Har råkat ut för samma sak en gång, att borren fastnat i chucken, men jag löste det också med ett skruvstäd och lite lagom våld.
En borrsväng är faktiskt mer användbar än man tror. Höger och vänstergång gör att man kommer åt på ställen där det är svårt med skruvdragaren. Ska bygga ut och förstärka en brygga i veckan som kommer då behöver jag dra i några skruv i trädelar som nu står i vatten och då tar jag till borrsvängen.

fn76 skrev:
Jag har två mycket gamla borrsvängar i min slöjdsal och dessa har fyra backar i chucken. Det går också att ställa in vänster och högergång likt ett spärrskaft och ett läge däremellan där chucken är låst och det läget är att föredra när man byter borr.
Jag har några borrsvängar, varav några med två backar och ett par stycken med 4 backar.

Drömhus2012 skrev:
Däremot har jag ingen aning om varför man använder borrsväng nu för tiden. Jag har en hänger på väggen i snickeriet efter min farfar, jag har provat den någon gång med mindre lyckat resultat. Sen om det beror på borret eller något annat vet jag inte. ;)
Jag använder borrsväng en del. Dels för att borra med, men faktiskt ännu oftare för att skruva med. Du får ett otroligt moment med en borrsväng. Har du gamla skruvar du inte kan rubba med en mejsel (eller skruvdragare för den delen), så testa med borrsvängen. Då kan man dels lägga axeln mot, för att få mejseln att hållas i spåret, och samtidigt vrida runt. Skruven som kändes omöjlig att lossa lossnar plötsligt väldigt lätt.

Med skruvdragare drar du dessutom sönder skruvar mycket lättare, då du inte har samma kontroll.

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.