Verktyg & Maskiner
famhjelm: Finns en mängd olika spindlar svårt att se vilken bara på bild. Ta ett samtal med Chuckcenter på måndag.
thomasx: Gammal tråd här ser jag, men plockar upp den ändå. Ser att ni skriver att DS2 är med elektriskt drivna skruvar, det Stenhöj kallar elektromekaniskt antar jag. Vet ni hur det är med modellen DS2H som sägs vara hydrauldriven, är det hydraulkolvar och kedjor i den eller hur är den byggd? Kan en beg sådan vara något att ha?
Jan-Å: Jag har mutterdragaren, är mkt nöjd med den, köpte det större batteriet också. Kommer att köpa tigersågen imorrn.
mehe: Kan något av tipsen i den här tråden hjälpa? http://www.zatzy.com/off-topic/388042-har-svets-norra-sthlm.html
SmurfTumme: Så vitt jag vet.. Har bara skruvat dit ett stål och kollat att det fungerar. Har inte hunnit testa maskinen ännu. Ser fram emot att känna lite på den! Känns som att det är lite skillnad från Biltema-fräsen jag kört med fram tills nu :P
mattiasp: Det enda jag kan få fram är att det är fråga om en urgammal handöverfräs utan varvtalsstyrning på 500 W. Detta leder till en misstanke hos mig att den inte kan ta större skaft än 6 mm eller 1/4". Jag skulle inte chansa på att skaffa en hylsa för 8 mm. En så liten fräs kan vara trevlig att ha som avrundningsfräs eller motsv.
pär h: End den lösa plug-it ser inte ut så där. Pär
jac: Jag *tror* det kan vara problem med just Bosch sågarna (ivarjefall gamla GTS 10) eftersom spåret inte är ett "standard" 19 mm spår. Tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad problemet är. Det kan vara så att det bara är det att spåret är gjutet och inte fräst vilket gör att det är lite ojämnt i kanterna. Är det bara det så kan lite slipning eller försiktig fräsning kanske hjälpa.
palbin: Undrar var man hittar en juste 1 tum hylsnyckelsats? Hittade tex denna på weben http://www.morio.se/hylsnyckelsats-1-3680-mm-p-111.aspx som kostar ungefär vad jag kan tänka mig betala. MEN jag skulle gärna även vilja ha ett riktigt långt ledhandtag mm för- utom hylsorna och normallånga ledhandtag/spärrhandtag ... .
Lostmoose: Jag lånade en motordriven jordborr av en granne när jag grävde för plintar i somras. Den fick inte upp särskilt mycket jord när man kom ner en bit, men den luckrade upp fint. Jag har någon blandning av lera och sten hemma. För de sista decimetrarna hade jag stor hjälp av min hultafors GK (grävkniv) och ett par bra handskar.
Masses: Haaa, visste att det fanns en gammal tråd om detta... Theofils har öppet hus imorgon den 27/3, någon som ska dit?
mattiasp: När det gäller läckage så är det extra dåligt om det läcker i uppsamlingstunnan eller i skarven mellan cyklon och tunna. Även det minsta läckage där försämrar separationen dramatiskt
bygga_bo: Det finns två flikar överst i dialogrutan som poppar upp när du trycker på infoga-bild-knappen. En för att ladda upp filer från din dator, och en för att ladda bilder från nätet.
Fredrik_Lerum: går ju helt klart att gräva med en demolition robot oavsett om den är gul eller orange. Dock bör man nog tänka sig för en eller två gånger om man skall gräva i en trång källare. Det är nog lätt att riva väggar om man råkar dra joystickarna åt fel håll. Nackdelen är som tidigare nämts att de kräver duktig med ström men om man inte skall bila utan bara gräva kan man i alla
badtastex: [citat] Korrekt, vill dock inte kalla skyddet på min hyvel för "riktigt" det är ju bara en fjäderupphängd plastbit över cuttern - inte mycket till skydd tycker jag. Hittade den här gamla tråden nu: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/161407-perfekta-skyddet-pa-rikthyveln.html För egen del skulle jag inte hantera ämnet som skall hyvlas direkt med händerna oavsett vilket
thomasx: På min metabo är det inga drev eller kuggkransar exponerade när man tagit av chucken. Har man en maskin som inte tål att förvaras i sin låda utan chucken monterad, ska man nog vara mycket försiktig när man använder den också, tror jag... ;)
GoForIt: Har detta fungerat normalt tidigare, så kanske man får misstänka att tryckströmbrytaren behöver bytas. Sitter den utsatt monterad så får den ju ofta utstå ett tufft klimat.
Buuzzz: Har egentligen inget direkt svar på din fråga då jag bara har kört DWC 4500 och jag måste säga att det är den bästa maskin jag har kört och det har blivit ett par. Otroligt smidigt med auto funktionen samt pulseringen om man ställt in fel djup på de första skruvarna. Varvtalet var perfekt, jag har skruvat i Gips/reglar/OSB samt mdf. Jah köpte min lokalt då dom ger bra service där
Arne999: hmm ok, blir ju dock betydligt snyggare snitt med en klinga men men väl saftigt med 10k bara för att kapa nått grovt då och då .. Kollade på klippet och om jag lyckas hitta en tsticksåg som faktiskt sågar rakt och inte bjöjer bladet så det blir en skidbacke så nöjjer jag mig nog :)
FredrikR: [citat] Det låt som du är relativt nära att få uppleva kast med sågen, inte bra. Försök att alltid se till att materialet du sågar i ligger plant och stabilt, även den bit som sågas 'bort'. Var rädd om dig! :)
ullberg: Härlig bild, själv nöjde jag mig med två ute, två inne och en karmskruv när Bauhaus reade ut. Men den lådan är verkligen inte bra, spännena är under all kritik och halkar av allt som oftast. Sen var ju inte det så svårt att acceptera när man fick väska med skruv för samma pris som en tom EssBox kostar idag på billigaste stället (iof. har essboxen gått att få billigare, men som
End: I ditt fall hade jag nog monterat en diamantklinga på en cirkelsåg och kört mot en rätskiva. För att slippa urflisning kan du börja med att kapa någon millimeter först och sedan köra hela djupet. Om någon kan hjälpa till att vattna på sågytan samtidigt som du kapar så blir snittet betydligt bättre samt helt dammfritt. Samma moment går att göra med vinkelslip, men lite knepigare
Kombimannen: Någon som vet om bordscirkelsåg PTS 10 passar på ett GTA 60 W stativ?
Ingolainen: Jag jackade ur för bärlina med batteridriven cirkelsåg och tyckte det gick väldigt smidigt. Ställ in sågdjupet på 45mm ( om det är 45 regel som ska in). Märk upp där du vill kapa ur. Sen kapar du på ena sidan långa snittet. Ställer regeln på högkant och backar 45. Därav cirkelsågen inställd på 45. Vänder regeln åt andra hållet och sågar i långsnittet fram till kortsnittet.
Nilsson2: Det blev till slut 3 mm stålplåt med svetsade hörn trots allt. Måste säga att det känns mycket stabilt. Nu saknas bara ett skruvstycke och ett par bänkskåp med lådor. [bild]
jac: Jag kom att tänka på denna tråden när jag fick ett mail från Rutlands om att de hade kampanj på T-tracks och tillbehör. Där finns även en variant av flip-stoppar och endel annat smått och gott. Jag har handlat endel därifrån och det har fungerat utan problem. Jag har dock ingen erfarenhet av just dessa prylar:
Pexi: Laser är lite av min favvogrej. Vilket verktyg! Det finns även linjelaser med tillbehören mätsticka och mottagare som fungerar som en rotationslaser. Då får man fler användningsområden för den prylen. Men som sagt, vet man av sig att den bara kommer bli liggandes sen så fungerar vattenpass + någon form av rätskiva också.
rodak: [citat] Vet faktiskt inte vad det är för styrka, men det är en ganska liten magnet. Såldes som 10-pack på Clas ohlson. På min testbild är det bara en skruv bakom lite spackel i en gipsskarv. Så inte mer än ett par mm spackel och en väv som den behöver ta sig genom.