Så jag slaktade gjutbordet och byggde en arbetsbänk av den. Som bänkskiva använde jag tre lager med 16-18 mm plywood som blev över från gjutbordet. Nu vill jag klä toppen med nån typ av plåt för att få den att hålla längre. Frågan är hur tjock plåt klarar man att bocka runt kanterna? Hade tänkt skaffa vanlig plåt istället för rostfritt för att spara på materialkostnaden. Kommer bli tillräckligt dyrt med ikeas metod skå/lådor.
IMAG0071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0072.jpg
Skapa konto

• IMAG0073.jpg
    Skapa konto
Snyggt bord :)....men jag skulle nog åka till en plåtfirma som kan bocka till en 2-3mm plåt....

Jag jobbar med att stansa och bocka vanlig DC01-plåt, kallvalsad upp till 3mm...och 3mm blir tjockt....vad är måttet på bordet?? en 3mm plåt på 2000x1000mm väger ca 50kg.

Varför plåt?? ska du svetsa? jag hade nog köpt en låda laminatgolv och lagt på..jag tycker "vanlig" plåt är inte så stryktåligt...blir lätt märken med tråkiga grader som följd....

Vad ska du ha bänken till, är det en snickarbänk eller är den till för mek?

Vad siktar du på för snygghet på det färdiga bordet? Ska det vara en perfekt rak 90-graders bockning, eller räcker det med att banka till plåten över kanten med en gummiklubba?

Lägg inte plåt, inte plåt.
Kallt, skramligt, allt kanar omkring och hårt om man tappar något.

Med plywood är första repan värst.
Vår banka, slå, skruva sönder motorsågen bänk från 1970 med en björkplanka i framkant och formplywood längre in ser nästan likadan ut nu som då.

Protte

Lite tjockare gummi funkar också på arbetsbänkar men det beror som sagt på vad ts ska ha den till.

Jag har tänkt göra som du men lägga ekparkett ovanpå.
Ek är riktigt bra som yta på en arbetsbänk, hård men ändå levande...

Som redan skrivits så spelar det ju lite roll vad du ska ha bänken till.

Även masonite fungerar bra överst på bänken , kan antingen lackas eller målas och bara att byta när den är ful o full av tråkiga jack.

Måttet på bänkskivan är 232x87 cm. Höjden på bänken vet jag faktiskt inte men den är minst 95 cm hög då jag ville få plats med kompressorn under.

Den generella åsikten verkar vara att inte köra med plåt, måste kanske tänka om.

Bänken är tänkt att användas till allt möjligt, anledningen till att jag ville använda plåt är flera. Jag tycker arbetsbänkar i trä blir så soggiga när man håller på och mekar, speciellt plywood som är så mjukt.

Jag vill ha en bänk som jag kan meka på, sedan torka av allt gris och få en ren arbetstyta om man vill hålla som inte är oljigt och skitigt. Samtidigt vill jag ha an yta som inte bränns när man svetsar. Jag inser att man inte kan svetsa hur mycket som helst när kärnan är av trä men lite vill jag kunna i alla fall.

Att låta en plåtfirma bocka plåten är nog en bra ide men jag måsta fortfarande kunna bocka plåten undertill skivan för hand så den får inte vara för tjock.

Lägga laminat, gummi, parkett eller masonite som ett offerlager är förstås ett altenativ om jag släpper på kraven lite. I så fall tror jag nog att jag gör en sarg i metall som jag sedan lägger det övre lagret i. Vilket material vore bäst?

Jag har en bänk med träskiva...det är nån typ av regel limmad på högkant som jag lackat med 2 lager båtlack..det håller borta det mesta....sen har jag olika underlägg...dels en lös gummimatta men även en plåtskiva i galvad plåt som jag lägger på vid behov.....som här när jag rengjort en vinkelslip och motorsågen, då ligger gummimattan på....

Håller med prototypen, plåt är kallt o skramligt....trä är varmt o levande.....angående svets så hade inte jag svetsat någonting som har trä i närheten.....oavsett om man lägger 3mm plåt ovanpå, för brandriskens skull.......

Redigerat:
  • Gilla
froggen
  • Laddar…
För att meka så är gummi matta super bra det glider inte och lätt att torka av, ha en sådan lös som man bara slänger upp när man skall meka. Angående plåt så räcker 0,6 funkar superbra. Du har ju något väldigt stabilt under. Att hamra 0,6 plåt runt ett hörn snyggt är inte helt lätt funkar men det blir inte helt bra. Så skit i plåten och gör som resten har sagt.

Pär

Kära forumvänner, jag är glad att jag ställde frågan. Ni har fått mig på andra tankar och jag kommer ej använda plåt som beklädnad av skivan. Jag tackar för det. Ska fundera lite mer och kolla vilka billiga alternativ som finns. Kommer göra en metallsarg runtom.

Är det inte enklare att sätta en eklist där? Gör man ju med trösklar, trappor och andra slitytor. Kanske enklare att jobba med om man inte har metallvana.

Alla mina arbetsbänkar har plåtyta, tricket är att göra plåten först och sen fylla den med "trä" då skramlar inte plåten.

Dessutom kan man gå på med storsläggan utan att det blir bubblor i plåten!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.