Byggahus.se

Rekommendationer på klinga till kap? Bosch GCM 8S

1. C
    Medlem Nivå 3
    Efter 2½ år har klingan börjat bli rejält slö. Fick i panik köpt en fintandad på Bauhaus som enligt säljaren skulle vara Boschtillverkad, men hålla sämre kvalitet och därmed inte säljas under namnet Bosch. Om det är sant eller ej vet jag inte. Den var billigare (289 kr), 100-tandad och funkade bra till listerna.

Men jag skall ju kapa mer än bara lister, det är reglar och trall och allt möjligt. Skivan som är slut är en Bosch 30-tandad. Det sägs att det skulle gå att slipa om, rekommendation på var någonstans?
    Och vad rekommenderas som utbytesklinga annars, är det en identisk Bosch-klinga eller är något annat märke mer prisvärt?

2. pär h
    Medlem Nivå 12
    Googla sliperi där du bor. Annars brukar väl vissa verktygs försäljare ha avtal med något sliperi. Om du vill kan man skicka klingan vart man vill i sverige för slipning så att slipa klingan är nog det minsta problemet. Så rekommendationen blir nog att slipa klinga.

Woodcontrol Säljer CMT och det är bra, om inte till och med bättre och säkerligen billigare än bosch.

Pär

3. Peter2400
    Medlem · Nivå 20
    Jag har kört med biltemas klingor på min metabo, har funkat bra.
    129:- kostar en 210mm

4. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Kollade i deras nyöppnade webbshop, tyvärr så verkar det som att priserna på klingor ökat ganska avsevärt:( Tidigare hade dem fantastiskt bra priser på dessa. I mitt fall var på klingorna jag kollat Swedendro billigare idag.

Jag fick ett mail idag om prisjustering i webbbutiken så det var inte så illa som jag först trodde:)

Redigerat 1 apr 2015 09:17
    • Laddar…
  5. C
    Medlem Nivå 3
  6. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Idioti att köpa en ny klinga så fort den gamla är slö. En bra klinga kan man slipa om 15-20 ggr.

Första gången du får den slipad så kommer du inse att den aldrig har varit vass på riktigt innan, inte ens som ny!

Där jag lämnar in tar de betalt beroende på antal tänder (och det är väl rimligt). Senast var det en 48 tänders klinga som jag tror jag betalade ca 100 kr för att få slipad.

Jag använder Boschs "best for wood" och är mycket nöjd med dem. Har 3 olika till sänksågen (165mm), 2 till kapsågen (216mm) och 1 till bordssågen (250mm).