Hej
Är ny på detta forum och tänkte passa på att ställa en fråga.
Jag är på väg att köpa en Festool dammsugare men vet inte om jag ska lägga de extra pengarna på en CTL 26 med AUTOCLEAN funktion eller om det räcker med en lite billigare CTL 26 e.
Är denna autocleanfunktion värt pengarna och vad är eran erfarenhet av den? När är den att föredra framför den vanliga och är den onödig för mig med mina behov
Jag är hobbysnickare och tänker använda dammsugaren till mina verktyg; sänksåg, kap/ger, hyvel och slipar och lite avstädning efteråt.
Har letat runt på forumet men inte hittat något svar på denna fråga.
Tacksam för era tips, erfarenheter och rekommendationer.
mvh
Är ny på detta forum och tänkte passa på att ställa en fråga.
Jag är på väg att köpa en Festool dammsugare men vet inte om jag ska lägga de extra pengarna på en CTL 26 med AUTOCLEAN funktion eller om det räcker med en lite billigare CTL 26 e.
Är denna autocleanfunktion värt pengarna och vad är eran erfarenhet av den? När är den att föredra framför den vanliga och är den onödig för mig med mina behov
Jag är hobbysnickare och tänker använda dammsugaren till mina verktyg; sänksåg, kap/ger, hyvel och slipar och lite avstädning efteråt.
Har letat runt på forumet men inte hittat något svar på denna fråga.
Tacksam för era tips, erfarenheter och rekommendationer.
mvh
Jag har två st CLT22
r utan autocleanfunktion, som jag använder på liknande sätt som din tänkta användning. Jag har aldrig saknat funktionen. Jag gissar att det främst är en specialfunktion för målare som kör maskinen med giraff hela dagarna.
Jag misstänker också att det är någon funktion som en hantverkare kan behöva i sitt jobb och blir då kanske overkill för en privatperson, men vill inte ångra mig längre fram bara för att man inte hade koll på eventuellt nyttan av det...mattiasp skrev:
Jag har en Nilfisk Aero utan autoclean...men jag håller för munstycket o trycker ett par ggr på knappen...klart....
Det låter som mattiasp är på rätt spår....att som yrkesman slippa klättra upp o ner för rengöring...
jag har läst i andra trådar om "vanligt folk" som blivit irriterade på ständiga avbrott (naturligtvis vänjer man sig)...men jag hade nog "sparat" den extrakostnaden.
Det låter som mattiasp är på rätt spår....att som yrkesman slippa klättra upp o ner för rengöring...
jag har läst i andra trådar om "vanligt folk" som blivit irriterade på ständiga avbrott (naturligtvis vänjer man sig)...men jag hade nog "sparat" den extrakostnaden.
Hej Pärpär h skrev:
Som jag förstått det så är det en inbyggd funktion för att med automatik, (eller i manuellt läge) göra rent huvudfiltret.
Frågan är om det är en funktion som är så pass bra att det skulle vara värt de extra ca 1200:-, och vad i så fall är det som gör det motiverat?
Ja, automatiskt....pär h skrev:
Edit: 2:a på den
inte för 1200....då hade jag hittat betydligt "bättre" saker för dom slantarna....runohm skrev:
Redigerat:
Känns också som mattiasasp har en poäng. Ctl26e har ingen annan funktion för rengöring av filtret än att manuellt ta ur det och göra det rent vad jag vet...?Remne skrev:Jag har en Nilfisk Aero utan autoclean...men jag håller för munstycket o trycker ett par ggr på knappen...klart....
Det låter som mattiasp är på rätt spår....att som yrkesman slippa klättra upp o ner för rengöring...
jag har läst i andra trådar om "vanligt folk" som blivit irriterade på ständiga avbrott (naturligtvis vänjer man sig)...men jag hade nog "sparat" den extrakostnaden.
Men om man blir irriterad av att det blir ständiga avbrott så kanske den fyller sin funktion, är den känslig för att filtret sätts igen?
Redigerat:
...min reflektion om prisskillnaden, baserades på manuell och automatisk filterrengöring...då tycker jag 1200 är onödigt...
Är alternativet att vara utan rengöring helt? Ja, då kanske det är värt 1200 för att slippa damma ner hela garaget och sig själv.
Är alternativet att vara utan rengöring helt? Ja, då kanske det är värt 1200 för att slippa damma ner hela garaget och sig själv.
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Jag trodde att ac var främst för när du slipar utan påse. Om du inte tänker slipa en massa spackel och kör filtersäck borde du inte sakna funktionen. Jag har iofs en midi istället men jag kan inte påstå att jag upplever att mina filter sätts igen.Remne skrev:
Så är det nog, utan påse = mer damm i filter... men hur ofta rengör du dina filter? och hur ser du och din omgivning ut då?...är detta värt 1200kr? det kan nog bara TS svara på.....själv har jag haft min Aero för kort tid för ett utförligare svarfiskbuggaren skrev:
Edit:
Video på Autoclean
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
"Aldrig".
Så här ser filtren ut. Jag kanske kört fem? påsar med trädamm genom den här maskinen. Om jag skulle få för mig att rengöra filter någon gång skulle jag nog göra det med en andra dammsugare.
Men så använder jag den heller inte till betong- eller spackeldamm.
Jag skulle nog inte köpa ac om jag inte skulle slipa just spackel.
Så här ser filtren ut. Jag kanske kört fem? påsar med trädamm genom den här maskinen. Om jag skulle få för mig att rengöra filter någon gång skulle jag nog göra det med en andra dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men så använder jag den heller inte till betong- eller spackeldamm.
Jag skulle nog inte köpa ac om jag inte skulle slipa just spackel.
Tack för era tips.
Om jag förstår er rätt så är autoclean av huvudfiltret enbart till nytta om man kör utan filterpåse? Jag trodde man alltid skulle ha någon form av filterpåse i?
Förstår jag er rätt att om man kör med filterpåsar i så sätter inte filtret igen så lätt och AC funktionen blir lite onödig? Även om man suger gips- och betongdamm/putsdamm?
Min tanke är att köpa till en longlife påse till dammsugaren och tömma den när den blir full. Har idag en några år gammal nilfisk som väldigt lätt sätter igen filtret, trots monterade påsar, och som dessutom bara suger på halvfart på automatikläget, så den har jag tröttnat på och tänkte köpa en bättre maskin. Den kan väl få fungera som "fulsugare" framgent.
Mestadels kommer det vara trädamm, träspån men säkert någon gång även suga gipsdamm, typ efter spackling/slipning och avstädning av gipsdamm/rester efteråt. Vet ju inte vilka jobb man kommer göra framöver och jag vill att dammsugaren skall klara allt detta utan att behöva ta ur och rengöra filtret tätt som jämnt för att ha bra sugkraft. Därför undrar jag om någon har erfarenhet av detta så jag köper "rätt" maskin från början. Jag lägger inte de extra pengarna om det är en för mitt behov onödig/lyxig funktion, men är den till nytta vid något av ovanstående så är jag beredd att göra det.
Svårt sånt här... man vill ju inte ångra sig efteråt åt något håll om ni förstår vad jag menar...
Om jag förstår er rätt så är autoclean av huvudfiltret enbart till nytta om man kör utan filterpåse? Jag trodde man alltid skulle ha någon form av filterpåse i?
Förstår jag er rätt att om man kör med filterpåsar i så sätter inte filtret igen så lätt och AC funktionen blir lite onödig? Även om man suger gips- och betongdamm/putsdamm?
Min tanke är att köpa till en longlife påse till dammsugaren och tömma den när den blir full. Har idag en några år gammal nilfisk som väldigt lätt sätter igen filtret, trots monterade påsar, och som dessutom bara suger på halvfart på automatikläget, så den har jag tröttnat på och tänkte köpa en bättre maskin. Den kan väl få fungera som "fulsugare" framgent.
Mestadels kommer det vara trädamm, träspån men säkert någon gång även suga gipsdamm, typ efter spackling/slipning och avstädning av gipsdamm/rester efteråt. Vet ju inte vilka jobb man kommer göra framöver och jag vill att dammsugaren skall klara allt detta utan att behöva ta ur och rengöra filtret tätt som jämnt för att ha bra sugkraft. Därför undrar jag om någon har erfarenhet av detta så jag köper "rätt" maskin från början. Jag lägger inte de extra pengarna om det är en för mitt behov onödig/lyxig funktion, men är den till nytta vid något av ovanstående så är jag beredd att göra det.
Svårt sånt här... man vill ju inte ångra sig efteråt åt något håll om ni förstår vad jag menar...
Redigerat:
Det kommer att fungera bra. Ta den utan autoclean och lägg pengarna på en longlifepåse eller cyklon i stället. Jag har cyklon på den stationära maskinen och longlifepåse på den mobila. Det fungerar bra. Man kan tvätta påsen ut och in i tvättmaskin och den blir som ny.