har i dag en Hammer P/R men det är ju sååååååååå jobbigt
Så min fråga lyder till experterna om man kan förvänta sig någorlunda samma kvalitet på en lucnhbox variant som en gjutjärnspjäs? Ser man på jänkarvideosar så verkar det bli väldigt bra yta...
Ha´t
/M
Äger varken en konventionell planhyvel eller någon lunchbox men har använt båda varianterna. Upplever det som att de är väldigt lika i användning och resultat. Har själv sneglat länge på en lunchbox men blir alltid tveksam i slutändan då jag egentligen vill ha en lite stöddigare planhyvel med mer tyngd men sådana finns i princip inte i mindre utförande. JET och Axminster har några kinaprodukter som kanske skulle gå an. Även en DW735:a från staterna är ett alternativ. Den går att utrusta med tredjeparts vändskärskutter.
Kom att tänka på den här tråden; http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/82595-dewalt-dw735-planhyvel-fran-usa.html
Kanske intressant att läsa för den som funderar på en lunchbox.
Kanske intressant att läsa för den som funderar på en lunchbox.
Anledningen till att jag sneglat på amerikansk hyvel är att DW735 inte finns i Sverige eller Europa för den delen. Bökigt med trafo men det går (se bekins länk). Tycker den verkar stöddigare i tuförande (väger 50kg) samt gillar tanken med fyrpelarhöjning. Det som talar emot är väl liten kutterdiameter men det har ju de flesta maskiner.Masses skrev:
I min Frankenstein-planhyvel har jag monterat en fyrknivskutter med diameter 260mm. Även den har fyrpelarhöjning men i mitt fall är det bordet som justeras och kuttern är fast. Vanligtvis har jag noll eller extremt lite snipe i den maskinen vilket nog får anses ovanligt.
En annan hyvel som jag har hört vagt bra saker sägas om är Makitas 2012NB, nån som har faktisk pejl på hur den är jämfört med DW735? Den verkar lite lättare att få tag på, även om den inte direkt är billig.phl skrev:Anledningen till att jag sneglat på amerikansk hyvel är att DW735 inte finns i Sverige eller Europa för den delen. Bökigt med trafo men det går (se bekins länk). Tycker den verkar stöddigare i tuförande (väger 50kg) samt gillar tanken med fyrpelarhöjning. Det som talar emot är väl liten kutterdiameter men det har ju de flesta maskiner.
Klicka här för att svara