Är det någon som har en verkstad/snickeri - eller känner till en/ett sådant - i Stockholmsområdet?

Om det är en listhyvel du tänker på så har nog de flesta "snickerier" kastat ut dessa och köper färdigt från något hyvleri.

Protte

Um.
Jag vet faktiskt inte om det är det jag menar.
Jag är nästan helt obekant med terminologin...'här'.

Jag skulle vilja fräsa ur en avfasning på en rund skiva.
En rätt tjock rund skiva - runt hela omkretsen.
Jag hörde att en 5-axlad fräs klarar jobbet.

Då låter en 5-axlig maskin lite överdrivet, det går att lösa med en handöverfräs med lämpligt frässtål.

Det låter som du efterlyser en CNC-maskin. Det låter dock som att det inte alls behövs för jobbet, tipset är att kontakta vilket snickeri som helst som säkert kan lösa detta.

Det var just ett snickeri som hade svårigheter att göra detta då de inte hade en 5-axlad...
Jag tror de främst menade att det berodde på att den runda skivan var rätt tjock, cirka 7-8 cm.
Sedan diskuterade vi även 'motsvarande' runda sluttande avfasning i ett stycke planka, fast konkavt.

Jag nämnde inte 'sluttande'...avfasning, innan.
I min begränsade uppfattningsvärld angående bearbetning av trä, så var 'avfasning' just det - sluttande.
Inte en lodrät kant, på den runda skivan.

Jag ber om ursäkt för att jag inte uttrycker mig tillräckligt klart.

Ledhead skrev:
Det var just ett snickeri som hade svårigheter att göra detta då de inte hade en 5-axlad...
Jag tror de främst menade att det berodde på att den runda skivan var rätt tjock, cirka 7-8 cm.
Sedan diskuterade vi även 'motsvarande' runda sluttande avfasning i ett stycke planka, fast konkavt.

Jag nämnde inte 'sluttande'...avfasning, innan.
I min begränsade uppfattningsvärld angående bearbetning av trä, så var 'avfasning' just det - sluttande.
Inte en lodrät kant, på den runda skivan.

Jag ber om ursäkt för att jag inte uttrycker mig tillräckligt klart.
Du behöver absolut inte be om ursäkt för det, var inte alls meningen att du skulle känna så! Däremot förstår jag fortfarande inte riktigt vad du vill ha gjort, kan du kanske rita på ett papper genomskärningen av bordets kant?

Låter som om det behövdes en CNC som kan luta spindeln (XYZ+ tilt 2 riktningar = 5 axlig)

Nåväl, om vi nu får veta vad som ska tillverkas så kanske det går att lösa med en skrubbhyvel.

Protte

Jag kan inte benämna det, tyvärr.
Därför går jag bara på vad jag hörde när jag förklarade min idé för en snickare.
"5-axlad fräs".

Jag tar med mig "CNC" iaf.
Tack.

Kanske kan presentera en avfattad teckning, om jag lär mig hur man bifogar. Om det ens går.

Rita bild, fotografera o bifoga, inga problem

En gissning är att ett jobb i en sådan CNC-fräs blir _dyrt_. Ett tips är att undersöka alternativa metoder.

Om en alternativ metod innebär att göra en fräsjigg och slipa ett specialstål så är CNC billigt om vi pratar köpta tjänster.
Låt oss först få veta problemet.
Ledhead, gör en teckning/skiss, ta en bild med kamera/mobil och bifoga, finns en bifogafunktion om man klickar på utökad svarsruta.

Protte

Det gör inget om du inte kan den rätta terminologin. Beskriv bara så målande du kan så skall vi lösa detta. Vi är många kluriga personer här på byggahus Vi behöver mera information. Vad är det för diameter på skivan. Och plankan skall den vara runt om skivan eller bara en del av omkretsen på skivan. Vad skall det hela bli eller vara för något. Är det hög precision på föremålen. Skall den runda skivan och plankan sitta tight eller limmas ihop som gör att det behövs en cnc
Vad var det som gjorde att din föra snickare inte kunde utan rekommenderade en 5 axlig cnc fräs.

Nackdelen med att få något gjort i en cnc är att det alltid är en ställtid eller programmerings tid och det måste dom ha. Men det känns ovant att betala för så kallad ställtid.

En väldigt nyfiken pär som älskar att hitta lösningar på ett problem.

Ja, jag ska se vad jag kan göra.
Jag försökte mig på att lägga upp en bild, men fick bara alternativet att lägga till en bildadress från nätet.
Såg inte var jag kunde ladda upp från lappen.
Än.

Det finns två flikar överst i dialogrutan som poppar upp när du trycker på infoga-bild-knappen.
En för att ladda upp filer från din dator, och en för att ladda bilder från nätet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.