Ola C
Ola C: Pratade med försäkringsbolaget i morse. Maskiner som startar anses fungerande och man får ingen ersättning, verkar iofs vettigt. Går dom sönder inom kort kan ärendet tas upp igen. Resten skulle jag skriva ner allt som är förstört, om jag får räkna in nån arbetstid för att återställa verkstaden vet jag inte, får nog ringa igen. Har precis demolerat mitt mft/monteringsbord. Ganska
10 svar · 1,9k läst
·
ronolo
ronolo: Jag hade hoppat vinkelslipalternativet. Givetvis går det men att rekomendera är en betongfräs med tillhörande damsugare. Gissar på 1000kr för en dag/helg och du fixar jobbet på ett par timmar. Bonus är att du slipper vita fingrar och får en jämn yta god nog för klinker. Om du vill slippa flytspackla för ex parkett så är det golvslip av stor modell med håriga segment som gäller.
3 svar · 2,8k läst
D
Dracule: Hej! Det låter som om det kan vara den jag köpte. Den kostade runt 2500 kr. Jag är helt klart nöjd med köpet. Jag har använt den en hel del och den har uppfyllt mina krav. Jag tycker att man får mycket för pengarna.
80 svar · 43,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Har man inte 360 på lasern kommer man förr eller senare bli begränsad av det, det är lika bra att köpa en sån med en gång som du gjorde, det blir aldrig fel.
4 svar · 2,1k läst
Y
Yrrol: Kollade nu på deras webb och mycket riktigt har dom "äkta fårskinn - svart. 399kr" Tack. Jag tar gärna emot fler ifall jag inte är nöjd när jag ser skinnet i butiken. :)
2 svar · 802 läst
S
Sam_u_El: Hej Rostig 9000, Har du vågat dig på att prova med andra klingor eller att köra i andra material?
1 svar · 3,1k läst
H
Helioz: Även cylinderborr förekommer på svenska.
4 svar · 6,8k läst
Isakare
Isakare: Jag måste slå ett slag för slagskruvdragaren. Sen jag för 5 år sen fick min första slagskruvdragare i handen, har den vanliga maskinen bara används för borrning. Fördelarna är flera, först o främst slipper man komma hem med värk i handleden, dragaren är ju jämfört mycket mindre, lättare och överför inget vridmoment till handen. Enklare hantering av bits, jag använder
165 svar · 41,0k läst
·
F
Fiskaren: Med mindre sågblad tror jag inte att det är något problem med bladstyrningar i hårdträ. Åtminstone inte för sidostyrningarna. Den bakre kanske man ska hålla koll på. Jag har för övrigt hämtat en hel del inspiration från http://woodgears.ca/.
29 svar · 9,7k läst
·
G
Glenno83: Jag kan svara mig själv lite här... Felet med min är att den slirar på växeln, håller jag in (trycker framåt) knappen för hög växel fungerar den som tidigare. Håller jag inte in den slirar den och hoppar ur. Ska skruva isär den och se vad som kan göras men har ingen torxmejsel i dagsläget.
2 svar · 1,0k läst
FredrikR
FredrikR: Rekommendationen är 16G till tak och 18G till lister, foder osv. Skallarna är ju något större på 16G.
5 svar · 1,4k läst
davveno1
davveno1: Jag ska först prova med klingan som medföljer och se hur den är.
8 svar · 5,9k läst
Kilensnickare
Kilensnickare: Allt beror på syftet med maskinen. Skall du hyvla långa ribbor/brädor för att sen limma ihop dessa till bordsskivor eller liknande, satsa på nått annat. Men är detta istället för en el-handhyvel på ett bygge där bra precision =+/-5mm ja då spelar det inte så stor roll, förutom att dålig kvalité betyder stillestånd när saker går sönder... Har en bekant som gjort fina saker till
4 svar · 1,4k läst
mattiasp
mattiasp: [citat] Rätt skall vara rätt så att det inte blir några missförstånd ;) Till mitt försvar är jag inte jurist, till skillnad från vissa andra.
23 svar · 3,3k läst
·
L
lolukokasos: Pär, då fick jag ett kvitto på att SBS gäller för mig. Kanske dumt att ändra TS ursprungliga fråga men Pär, har du någon bild på din spånstos, haft en del spill runt om spånstosen.
24 svar · 33,7k läst
·
S
StefanNn: Nilfisk-ALTO Multi 30 T VSC INOX är ett till alternativ i den prisklassen (1800kr). Valde den över Einhellen endast för möjlighet att reglera sugförmågan. Byggkvaliten på Nilfisken är nog plastigare.
7 svar · 2,7k läst
Ola C
Ola C: Stora hålet får man mäta ut var det ska vara, småhålen är ju enkla eftersom man har gångjärnets hål att gå på och det ligger dikt an mot ytan efter att man borrat stora hålet så inga problem att märka hålcentrum. Sen är ju finessen med dom där gångjärnen att det mesta går att justera i efterhand så inte hela världen om borrningen blir något oexakt. Själv fräste jag mina
4 svar · 2,0k läst
·
martin43
martin43: Det är väl det man ska? Eller ska man stå med blåspistol en kvart o sänka trycket till 2 bar o sen öppna? Det händer just inte mycket alls eftersom man öppnar så lite så rinner eller skvätter vattnet ut, sen pyser det.
14 svar · 2,4k läst
mattiasp
mattiasp: Här: http://www.wealdentool.com/acatalog/Online_Catalogue_Core_Box_202.html Överväg att beställa fler än en, för spånskiva kan slita otroligt mycket ibland. Jag antar att det till stor del har att göra med kvaliteten på skivan. När jag sågade golvspån från Byggmax med sänksåg slog det gnistor hela tiden.
1 svar · 1,3k läst
jac
jac: [citat] Upp till 3,5 meter enligt denna sida: http://www.skruvfundament.se/applikationer/hallar_och_containerbyggnad/ Jag fick en snabbdemo för ca ett år sedan av killen som säljer dessa och det verkade onekligen smidigt. Det tog inte lång stund att dra ner en skruv ca 50 cm. Nu hade vi ju redan gjutit plintarna till carporten så jag hade ingen anledning att gå vidare just då. Men om det
18 svar · 8,6k läst
End
End: [citat] Jo ungefär som jag gjorde, hade tidigare under ett antal år ett annat nick som jag i efterhand tyckte var dålig. Skulle gärna vilja ha möjligheten att ändra nick eller ännu hellre slå ihop de äldre inläggen med det nya användarnamnet.
17 svar · 2,7k läst
GK100
GK100: Den typen är verkligen inte kul elsäkerhetsmässigt, att kanske stå blött eller fuktigt till och krama handtagen när något fel inträffar kräver att skyddsjord och JFB är i topptrim. Gör dig av med den är mitt råd, inte mycket till maskin i nutida mått heller.
5 svar · 3,6k läst
·
D
di31: ursäkta att jag lyfter en så pass gammal tråd, men det är ju ingen mening att skapa en ny eller hur.. =) detta är kanske ingen nyhet, men snubblade över denna video som visare hur man med relativt enkla medel kan göra en standard bits så att den passar Centrotec.. https://www.youtube.com/watch?v=VTVeBTaAq44
20 svar · 10,7k läst
Y
Yrrol: Ifall någon i framtiden läser denna tråd så kan jag nämna att det inte var rätt tänkt att ta fett på packningen. Det gjorde bara så att allt lättare vred sig i fel läge. Torr packning, men fett ovanpå locket istället. Kanske även på gängorna. Då hade det blivit lättare att skruva fast ringen utan att locket vrider sig. (nu hade jag fett, och drog så mycket jag kunde samtidigt
14 svar · 24,3k läst
·
A
Amarace: Lämna tillbaka och köp en riktig slipsten om du ska skärpa verktyg som stämjärn och knivar, en bänkslip som den där använder man för att bearbeta metall (grada, forma o.s,v), inte för att skärpa verktyg.
5 svar · 3,1k läst
D
Draken333: Håller med Mycke_nu. Sälj släpet & köp ett av bra kvalité. Sen kan man ju dra spännbanden flera gånger, släppa & spänna om. Brukar få ner laster med 50%. & så packas det bra & släpet klarar sig fint. Jag skulle aldrig hoppa i släpet (120kg) :p Jag har Sm-släpet & är mycket nöjd!
7 svar · 7,5k läst
O
OverAndOut: Inte utan att man blir lite avundsjuk. Ser bra ut. Dock verkar det behövas klingskydd!
37 svar · 14,5k läst
·
Daniel_N
Daniel_N: Tack för tipset, ska kolla in.
5 svar · 1,5k läst
D
Denar: Du kan säkert få tag i ett lock hos Logosol om du ringer till dem. Det sitter sådana på de spånsugar de säljer och de har bra service vad gäller tillbehör och reservdelar.
7 svar · 915 läst
jojjeblom
jojjeblom: [citat] Ptja stegfot är ju ingen nackdel vad jag vet när stegen börjar bli rejält hög.
7 svar · 11,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.