phl skrev:
Hittade faktiskt ritningen på min klyvkniv. Då jag inte hade någon originalkniv så jag gjorde en ny efter eget huvud och mått på Majoren. Kanske fungerar den även på Mastern? Här är ritningen, använd fritt efter eget huvud. Jag skrev ut och klippte ut förlagan, klistrade på en plåt och kapade ut med vinkelslip.
Tack!

Ett tips annars är att skaffa "push sticks", väldigt bra att ha. Gjorde egna genom att printa ut dessa från Matthias wandels hemsida, klippte ut och klistade fast på en bit faner och sågade ut med sticksågen, sen ritade jag av från den första och gjorde några till, har i olika tjocklekar:

http://woodgears.ca/table_saw/pushsticks.html

Annars kan du gärna posta bilder av den här sågen, nyfiken på hur den ser ut.

Jo jag använder påskjutare/push sticks om än lite enklare. Jag ska tillverka några bättre och det där ser ju ut som en bra variant så det kan nog bli sådana.

Har nu lugnat ner mig ;) och fått tag på mobilen där jag har några bilder. Lägger strax in en bild.

om jag nu får datorn att vara med... inte ens utforskaren fungerar -men jag kan fortfarande skriva här detta forum är alltså det sista som ger upp :)

Enkelt sätt att ladda upp bilder tycker jag är imgur.com, bara att dra & släppa filerna så laddas dom upp.

Real7 skrev:
Ja hittar du en billig major så köp den och testa. Om du gör det så finns det en bok som heter Industriell träbearbetning (1986) som är full med tips. Och det råkar vara så att dom gör allt på en Inca Major. Den finns att låna på vårt bibliotek så den kanske finns på fler ställen.
Efter en fråga om boken får jag rätta mig själv här, boken heter Maskinell träbearbetning (INCA 1986)

Inte utan att man blir lite avundsjuk. Ser bra ut. Dock verkar det behövas klingskydd!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.