1 986 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Såga bort del av betongfönsterbänk.
Hej.
Jag har en fönsterbänk i betong (100x15x3cm) som behöver bli 2cm kortare.
Har tillgång till både vinkelslip med diamantklinga och kakelskärarmaskin(liten borddsåg med diamtklinga från Biltema).
Vill såklart inte att det ska flisa sig eller spricka efter man kommit halvvägs.
Några tips för att få en bra kapning av betongskivan?
Jag har en fönsterbänk i betong (100x15x3cm) som behöver bli 2cm kortare.
Har tillgång till både vinkelslip med diamantklinga och kakelskärarmaskin(liten borddsåg med diamtklinga från Biltema).
Vill såklart inte att det ska flisa sig eller spricka efter man kommit halvvägs.
Några tips för att få en bra kapning av betongskivan?
När jag skulle kapa en fönsterbänk av granit med min kakelskärare insåg jag att det skulle bli svårt att mata fram den tunga skivan på ett kontrollerat sätt samt att maskinens bord kändes ganska svajigt, med andra ord stor risk att det skulle gå fel.
Jag pallade istället upp stenskivan på något stabilt underlag i lagom höjd så att det precis gick att såga genom att i stället skjuta maskinen in under skivan. Det fungerade utmärkt.
Jag pallade istället upp stenskivan på något stabilt underlag i lagom höjd så att det precis gick att såga genom att i stället skjuta maskinen in under skivan. Det fungerade utmärkt.
I ditt fall hade jag nog monterat en diamantklinga på en cirkelsåg och kört mot en rätskiva.
För att slippa urflisning kan du börja med att kapa någon millimeter först och sedan köra hela djupet. Om någon kan hjälpa till att vattna på sågytan samtidigt som du kapar så blir snittet betydligt bättre samt helt dammfritt.
Samma moment går att göra med vinkelslip, men lite knepigare att hålla det vinkelrät mot ytan.
Eller hyr en riktig stensåg, som Flex CS60 Wet som jag skrivit om i andra trådar.
https://www.youtube.com/watch?v=CIubTFnkFAc
För att slippa urflisning kan du börja med att kapa någon millimeter först och sedan köra hela djupet. Om någon kan hjälpa till att vattna på sågytan samtidigt som du kapar så blir snittet betydligt bättre samt helt dammfritt.
Samma moment går att göra med vinkelslip, men lite knepigare att hålla det vinkelrät mot ytan.
Eller hyr en riktig stensåg, som Flex CS60 Wet som jag skrivit om i andra trådar.
https://www.youtube.com/watch?v=CIubTFnkFAc
Klicka här för att svara