3 675 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Borrhammare bergborrning
Vilken borrhammare rekommenderar ni för borrning i berg. Det är 10-15mm hål och det är många.
Maskinen ska hålla för proffesionell användning. Det ska borras i berg 8 timmar om dan så effektivitet, hållbarhet och ergonomi kommer före pris i prio.
Maskinen ska hålla för proffesionell användning. Det ska borras i berg 8 timmar om dan så effektivitet, hållbarhet och ergonomi kommer före pris i prio.
Äger en Hitachi DH24PB3 och har just borrat 15-20 stycken 12mm hål i berg. Det gick som smort.
Jag tror vilken borrhammare av bättre kvalitet med slagenergi på 3 joule eller mer kommer funka fint.
Jag köpte även en bosch proffsborr för strax under 200 spänn, det hjälpte säkert med.
Jag tror vilken borrhammare av bättre kvalitet med slagenergi på 3 joule eller mer kommer funka fint.
Jag köpte även en bosch proffsborr för strax under 200 spänn, det hjälpte säkert med.
Ska det borras 8 timmar om dan så skulle jag rekommendera en som är ordentligt avvibrerad. Hilti är givet men också dyrt, makitas modeller tycker jag också är riktigt bra. Vill du ha ordentlig avverkningshastighet så satsa på en maskin med sds-max.
Köp bra borr!!! 4-skärs hilti, bosch, dewalt osv.
Borrteknik är också viktigt, lätt att förstöra ett riktigt bra borrstål på 20 hål genom att hänga på maskinen och aldrig dra ur borrkax medan man borrar...
Köp bra borr!!! 4-skärs hilti, bosch, dewalt osv.
Borrteknik är också viktigt, lätt att förstöra ett riktigt bra borrstål på 20 hål genom att hänga på maskinen och aldrig dra ur borrkax medan man borrar...
Hoppas ni är många som borrar för man får inte borra länge per dag, finns bestämmelser angående detta.
Men nog om det, ska det vara till arbetet och du ska ha en maskin som håller så ska du köra på Hilti och deras borrar alternativt Ahlsells sormat borrar.
En TE76 hade varit super för dom stora hålen men vet inte hur små SDS Max borrar det finns. TE16 är en grym allround maskin annars
Men nog om det, ska det vara till arbetet och du ska ha en maskin som håller så ska du köra på Hilti och deras borrar alternativt Ahlsells sormat borrar.
En TE76 hade varit super för dom stora hålen men vet inte hur små SDS Max borrar det finns. TE16 är en grym allround maskin annars
Dom kan ha bytt namn på dom då dessa modeller har några år på nacken nu. Men det borde rimligtvis vara 7-serien och 1-serien.kamy skrev:
Den förstnämnda har SDS-Max och den senare har det mindre SDS-plus.
Och det är som natt och dag mellan dessa maskiner, den större tuggar berg och betong som det vore Kalas puffar oavsett storlek och borrdjup medans den mindre får det lite lämpligare vid 18-20mm hål i berg det går men tar lite mer tid då den inte slår lika hårt.
Dock är den lätt om det är i konstiga lägen hålen ska göras, men är det uteslutande neråt hade jag gått på så stor maskin som möjligt för att ha vra avverkning!
Hmm, ja det känns som svårigheten är att hitta rätt balans mellan kraft och smidighet. Vi ska klamra kanalisation på berg så det mesta blir rakt uppifrån, men inte allt. Vi har en smått antik TE92 som är för klumpig och en 2,5kg Hitachi som är för klen. Så någonstans mittemellan.
Har kikat på Makita HR4013C som är en SDS-max maskin med bra vibrationsvärden. Faktiskt tillräckligt bra för att köra 8 timmar i sträck med. Den ser väldigt bra ut på papperet men hur står den sig mot Hiltis produkter i verkligheten? Det är väl TE60 eller TE70 som är jämförbar.
Har kikat på Makita HR4013C som är en SDS-max maskin med bra vibrationsvärden. Faktiskt tillräckligt bra för att köra 8 timmar i sträck med. Den ser väldigt bra ut på papperet men hur står den sig mot Hiltis produkter i verkligheten? Det är väl TE60 eller TE70 som är jämförbar.
Jag skulle tippa på att den står sig ganska bra mot hilti, har använt en av de lite större modellerna som kändes grymt stabil och kraftfull.
En fördel med hilti är ju dock att -om- det krånglar så kan du ringa hilti så ilar de ut på plats och fixar. Vet inte om det kostar extra eller hur det funkar...
En fördel med hilti är ju dock att -om- det krånglar så kan du ringa hilti så ilar de ut på plats och fixar. Vet inte om det kostar extra eller hur det funkar...
Klicka här för att svara