Hej, jag har en äldra Metabo överfräs. Spännhylsan är 6mm, dock har jag haft svårt att hitta frässtål på 6mm, förutom på jula. Jag har dock en uppsättnig ca 12 ca 8mm stål och nu har jag hittat en 8mm spännhylsa till Metabo. Vad är smartast, byta spännhylsan ca 200kr (sjukt dyrt för en 'mutter') eller köpa nya stål på jula (30-90kr. Jag är en helt ny med fräsen, så behöver inte kvalitets-stål

Byt spännhylsa. 8mm stål är betydligt stabilare än 6mm och dessutom finns det ett mycket större utbud.

Ja, förutsatt att maskinen kan ta en 8 mm-hylsa. Det är inte säkert att den passar bara för att det står Metabo på den. Men du har antagligen redan kollat det.

mattiasp skrev:
Ja, förutsatt att maskinen kan ta en 8 mm-hylsa. Det är inte säkert att den passar bara för att det står Metabo på den. Men du har antagligen redan kollat det.
Nej tog detta som en självklarhet. Hittar extremt lite om maskinen.
Metabo 4380. Hittar endast en bild på google … tips på hur jag kollar detta?

chisburg skrev:
Nej tog detta som en självklarhet. Hittar extremt lite om maskinen.
Metabo 4380. Hittar endast en bild på google … tips på hur jag kollar detta?
Borde tagit bort 'router'…

EDIT
Hittar dock inget om det.…

Redigerat:
Det enda jag kan få fram är att det är fråga om en urgammal handöverfräs utan varvtalsstyrning på 500 W. Detta leder till en misstanke hos mig att den inte kan ta större skaft än 6 mm eller 1/4". Jag skulle inte chansa på att skaffa en hylsa för 8 mm. En så liten fräs kan vara trevlig att ha som avrundningsfräs eller motsv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.