...är det ju inte meningen att man ska göra. Men jag kommer få svårt att få in en grävmaskin genom källardörren.

Klurar lite på framtida källarprojekt. Grävde ur 35cm på 23m[SUP]2[/SUP] för ett par år sedan för hand och bar ut allt i hinkar. Ett ganska trist jobb som pågick hela vintern. Nästa del av källaren blir dryga 30m[SUP]2[/SUP]. Att det blir till att hyra transportband denna gången är jag säker på. Men att gräva, hacka och krafsa upp den stenhårda blandningen av blålera, kattskallar och gamla sopor som källargolvet ligger på var ett minst lika tungt jobb att bära ut skiten.

Jag funderar därför på om jag ska hyra en Brokk 40 eller 50 för att ha att gräva med. Är det någon som har använt sådan som kan säga hur de fungerar att gräva med? Går det lika fort att göra det för hand? Hur är kontrollerna? är det som på en vanlig grävmaskin?

Torrsug går bort direkt på grund av det hårda materialet och den stora inblandningen av grov sten och plankstumpar.

En liten 900kg grävare går väl in? Brukar ju inte bli mer än 70-80cm om man drar ihop den till smalt läge....?

• Gilla
maglag
  • Laddar…
Jag hyrde den minsta grävaren de hade och som MathiasS skriver var det inga problem att få in den genom dörröppningarna. Vi har iofs en bra access till källaren genom garageporten men att komma igenom dörrhålet i hjärtväggen var inga problem!

Henrik

Möjligen fixar en minigrävar källardörren, men den får det tufft med både källartrappan och takhöjden...

Det går att gräva med en Brokk. Se bara till att du har tillräckligt med ström, har för mig att dom kräver 32A.

Brokk 40/50 duger inte till något alls. men en 90 el. 110 går fint att gräva med. Kräver dock 32A. Låter som ett dyrt projekt dock om du nu lyckas hitta en att hyra. Gissar att två polacker och ett transportband är ett mer ekonomiskt alternativ eller liten grävare som föreslagigts om du kan lösa ventilationen.

Transportband brukar man kunna hitta till rimlig peng på blocket. Köp ett sånt och sälj när du är klar.

Jag hade också räknat på kostnaden för att anlita billig arbetskraft för detta jobb. Jag hade lagt ut en annons på blocket eller på någon av de tjänsteförmedlingssiter som finns. Typ blocket eller grannar.se. Kanske kan man köra med ackord, X kr för varje fylld murarhink som lämnar källaren.

Transportband lär jag behöva i vilket fall. Varesig minigrävare, brokk eller polack är ju något vidare på att flytta massor. Vad jag främst funderar på maskinell hjälp till är alltså att riva upp den sten- och plankarmerade blåleran som nuvarande källargolv är gjutet på. I den del jag redan gjort fick jag hacka upp hela ytan med fyllhammare och spett. Det gick inte att gräva med spade. Det var knappt så det gick att lasta det upphackade med spade heller.

Billig arbetskraft går bort. Om jag väljer att inte göra ett jobb för att jag tycker att det är för tungt så tycker jag inte att det är ok att någon annan ska behöva göra det heller, och då särskilt inte billigt.

Har i vart fall fått pris på 1500 kr per dygn för en brokk 40 och har sett samma pris för en brokk 90 på blocket. Tycker det verkar ganska överkomligt för en sådan maskin. Jämför med en så simpel pryl som ett transportband som verkar starta på minst 500kr per dygn i hyra. Kan jag riva upp massorna fortare så slipper jag hyra band så länge.

Tack till er som tagit er tid att svara.

En sista fråga: har någon sett en "tjälkrok" till dylika maskiner. Jag tror det kommer behövas...

• Gilla
viktorj
  • Laddar…
Kanske du kan hyra en bilmaskin för att helt enkelt bila upp massorna så att det går att skyffla dem?

Själv resonerar jag att det som är billigt för mig kanske inte är det för någon annan. Kan en 18-årig gymnasist tjäna 120 kr/h på tungt kroppsarbete så kan det vara väldigt attraktivt. En veckas jobb så har man en ny iphone plus lite mer muskler.

Här är en video där de först ha bilat upp hård jord och sen gräver ut den med en brokk 40.
[video=youtube;_CcCkybDJUs]http://www.youtube.com/watch?v=_CcCkybDJUs[/video]

Det går fint att gräva med en brokk, kontrollerna är som på en grävmaskin. Faktum är att det är lättare att gräva med en brokk eftersom du dels står vid sidan av och ser mycket bättre och dels har ytterliggare en led i bommen jämfört med en vanlig grävare. Husqvarna har också sådana maskiner numera, DXR 140 går nog in i din källare :) Den är klart smidigare än en brokk 40/50/90 eftersom den har runtomsvängande arm, en stor nackdel med brokken när man gräver att den saknar det.

går ju helt klart att gräva med en demolition robot oavsett om den är gul eller orange. Dock bör man nog tänka sig för en eller två gånger om man skall gräva i en trång källare. Det är nog lätt att riva väggar om man råkar dra joystickarna åt fel håll.

Nackdelen är som tidigare nämts att de kräver duktig med ström men om man inte skall bila utan bara gräva kan man i alla fall med Husqvarnas DXR140 klara sig på 16 A säkring. Är ju inte riktigt så vanligt att man har 32 A hemma i villan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.