4 602 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Borr på borrsväng- fast?
Har råkat ut för samma sak en gång, att borren fastnat i chucken, men jag löste det också med ett skruvstäd och lite lagom våld.
En borrsväng är faktiskt mer användbar än man tror. Höger och vänstergång gör att man kommer åt på ställen där det är svårt med skruvdragaren. Ska bygga ut och förstärka en brygga i veckan som kommer då behöver jag dra i några skruv i trädelar som nu står i vatten och då tar jag till borrsvängen.
En borrsväng är faktiskt mer användbar än man tror. Höger och vänstergång gör att man kommer åt på ställen där det är svårt med skruvdragaren. Ska bygga ut och förstärka en brygga i veckan som kommer då behöver jag dra i några skruv i trädelar som nu står i vatten och då tar jag till borrsvängen.
Jag har några borrsvängar, varav några med två backar och ett par stycken med 4 backar.fn76 skrev:
Jag använder borrsväng en del. Dels för att borra med, men faktiskt ännu oftare för att skruva med. Du får ett otroligt moment med en borrsväng. Har du gamla skruvar du inte kan rubba med en mejsel (eller skruvdragare för den delen), så testa med borrsvängen. Då kan man dels lägga axeln mot, för att få mejseln att hållas i spåret, och samtidigt vrida runt. Skruven som kändes omöjlig att lossa lossnar plötsligt väldigt lätt.Drömhus2012 skrev:
Med skruvdragare drar du dessutom sönder skruvar mycket lättare, då du inte har samma kontroll.
Klicka här för att svara