Det är nästan så jag skäms att fråga... Meeen...
Hur får jag loss borren från min borrsväng? Innan har jag 'bara gjort' och det har gått bra. Nu händer ingenting. Har jag glömt bort hur man gör eller har det blivit nåt vajsing?

Du vrider på hylsan till chucken motsols (sett från spetsen på borren). Ibland kan det hända att den kilat fast, och då brukar jag även testa att vicka lite på själva borren samtidigt som jag vrider på chucken.

Det kan också hjälpa att knacka lite lätt på chuck-kilarna (vad heter de?) med en hammare inåt i chuckaxelns längdriktning.
De kan ha en tendens att kila fast sig mot borret.

KnockOnWood skrev:
...chuck-kilarna (vad heter de?) ...
De kallas backar.

bygga_bo skrev:
De kallas backar.
Tack!

Vad jag minns hade borrsvängen bara 2 backar, inte som "moderna" chuckar 3.
Har aldrig haft en egen, utan använde farsans ibland.
Varför använder man borrsväng idag, nostalgi?

Redigerat:
Utan att ha nåt på fötterna så antar jag att äldre chuckar hade två backar för att kunna använda borrar med fyrkantsfäste.

Det låter som en mycket rimlig gissning!

Däremot har jag ingen aning om varför man använder borrsväng nu för tiden. Jag har en hänger på väggen i snickeriet efter min farfar, jag har provat den någon gång med mindre lyckat resultat. Sen om det beror på borret eller något annat vet jag inte. ;)

Drömhus2012 skrev:
...jag har provat den någon gång med mindre lyckat resultat. Sen om det beror på borret eller något annat vet jag inte. ;)
För att travestera ett gammalt talesätt: Skit mellan backarna ;)

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
S
Josefin Illergård skrev:
Det är nästan så jag skäms att fråga... Meeen...
Hur får jag loss borren från min borrsväng? Innan har jag 'bara gjort' och det har gått bra. Nu händer ingenting. Har jag glömt bort hur man gör eller har det blivit nåt vajsing?
oljar du inte chucken?

Kan du inte försöka sätta fast borret i ett skruvstäd och sedan försöka vrida loss chucken. ?

Om det är nyare modell så kan det sitta en låsring på chucken, som hindrar att man vrider den.
Brukar vara markerad med två halvcirklar, öppen så står det mitt för, och låst är de isär.

Jag har två mycket gamla borrsvängar i min slöjdsal och dessa har fyra backar i chucken. Det går också att ställa in vänster och högergång likt ett spärrskaft och ett läge däremellan där chucken är låst och det läget är att föredra när man byter borr.

Jaaaa! Lite våld i skruvstäd löste allt! Tack, byggahusforum kan man lita på!

Och nä, har inte oljat den. Har ju hängt på väggen mest ju ;)
Nu har den däremot fått lite olja.
Vi har många gamla borr som inte passar i skruvdragaren. Men borrsväng är ett fantastiskt verktyg!

• Gilla
corre
  • Laddar…
S
Josefin Illergård skrev:
Jaaaa! Lite våld i skruvstäd löste allt! Tack, byggahusforum kan man lita på!

Och nä, har inte oljat den. Har ju hängt på väggen mest ju ;)
Nu har den däremot fått lite olja.
Vi har många gamla borr som inte passar i skruvdragaren. Men borrsväng är ett fantastiskt verktyg!
Äldre verktyg kräver lite TLC. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.