Verktyg & Maskiner
corre: Det bör passa. Men du bör snurra klingan manuellt innan och prova klingskyddet i olika positioner innan du startar motorn. edit: I mitt fall var det fars såg, och han nöjde sig med två 250 klingor, en 40 och en 60 något. Har inte klagat än på kvalitén, sågar å andra sidan inte mycket heller.
pelpet: Nu funkar det bra. Det var en kombination av smuts och handhavandefel.
pyro: [citat] Grattis till ett bra bord. Tror definitivt du kommer bli nöjd. Anledningen till att jag inte rekommenderade det innan var att jag trodde det låg utanför budgeten. Men det är ett bra bord även om det finns lite förbättringspotential i en del detaljer. :-)
MaxPax: Jag skulle tippa på att den står sig ganska bra mot hilti, har använt en av de lite större modellerna som kändes grymt stabil och kraftfull. En fördel med hilti är ju dock att -om- det krånglar så kan du ringa hilti så ilar de ut på plats och fixar. Vet inte om det kostar extra eller hur det funkar...
runohm: Tack mattiasp, då vet jag. Jag kommer skaffa bättre stål i 8 mm och tackar för tipset och länken. Detta är enbart en kortsiktig lösning för att köra slut på mina gamla billiga 6mm fräsar, därav min "budgetlösning" :-)
FredrikMedFuran: Det är enbart klinga. Men det är dispans på kraven om behörighet. Kommer inte ihåg vilket år den börjar gälla fullt ut ännu. Sen en enkel regel när du röjer skog. Träden tar upp näring på ungefär samma område som kronan. Så se alltid till att det finns luft mellan kronorna på träden. Och varför tar alltid bränslet slut när det är 10 meter kvar av en röjning av 200 meters
Johan-: Någon som vet ett bra ställe att få tag i rundbandad 3,3 x 50mm i 16 graders vinkel?
knipo: Ok, tack för hjälpen. Någon som vet om det är något att ha?
Perrko: Går det att endast köra med slag utan rotation så gör det på berget. Det är så man gör när man ska ha av borrkronor från borriggar båda över och under jord. En aningens sent svar men kanske värt att veta i framtiden.
SnickareHobb: [citat] Jag använder borrsväng en del. Dels för att borra med, men faktiskt ännu oftare för att skruva med. Du får ett otroligt moment med en borrsväng. Har du gamla skruvar du inte kan rubba med en mejsel (eller skruvdragare för den delen), så testa med borrsvängen. Då kan man dels lägga axeln mot, för att få mejseln att hållas i spåret, och samtidigt vrida runt. Skruven som
AxxChild: Spontant så känns 1100 watt lite klent. Men det kanske räcker?
Micro: Prova att byta tändspole , ev. kolla så ingen nödbrytare/ säkerhetsbrytare stänger av maskinen för dig (vet tyvärr inte hur många brytare det finns på en klippare)
rIdDoCk: Aldrig monterat Nilfisk, men på Flexit trådlösa så drar du en rj45 sladd mellan dammsugaren och mottagarenheten (box med uttag på) Sedan stoppar du i elsladden till dammsugaren i väggen och trycker på "On knappen" på dammsugarhandtaget och håller inne den i ca 5 sek tills dammsugaren startar.
pär h: det räkte med att se till ca30 sec när han vevade på veven och den wobblade. Det är väl egentligen inte så märkvärdigt förmodligen bara gjutning av handtaget som är dåligt. Men att inte korrigera det i en demo film:confused: Men själva slipningen sker bara på tandens framsida och det är inte optimalt du vill även slipa toppen och ibland även sidorna. Men kanske bara för att
Kromo: [citat] Helt rätt :D:)
iwe: [citat] Kan bli svårt, men kanske med lite olivolja?
UffeJ: Tack. Måste vara blind..... Har sett en med kraftigare skaft, men den var ganska gammal. Denna bör räcka till. //UffeJ
pyro: Dags för lite återkoppling. Jag var runt en snabb sväng och försökte hitta något över disk. Tyckte inte riktigt jag hittade något bra, så det slutade med en beställning från axminster, eftersom jag hittade cascamite där. Tyvärr hade paketet förolyckats, men lite gick att rädda. Så nu är min limning klar och jag är nöjd med resultatet. Tack för tipset. Dessutom ersatte
Bulldog: Tack för förslagen. Ska öppna och kolla igen...
olofh: tack för inputen, får nog bli aeg'n från bauhaus i mitt första inlägg.
MagicFingers: [citat] Vill du ha av dom från kabelstammen, eller där dom sitter fast i karossen`? från kabelstammen, knipsa, vill du använda om dom, ta en ny strippklämma och dra om. från karossen, en tång och bänd. alt. en skruvmejsel och hammare och slå in s**ten i karossen. det lilla som kommer in i hålrummet hörs inte (alt. fastnar i rostskyddsmedlet)
Fotografen: Låter som torkpatroner men om de kan torkas i ugn eller liknande vet jag inte.
zeltber: Tack för dina erfarenheter. Kul att någon mer gett sig på ett sådan projekt. Jag när jag rev ner maskinen så hittade jag även en liten cylinder med en packning runt vilken såg lite sliten ut. Gissar att den komprimerar luft som skapar slagen. Men jag tror ärligt talat inte att det är problemet i fråga. Snarare någon ventil som inte släpper ut luften, i och med att den hamrar när jag
Softilog: Skall du padda större ytor så är det inte en stamp du skall ha utan en vibratorplatta (padda) med större platta. En stamp används i första hand för smala ytor (typ diken/mur) och trånga utrymmen. Stampen är betydligt svårare att styra med dess höga tyngdpunkt samt att den "hoppar" betydligt högre än en vibratorplatta.
Xlntjone: Har handlat från https://www.kofferfunshop.de/en/index.html hyfsat snabb leverans och bra priser
uffe_sthlm: Insåg just att du redan svarat på frågan...Sorry! 😃