5 892 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Följderna av mindre klinga på Gersåg!
Ska köpa mig en Metabo 216 för att primärt kapa lister med.
Netonnet har en klinga med 60T för 99:- som förmodligen lämnar finare snitt än den som medföljer, MEN diametern på den är 185mm istället för 216mm som orginalet är.
Vad blir följderna av det? Kan inget om gersågning nämligen.
Kommer jag att kunna använda en 185mm klinga för att gera lister?
Netonnet har en klinga med 60T för 99:- som förmodligen lämnar finare snitt än den som medföljer, MEN diametern på den är 185mm istället för 216mm som orginalet är.
Vad blir följderna av det? Kan inget om gersågning nämligen.
Kommer jag att kunna använda en 185mm klinga för att gera lister?
Nej, det är en dålig idé. Den mindre diametern gör att klingan inte kommer att nå längst in i hörnet mellan bord och anhåll. Originalklingan kommer att leverera tillräckligt bra snitt för att kapa lister som den är. Det viktiga är att klingan är vass och ren och att man inte trycker på för snabbt när man skall kapa lister. Det är den låga matningen per tand som gör att klingor med många tänder lämnar ett finare snitt. Det går att åstadkomma genom att ta det försiktigt. Tänk också på att kap/gersågar skall utrustas med klingor med annan skärgeometri ä nvanliga cirkelsågsklingor. Man har ofta ca 5 grader negativ spånvinkel på gersågar för att minska risken för kast och klättring.
Klicka här för att svara