Hej
Är ny på detta forum och tänkte passa på att ställa en fråga.
Jag är på väg att köpa en Festool dammsugare men vet inte om jag ska lägga de extra pengarna på en CTL 26 med AUTOCLEAN funktion eller om det räcker med en lite billigare CTL 26 e.
Är denna autocleanfunktion värt pengarna och vad är eran erfarenhet av den? När är den att föredra framför den vanliga och är den onödig för mig med mina behov
Jag är hobbysnickare och tänker använda dammsugaren till mina verktyg; sänksåg, kap/ger, hyvel och slipar och lite avstädning efteråt.
Har letat runt på forumet men inte hittat något svar på denna fråga.
Tacksam för era tips, erfarenheter och rekommendationer.

mvh
 
Jag har två st CLT22:or utan autocleanfunktion, som jag använder på liknande sätt som din tänkta användning. Jag har aldrig saknat funktionen. Jag gissar att det främst är en specialfunktion för målare som kör maskinen med giraff hela dagarna.
 
Vad gör autoclean. Blåser den rent filterna?

Pär
 
mattiasp skrev:
Jag har två st CLT22:or utan autocleanfunktion, som jag använder på liknande sätt som din tänkta användning. Jag har aldrig saknat funktionen. Jag gissar att det främst är en specialfunktion för målare som kör maskinen med giraff hela dagarna.
Jag misstänker också att det är någon funktion som en hantverkare kan behöva i sitt jobb och blir då kanske overkill för en privatperson, men vill inte ångra mig längre fram bara för att man inte hade koll på eventuellt nyttan av det...
 
Jag har en Nilfisk Aero utan autoclean...men jag håller för munstycket o trycker ett par ggr på knappen...klart....
Det låter som mattiasp är på rätt spår....att som yrkesman slippa klättra upp o ner för rengöring...
jag har läst i andra trådar om "vanligt folk" som blivit irriterade på ständiga avbrott (naturligtvis vänjer man sig)...men jag hade nog "sparat" den extrakostnaden.
 
pär h skrev:
Vad gör autoclean. Blåser den rent filterna?

Pär
Hej Pär
Som jag förstått det så är det en inbyggd funktion för att med automatik, (eller i manuellt läge) göra rent huvudfiltret.
Frågan är om det är en funktion som är så pass bra att det skulle vara värt de extra ca 1200:-, och vad i så fall är det som gör det motiverat?
 
pär h skrev:
Vad gör autoclean. Blåser den rent filterna?

Pär
Ja, automatiskt....

Edit: 2:a på den

runohm skrev:
Frågan är om det är en funktion som är så pass bra att det skulle vara värt de extra ca 1200:-, och vad i så fall är det som gör det motiverat?
inte för 1200....då hade jag hittat betydligt "bättre" saker för dom slantarna....
 
Redigerat:
Remne skrev:
Jag har en Nilfisk Aero utan autoclean...men jag håller för munstycket o trycker ett par ggr på knappen...klart....
Det låter som mattiasp är på rätt spår....att som yrkesman slippa klättra upp o ner för rengöring...
jag har läst i andra trådar om "vanligt folk" som blivit irriterade på ständiga avbrott (naturligtvis vänjer man sig)...men jag hade nog "sparat" den extrakostnaden.
Känns också som mattiasasp har en poäng. Ctl26e har ingen annan funktion för rengöring av filtret än att manuellt ta ur det och göra det rent vad jag vet...?

Men om man blir irriterad av att det blir ständiga avbrott så kanske den fyller sin funktion, är den känslig för att filtret sätts igen?
 
Redigerat:
...min reflektion om prisskillnaden, baserades på manuell och automatisk filterrengöring...då tycker jag 1200 är onödigt...
Är alternativet att vara utan rengöring helt? Ja, då kanske det är värt 1200 för att slippa damma ner hela garaget och sig själv.:confused:
 
Remne skrev:
...min reflektion om prisskillnaden, baserades på manuell och automatisk filterrengöring...då tycker jag 1200 är onödigt...
Är alternativet att vara utan rengöring helt? Ja, då kanske det är värt 1200 för att slippa damma ner hela garaget och sig själv.:confused:
Jag trodde att ac var främst för när du slipar utan påse. Om du inte tänker slipa en massa spackel och kör filtersäck borde du inte sakna funktionen. Jag har iofs en midi istället men jag kan inte påstå att jag upplever att mina filter sätts igen.
 
fiskbuggaren skrev:
Jag trodde att ac var främst för när du slipar utan påse. Om du inte tänker slipa en massa spackel och kör filtersäck borde du inte sakna funktionen. Jag har iofs en midi istället men jag kan inte påstå att jag upplever att mina filter sätts igen.
Så är det nog, utan påse = mer damm i filter... men hur ofta rengör du dina filter? och hur ser du och din omgivning ut då?...är detta värt 1200kr? det kan nog bara TS svara på.....själv har jag haft min Aero för kort tid för ett utförligare svar:o



Edit:
Video på Autoclean
 
Redigerat:
"Aldrig".

Så här ser filtren ut. Jag kanske kört fem? påsar med trädamm genom den här maskinen. Om jag skulle få för mig att rengöra filter någon gång skulle jag nog göra det med en andra dammsugare. ImageUploadedByByggahus.se1404041558.539877.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men så använder jag den heller inte till betong- eller spackeldamm.

Jag skulle nog inte köpa ac om jag inte skulle slipa just spackel.
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Tack för era tips.
Om jag förstår er rätt så är autoclean av huvudfiltret enbart till nytta om man kör utan filterpåse? Jag trodde man alltid skulle ha någon form av filterpåse i?
Förstår jag er rätt att om man kör med filterpåsar i så sätter inte filtret igen så lätt och AC funktionen blir lite onödig? Även om man suger gips- och betongdamm/putsdamm?

Min tanke är att köpa till en longlife påse till dammsugaren och tömma den när den blir full. Har idag en några år gammal nilfisk som väldigt lätt sätter igen filtret, trots monterade påsar, och som dessutom bara suger på halvfart på automatikläget, så den har jag tröttnat på och tänkte köpa en bättre maskin. Den kan väl få fungera som "fulsugare" framgent.

Mestadels kommer det vara trädamm, träspån men säkert någon gång även suga gipsdamm, typ efter spackling/slipning och avstädning av gipsdamm/rester efteråt. Vet ju inte vilka jobb man kommer göra framöver och jag vill att dammsugaren skall klara allt detta utan att behöva ta ur och rengöra filtret tätt som jämnt för att ha bra sugkraft. Därför undrar jag om någon har erfarenhet av detta så jag köper "rätt" maskin från början. Jag lägger inte de extra pengarna om det är en för mitt behov onödig/lyxig funktion, men är den till nytta vid något av ovanstående så är jag beredd att göra det.
Svårt sånt här... man vill ju inte ångra sig efteråt åt något håll om ni förstår vad jag menar...
 
Redigerat:
Tänkte på att det är nog när man kör utan påse som man använder aoutoclean. För om man använder den med påse så undrar jag isåfall vart dammet från filterna tar vägen någon stans.

Pär
 
Det kommer att fungera bra. Ta den utan autoclean och lägg pengarna på en longlifepåse eller cyklon i stället. Jag har cyklon på den stationära maskinen och longlifepåse på den mobila. Det fungerar bra. Man kan tvätta påsen ut och in i tvättmaskin och den blir som ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.