3 399 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Bosch GKS 65 GCE med styrskena
Hej
Köpte denna sågen med en FSN 1600 styrskena för ett tag sen.
Har provat den i både OSB och MDF men det funkar uselt med skenan.
Sågen vill inte följa skenan utan tuggar sig antingen in i splitterskyddet eller så flyttar sig skenan.
Det går bra en kort bit innan man känner att den börjar gå trögt.
Vet inte om nån mer varit med om detta eller om det är jag som är helt efterbliven...
Kan inte se nåt uppenbart fel på varken såg eller skena.
Köpte denna sågen med en FSN 1600 styrskena för ett tag sen.
Har provat den i både OSB och MDF men det funkar uselt med skenan.
Sågen vill inte följa skenan utan tuggar sig antingen in i splitterskyddet eller så flyttar sig skenan.
Det går bra en kort bit innan man känner att den börjar gå trögt.
Vet inte om nån mer varit med om detta eller om det är jag som är helt efterbliven...
Kan inte se nåt uppenbart fel på varken såg eller skena.
Jag har samma kombo, dock oanvänd, fråga inte.. eller ja, en av anledningarna är att jag har GKT55GCE (sänksåg) sen tidigare.
Kan sågen röra sig på skenan, jag har inte pillat så mycket på sågen då den knappt varit ur L-Boxxen, men sitter det inte justerskruvar som man kan justera 'spelet' mot skenan, som på sänksågen?
Även om skenan skulle glida så bör ju inte klingan kunna äta sig in i skenan?
Kan sågen stå snett justerad, så den vill inåt?
Har du kapat av splitterskyddet som jag tror beskrivs i skenans bifogade blad?
Med sågklingan ner ca 5mm i materialet skenan ligger på, typ?
Kan sågen röra sig på skenan, jag har inte pillat så mycket på sågen då den knappt varit ur L-Boxxen, men sitter det inte justerskruvar som man kan justera 'spelet' mot skenan, som på sänksågen?
Även om skenan skulle glida så bör ju inte klingan kunna äta sig in i skenan?
Kan sågen stå snett justerad, så den vill inåt?
Har du kapat av splitterskyddet som jag tror beskrivs i skenans bifogade blad?
Med sågklingan ner ca 5mm i materialet skenan ligger på, typ?
Spontant känns det väl som att klingan inte hamna 100% parallellt med skenan utan skär lite inåt? Så ju mer/längre du sågat ju mer vill materialet försöka trycka in klingan mot/in i själva skenan, och det bör ju som du skriver gå allt trögare eftersom det förmodligen blir en del krafter som pressar på styrningen av sågen på skenan. Detta är iaf ett problem jag upplevt när jag "frihandar" med vanlig cirkelsåg på hembyggda skenor (som inte har en regelrätt styrning i den bemärkelsen utan bara kant). Nån gång har man försökt såga lite längre än man når på ett bra sätt, eller står lite dumt till så att man inte har full koll på sågen. Råkar man då bara vrida sågen (ska ju inte kunna hända på en riktig skena) ytterst så lite så kan det ganska snabbt börja skära in i skenan, eller ut ifrån skenan.
Försöka mät parallelliteten mellan klinga och skena, och kanske även mellan klinga styrningarna på skenan ett skjutmått, och om det skiljer justera om det går? vet inte riktigt hur den sågen ser ut i sulan.
Försöka mät parallelliteten mellan klinga och skena, och kanske även mellan klinga styrningarna på skenan ett skjutmått, och om det skiljer justera om det går? vet inte riktigt hur den sågen ser ut i sulan.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Mathias, du tänker kanske på denna tråd?
Kollade lite på såg och skena idag och kan inte se nåt fel. Sågen glider bekymmersfritt när man testar den i skenan utan att såga, kilar inte fast sig eller något sånt.
Testade även att såga i en spånskiva och denna gången gick det perfekt! ? Testade såga en remsa av MDF och även nu gick det bra. Enda skillnaden jag kommer på är att skivan som jag sågade i låg stabilare.
Kanske det är känsligt om skivan ligger lite snett eller bågnar. Samma fenomen kanske blir om man sågar av en stor bit av en skiva som vill brytas och får sågen att kränga??
Får testa vidare och återkomma!
Tack för tipsen!
Testade även att såga i en spånskiva och denna gången gick det perfekt! ? Testade såga en remsa av MDF och även nu gick det bra. Enda skillnaden jag kommer på är att skivan som jag sågade i låg stabilare.
Kanske det är känsligt om skivan ligger lite snett eller bågnar. Samma fenomen kanske blir om man sågar av en stor bit av en skiva som vill brytas och får sågen att kränga??
Tack för tipsen!
Det låt som du är relativt nära att få uppleva kast med sågen, inte bra.Oljegroda skrev:Kollade lite på såg och skena idag och kan inte se nåt fel. Sågen glider bekymmersfritt när man testar den i skenan utan att såga, kilar inte fast sig eller något sånt.
Tack för tipsen!
Försök att alltid se till att materialet du sågar i ligger plant och stabilt, även den bit som sågas 'bort'.
Var rädd om dig!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden