33 685 läst ·
24 svar
34k läst
24 svar
Rikt/planhyvel - bästa modellerna för att enklast möjligt växla mellan rikt och plan
Jag har en Scheppach rikt/planhyvel som jag i stort är nöjd med, men en sak som stör mig är att man måste montera bort anhåll och utmatningsbord för att planhyvla efter att man rikthyvlat.
Dessutom måste man plocka bort spånsugslangen och plocka fram spånansamlaren för planhyvling (vilket givetvis inte är samma som det som används för rikthyvling) - vilket i sig innebär att man ska lossa slangklämman för spånslangen och skruva fast den igen. Det sista orkar jag ofta inte göra, vilket medför att slangen lossnar och man får dammsuga bort spånet efteråt..
Det låter som att allt är dåligt med den hyveln, men så är det inte. Den fungerar riktigt bra i övrigt.
Jag har sett olika varianter på rikt/planhyvlar på nätet, och skulle gärna vilja veta vad andra tycker. Gärna ni som testat olika varianter.
- På del modeller sitter utmatningsbordet på gångjärn, så man vickar bara upp det när man ska planhyvla. Verkar smidigt.
- På många av dessa modeller sitter dessutom anslutningen till spånsug på gångjärn, så man vickar helt enkelt runt den efter att man vickat undan bordet. Ser oerhört smidigt ut, men hur fungerar det i verkligheten? Blir det tjorv med att spånslangen blir i vägen?
Dessutom måste man plocka bort spånsugslangen och plocka fram spånansamlaren för planhyvling (vilket givetvis inte är samma som det som används för rikthyvling) - vilket i sig innebär att man ska lossa slangklämman för spånslangen och skruva fast den igen. Det sista orkar jag ofta inte göra, vilket medför att slangen lossnar och man får dammsuga bort spånet efteråt..
Det låter som att allt är dåligt med den hyveln, men så är det inte. Den fungerar riktigt bra i övrigt.
Jag har sett olika varianter på rikt/planhyvlar på nätet, och skulle gärna vilja veta vad andra tycker. Gärna ni som testat olika varianter.
- På del modeller sitter utmatningsbordet på gångjärn, så man vickar bara upp det när man ska planhyvla. Verkar smidigt.
- På många av dessa modeller sitter dessutom anslutningen till spånsug på gångjärn, så man vickar helt enkelt runt den efter att man vickat undan bordet. Ser oerhört smidigt ut, men hur fungerar det i verkligheten? Blir det tjorv med att spånslangen blir i vägen?
De absolut smidigaste maskinerna i det avseendet är Moretens/Logosol. Det är ingen omställning alls, utan man kan rikta, och sedan plana utan att ens stänga av maskinen. Det ser jag som en stor fördel. Att man inte kan få hyveln med helixkutter med HM-vändskär är en nackdel, liksom att planbordet hänger på 4 skruvar i hörnen. Det ökar risken för "snipe"
Ja, Moretens H410 ser riktigt fin ut. Men tyvärr lite för dyr för min budget. Men man får kolla efter begagnade. 
https://www.youtube.com/watch?v=ryH0UxqdhW8
( och https://www.youtube.com/watch?v=_fcFQFzFS04 )
https://www.youtube.com/watch?v=ryH0UxqdhW8
( och https://www.youtube.com/watch?v=_fcFQFzFS04 )
Förresten, började funder. Vad är det som orsakar att man får "snipe" vid planhyvling för att bordet hänger på 4 skruvar i hörnen? Vid planhyvling är det väl bara att se till att brädan inte vickar ner efter att ha passerat första valsen, för att slippa "snipe", eller?
Alternativet om man har plats är ju en separat planhyvel (brukar kallas lunch box) , eller en liknande rikt/planmen som man bara använder som planhyvel. Då tar de ju inte så stor plats då man tagit bort ena bordet. Men det har du kanske redan tänkt på.
Jag har en lite äldre Moretens, som jag har utrustat med en lägesgivare som är monterad mellan planbordet, precis under kuttern, och maskinens chassi. Den har också planbordet upphängt i hörnen, precis som de nyare maskinerna. När man planhyvlar kan man tydligt se på displayen att bordet böjer ned någon eller några tiondelar under planhyvling. När ämnets kant passerar inmatningsvalsen så släpper den trycket, och bordet fjädrar upp en aning, och man får snipe.SnickareHobb skrev:
Det är givetvis inte omöjligt att modifiera maskinen för att minska nedböjningen, men det projektet ligger långt i framtiden, om jag inte hinner byta hyvel först.
Nu glider jag vidare på off-topic men det var ju TS som började 
"Snipe" diskuteras ju ofta i dessa sammanhang och beskrivs som jag uppfattar det ofta som ett stort problem. Men hur stort är egentligen problemet? Oftast hyvlar man väl ändå innan man kapar till rätt längd och då är det ju bara att se till att man har någon dm extra så man kan kapa bort "snipen" sedan. Eller missar jag något?
F.ö. har jag också länge gått och sneglat på H410 men precis som TS så väntar jag på oväntat tillskott i plånboken.
"Snipe" diskuteras ju ofta i dessa sammanhang och beskrivs som jag uppfattar det ofta som ett stort problem. Men hur stort är egentligen problemet? Oftast hyvlar man väl ändå innan man kapar till rätt längd och då är det ju bara att se till att man har någon dm extra så man kan kapa bort "snipen" sedan. Eller missar jag något?
F.ö. har jag också länge gått och sneglat på H410 men precis som TS så väntar jag på oväntat tillskott i plånboken.
Jag har en äldre hyvel av typen där man fäller bort borden för att planhyvla, även min hyvel har spånstosen på ett gångjärn som man fäller över för att byta funktion. Jag är nöjd med min hyvel men den är i princip köpt för att passa min användning och budget.
Några nackdelar:
För att vända runt spånstosen mellan plan och rikthyvel så måste planbordet ner helt.
Den tar mycket plats i planhyvlingsläge eftersom borden då står rakt upp/åt sidan.
Riktbordens precision blir inte helt hundra i och med att de är fällbara.
Min hyvel har ett skydd som skall ligga över cuttern men det är plastigt och kasst så jag skulle hellre ha ett. A la jänkarstil.
Spånsuget tycker jag funkar riktigt bra i båda lägena, visst allt spån plockas inte bort men det hade jag nog inte förväntat mig med tanke på hur mycket spån det blir.
Mitt planbord sitter på en ganska maffig "kolonn" i mitten snarare än att vara upphängd i de fyra hörnen. Det blir snipe ändå men det beror som jag ser det inte på bordet utan det faktum att ämnet man hyvlar kan lyfta sig mot cuttern innan det fått kontakt med båda transportrullarna. Men som Jac säger så vet man ju om att den första/sista dm är att betrakta som skräp så..
Edit: Mer om snipe:
http://woodgears.ca/jointer/planer_snipe.html
Några nackdelar:
För att vända runt spånstosen mellan plan och rikthyvel så måste planbordet ner helt.
Den tar mycket plats i planhyvlingsläge eftersom borden då står rakt upp/åt sidan.
Riktbordens precision blir inte helt hundra i och med att de är fällbara.
Min hyvel har ett skydd som skall ligga över cuttern men det är plastigt och kasst så jag skulle hellre ha ett. A la jänkarstil.
Spånsuget tycker jag funkar riktigt bra i båda lägena, visst allt spån plockas inte bort men det hade jag nog inte förväntat mig med tanke på hur mycket spån det blir.
Mitt planbord sitter på en ganska maffig "kolonn" i mitten snarare än att vara upphängd i de fyra hörnen. Det blir snipe ändå men det beror som jag ser det inte på bordet utan det faktum att ämnet man hyvlar kan lyfta sig mot cuttern innan det fått kontakt med båda transportrullarna. Men som Jac säger så vet man ju om att den första/sista dm är att betrakta som skräp så..
Edit: Mer om snipe:
http://woodgears.ca/jointer/planer_snipe.html
Redigerat:
En lightversion är ju att bygga en egen spånstos. Det följde inte med någon till min maskin och jag snickra ihop en på en eftermiddag. Skulle iaf avhjälpa problemet att slangen behöver plockas av.
Egentligen ska man plocka av utmatningsbordet när man planhyvlar på min hyvel, men jag planhyvlar med det (och sidoanhållet) kvar på maskinen. Funkar om man har tillräckligt stora springor så spånorna kan "komma upp" genom bordet. Gillar inte att plocka av utmatningsbordet eftersom det relativt enkelt kommer aningen ur position när man sätter tillbaka det, oavsett om det är gångjärnstyp eller plocka av helt typ. Båda varianterna är ju beroende av nån skruv/vred som låser, och det är lätt hänt att bordet hoppar någon tiondel i höjdled beroende på hur hårt man drar åt det där vredet.
Egentligen ska man plocka av utmatningsbordet när man planhyvlar på min hyvel, men jag planhyvlar med det (och sidoanhållet) kvar på maskinen. Funkar om man har tillräckligt stora springor så spånorna kan "komma upp" genom bordet. Gillar inte att plocka av utmatningsbordet eftersom det relativt enkelt kommer aningen ur position när man sätter tillbaka det, oavsett om det är gångjärnstyp eller plocka av helt typ. Båda varianterna är ju beroende av nån skruv/vred som låser, och det är lätt hänt att bordet hoppar någon tiondel i höjdled beroende på hur hårt man drar åt det där vredet.
Ni som kommer med input om hur era hyvlar fungerar kan ni inte skriva vad det är ni har för maskiner. Jag som letar efter hyvel tycker att det skulle vara intressant att veta vilka hyvlar ni har och hur dom fungerar och upplevs
Jag hade/har en ejca rikt/plan där jag tröttnade på att ställa om så jag skaffade en makita burk. Det bästa med detta är att borden är på samma höjd. Det blir då MYCKET enklare att planhyvla en 3m balk. Särskilt om man har det lite trångt. Ejcan har jag på hjul...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har haft en Hammer A26 nu i drygt ett år och är mer än nöjd. Har tidigare haft en grön Clas Ohlson (samma 260-maskin som finns i många tillverkares namn) samt en DeWalt 745...den var däremot riktigt bra o smidig men jag saknade en rikt o ledsnade på riktjigg i bordssågen.
Hammern däremot..levererar hela tiden. Borden kan vara lite korta men efter införskaffande av förlängningsbord så är det inga problem. Man får ställa om den men det är gjort på några sekunder så jag har slutat fundera på den saken.
Jag har läst flera positiva tester av Scheppachs modell som CO har för runt 10kSEK.
Hammern däremot..levererar hela tiden. Borden kan vara lite korta men efter införskaffande av förlängningsbord så är det inga problem. Man får ställa om den men det är gjort på några sekunder så jag har slutat fundera på den saken.
Jag har läst flera positiva tester av Scheppachs modell som CO har för runt 10kSEK.
Hammern verkar också bra. Och 10k billigare än Moretens.
Dock skulle den lilla Hammern kunna fungera bra för mig då jag inte har så stor lokal.
Dock skulle den lilla Hammern kunna fungera bra för mig då jag inte har så stor lokal.
Och för mig var A3-26-an räddningen just därför att den går på enfas!
Att den är lite väl kort åtminstone utan förlängningsborden håller jag med om.
Däremot upplever jag att den absolut orkar med uppgiften med bravur (även på hårda träslag) trots den ganska svaga motorn. Möjligen hjälper spiralkuttern till lite grann även i det avseendet.
Att den är lite väl kort åtminstone utan förlängningsborden håller jag med om.
Däremot upplever jag att den absolut orkar med uppgiften med bravur (även på hårda träslag) trots den ganska svaga motorn. Möjligen hjälper spiralkuttern till lite grann även i det avseendet.