Hej!
Sågen är en ACM BS440. Hjuldiameter: 440 mm. Bandlängd: 3670 mm.
Jag har problem med att smala blad (6 mm) driver lite hit och dit när jag skruvar på ratten som tiltar det övre hjulet. Vad jag menar är att det inte går att hitta ett läge på tiltningen där bladet ligger mitt på hjulet. För bredare blad (12 mm) går det bra och sågbladet lägger sig i stort sett på mitten av hjulet.
Kan det vara en dålig bombering som orsakar detta?
/F
Sågen är en ACM BS440. Hjuldiameter: 440 mm. Bandlängd: 3670 mm.
Jag har problem med att smala blad (6 mm) driver lite hit och dit när jag skruvar på ratten som tiltar det övre hjulet. Vad jag menar är att det inte går att hitta ett läge på tiltningen där bladet ligger mitt på hjulet. För bredare blad (12 mm) går det bra och sågbladet lägger sig i stort sett på mitten av hjulet.
Kan det vara en dålig bombering som orsakar detta?
/F
Jag har sett ett gäng videos om postning av bandsågar, men den du föreslår har jag inte sett. Ska kolla!
Annars tror jag att den är rätt så bra inställd. Hjulen ligger i samma plan (eller är "coplanar" som dom säger i alla postningsvideos... ). Sågen har fyra skruvar för att justera det nedre hjulets axel och dessa har jag skruvat lite på för att få hjulen i samma plan.
Jag har även försökt göra rent gummit på hjulen så gott jag kunnat. Både med skrapa och lite sandpapper. Speciellt det under hjulet hade en rätt så hård beläggning av trä/harts på gummit. Då kan det ju skapas en "falsk" bombering som bladet vill rida på. Jag fick bort det mesta, men inte allt. Jag ville inte gå för hårt fram och riskera att sabba den riktiga bomberingen. Gummit är annars helt okej. Lite naggat i kanten på en del ställen, men det borde inte vara något problem.
/F
Annars tror jag att den är rätt så bra inställd. Hjulen ligger i samma plan (eller är "coplanar" som dom säger i alla postningsvideos... ). Sågen har fyra skruvar för att justera det nedre hjulets axel och dessa har jag skruvat lite på för att få hjulen i samma plan.
Jag har även försökt göra rent gummit på hjulen så gott jag kunnat. Både med skrapa och lite sandpapper. Speciellt det under hjulet hade en rätt så hård beläggning av trä/harts på gummit. Då kan det ju skapas en "falsk" bombering som bladet vill rida på. Jag fick bort det mesta, men inte allt. Jag ville inte gå för hårt fram och riskera att sabba den riktiga bomberingen. Gummit är annars helt okej. Lite naggat i kanten på en del ställen, men det borde inte vara något problem.
/F
Ja det finns mycket därute och en del är lite motstridigt ibland. Snodgrass trycker bl a speciellt på att hjulen inte ska vara i samma plan (coplanar) om inte sågtillverkaren levererat sågen på det viset.
Min rekommendation är att du tittar på den här videon också, han postar två sågar, en med ett blad för resawing och en med ett smalt för kurvsågning och demosågar efteråt. Det är väldigt övertygande. Dock adderar han till ett extra tillbehör när det gäller det smala bladet, men det ändrar inte hans övergripande metodik.
hoppas du får till det i slutänden, hursomhelst.
ronnie
Min rekommendation är att du tittar på den här videon också, han postar två sågar, en med ett blad för resawing och en med ett smalt för kurvsågning och demosågar efteråt. Det är väldigt övertygande. Dock adderar han till ett extra tillbehör när det gäller det smala bladet, men det ändrar inte hans övergripande metodik.
hoppas du får till det i slutänden, hursomhelst.
ronnie
Ja, vad ska man tro. Som du skrev så menar han att koplanära hjul inte är ett måste. Han hävdande nästan tvärtom. Dock så gav han ingen som helst förklaring till den åsikten, förutom då att han arbetat med bandsågar i 22 år. Och det kunde man nästan ana, jag måste medge att han var ruskigt snabb på att figursåga. Nästan lite förvånande att han hade alla fingrar kvar.
Frågan är vad jag ska hitta på med mina hjul. Avsiktligt snedställa dem och göra dem icke koplanära och sen hoppas på det bästa... Känns ju inte direkt som ett ingenjörsmässigt tillvägagångssätt.
Frågan är vad jag ska hitta på med mina hjul. Avsiktligt snedställa dem och göra dem icke koplanära och sen hoppas på det bästa... Känns ju inte direkt som ett ingenjörsmässigt tillvägagångssätt.
Min ingenjörsmässiga bedömning är att hjulen skall ligga i samma plan när man har rätt bandspänning för det blad man skall använda. Det blir givetvis alltid en kompromiss, eftersom man oftast inte ställer in det undre hjulet när man byter blad. En riktigt stum maskinstomme gör problemet mindre tydligt. Ett dåligt blad, även om det är helt nytt, kan bete sig hur som helst. Då hjälper inga inställningar.
Utan att egentligen ha en susning inbillar jag mig att pga tändernas skränkning har bandet en kilformad profil/tvärsnitt och att bandet som sådant har en svagt konisk form, om ni förstår hur jag menar. Kanske är det så att hjulen inte ska vara i plan för att hantera det? Eller så är det helt enkelt bandsågs-feng shui... 
Ronnie
Ronnie
På min bandsåg har jag justerat hjulen så tänderna ligger utanför gummit på både övre och undre hjulet, detta har jag gjort på eget bevåg bara för att jag tagit för givet (utan att backa upp det med ens ett uns av fakta) att det skulle vara så för att inte sabba skränkningen.
Har jag tänkt och gjort tvärfel med det?
I instruktionsboken till min bandsåg står angivet att tändernas framkant ska tangera framkanten på hjulen.Drömhus2012 skrev:På min bandsåg har jag justerat hjulen så tänderna ligger utanför gummit på både övre och undre hjulet, detta har jag gjort på eget bevåg bara för att jag tagit för givet (utan att backa upp det med ens ett uns av fakta) att det skulle vara så för att inte sabba skränkningen.
Det hela beror på hur själva hjulets gummi eller vad det nu är klätt med är format eller inte. Är det bomberat skall bladets centrum liga på hjulets centrum. Är det inte det så skall väl tänderna ligga utanför.
Fast egentligen spelat det överhuvudtaget ingen roll vart bladet ligger på hjulet så länga man kan använda anhållet utan att det är avdrift.
Bandsågs blad är relativt billiga och dom hinner oftast bli slöa innan skränkningen tappar form pgr av att tänderna ligger emot gummit.
Pär
Fast egentligen spelat det överhuvudtaget ingen roll vart bladet ligger på hjulet så länga man kan använda anhållet utan att det är avdrift.
Bandsågs blad är relativt billiga och dom hinner oftast bli slöa innan skränkningen tappar form pgr av att tänderna ligger emot gummit.
Pär
Gummit är slätt, ingen bombering alls.pär h skrev:Det hela beror på hur själva hjulets gummi eller vad det nu är klätt med är format eller inte. Är det bomberat skall bladets centrum liga på hjulets centrum. Är det inte det så skall väl tänderna ligga utanför.
Pär
Vad skönt, då är jag inte helt ute och cyklar
Tack så mycket