Jag måste slå ett slag för slagskruvdragaren. Sen jag för 5 år sen fick min första slagskruvdragare i handen, har den vanliga maskinen bara används för borrning.
Fördelarna är flera, först o främst slipper man komma hem med värk i handleden, dragaren är ju jämfört mycket mindre, lättare och överför inget vridmoment till handen.
Enklare hantering av bits, jag använder halvlånga bits, och dom är betydligt enklare att hantera/hitta i fickan eller var man nu lägger dom, jämfört med små bits i hållare.

Jag skruvar sjukt mycket i mitt jobb, till 90% självborrande skruv i stål och rostfritt, och jag har nött ut en del maskiner, Bosch håller i max 2 år, Hilti tycker jag är för klumpiga och vi har haft mycket problem, dom drar in metallspån i ventilationen så det blir kortslutning i motorn, borrmaskinens överbelastningsskydd är värdelöst, så fort det hugger lite slår maskinen ifrån, och man får vänta 5-10 sek innan den går igen. Jag kör ofta 16-20 mm hål i rostfritt med stegborr, vid varje steg hugger det, och då får man vänta, Kan ta en evighet med Hiltin.
Just nu har vi gått över till Hitatchi, funkar bra men en maskin har varit på lagning innan den var ett år, växeln havererade. Men, min första slagskruvdragare som jag började detta inlägg med verkar fan odödlig, en Makita, bara en 14 voltare, men ändå stark som en oxe och envisare än en åsna, hur många tio tusentals skruv den dragit och hur många gånger den ramlat ner från 2-3 meter i betonggolv vet jag inte, men den funkar lika fint som när jag packade upp den för 5 år sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.