Fick idag hem handöverfräsen GMF1600CE.
Hur jag än försöker så kommer jag inte överens med spindellåset...
Hylsan som sitter längst in mot motorn och som låset hålar med vill gänga ur sig när jag drar åt spännhylsan. (Axeln vrider sig alltså med hylsan och låshylsan gängas ur)
Detta resulterar så klart i att den inte hålar riktigt, nyper fast låssprinten och den fastnar inne.
Bör kanske tillägga att jag inte behöver dra åt hylsan särskilt hårt alls för att detta ska hända.
Har tidigare sladdat runt med billiga biltema (och liknande) maskiner och dom har, som det verkar, låset rakt in i axeln vilket innebär att du, i princip kan dra hylsan tills något ger vika. Är det helt enkelt så att jag ändå drar för hårt? Men man ska väl kunna spänna den lite i varje fall!?

Hittar ingenting i manualen eller på nätet som förklarar det här.
Hoppas ni är klokare än mig!

Jag drar åt min spännhylsa hårt (men inte överdrivet) och har inte upplevt att spindelmuttern släppt. Jag misstänker att den monteras med någon låsvätska och detta inte fungerat riktigt. Hur som helst så är detta något som Bosch bör titta på eftersom det behövs specialverktyg och maskinen är ny.

Detta är mina tankar men det kanske finns någon här som vet bättre:) Ta med dig maskinen till din Bosch-återförsäljare och lämna in den för justering.

Tack för svar!
Jag funderade också i dom banorna om den skulle sitta med någon låsvätska.
Det här är grymt surt... Köpte en sticksåg från Bosch för ett par veckor sedan och den var också felaktig från början. Hur många måndagsex kan man dra på sig på en månad?

Ringde Bosch och gnällde lite.
Jag är lite jollig när det kommer till såna här saker men jag vill inte ha en reparerad maskin. Jag har köpt en ny, oskruvad, maskin och betalat för det. Inte ett reparerat måndags-ex.
Fick tillslut igenom att dom tar tillbaka maskinen.
Proffsmagasinet skickade en ny maskin som jag fick här om dagen och med den fick jag returfraktsedel som jag använder för att skicka tillbaka den defekta.
Slutet gott allting gott antar jag :)

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Och den nya fungerar utan anmärkning?

Så vitt jag vet..
Har bara skruvat dit ett stål och kollat att det fungerar. Har inte hunnit testa maskinen ännu.
Ser fram emot att känna lite på den! Känns som att det är lite skillnad från Biltema-fräsen jag kört med fram tills nu :p

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.