Hej.!

Håller på att köpa på mej lite verktyg för hemmapul.

Det stora frågan, som kanske har lika många svar som skruvar i ett altandeck. tyvärr..

1. Ska man köpa ett kit med allt på batteri tex ett Bosch 10,8 V Monsterkit.
Skruvdragare(GSR 10,8-2), slagskruvdragare(GDR 10,8), sticksåg(GST 10,8), multicutter(Gop 10,8).

Eller

2. Skall man köpa en 18V skruvdragare (tex Bosch GSR 18-2-LI) & köpa sticksåg & multicutter med sladd (tex Bosch GST 90E & en PMF 190E.)

Prisbilden på de båda alternativen är rättsnarlik.

Frågan är bara vilket är det bästa alternativet?
Klarar man sig med 10,8 V? Eller kommer man att störa sig på att det inte duger eller funkar halvdåligt? Eller är batteridriften & smidigheten det som avgör, tar den bort tröskeln till att använda maskinerna oftare.

Tar tacksamt emot erfarenheter samt åsikter! =)

Jag kör med sladd-maskiner förutom skruvdragaren och tycker det funkar utmärkt. Det tar högst 5 minuter extra att etablera och avetablera en förlängningssladd och sladden till maskinen är sällan till besvär under byggtiden. Ofta är det ändå något annat som behöver ström, typ kap&ger-sågen.

Du behöver aldrig bekymra dig över att batterierna tar slut.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jag är precis tvärtom, kör en maskin med sladd (kap/ger) allt annat med batteri och är inte heller bekymrad om att batterier tar slut då jag alltid har laddade.
Kör både 10.8 och 18V för olika behov men skulle jag välja bara en så blir det 18V.

Sladdlös skruvdragare och resten med sladd. Precis mexitegel skriver tar det ingen extra tid att koppla in strömmen och du får maskiner som orkar mer för samma pris.

Jag testade vid ett tillfälle en sladdlös blå Bosch. Helt värdelös, den orkade ingenting.

(Jag har svårt att erkänna att det skulle ha något med den avkapade sladden att göra....)

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Skruvdragare på 10.8V kan möjligen räcka en bit. Men sticksåg och slagskruvdragare på bara 10.8V låter klent tycker jag.

När det handlar om maskiner för hemmapul så kan man ju föreställa sig att batterierna åldras snabbare än vad maskinerna slits ut. Har man då köpt allt i en serie så står man plötsligt där med 4-5 verktyg som är väldigt lite använda, men som kräver svindyra utbytesbatterier för att fungera.

Själv så har jag borrskruvdragare, slagskruvdragare och rotationslaser med batteri, allt annat är sladdanslutet, och jag har inte svårt att tro att många av dessa maskiner kommer att fungera utmärkt även om 20-30 år.

För verktyg som används frekvent så är ju dock batteridrivet väldans bekvämt...

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Nätanslutna verktyg är alltid mycket starkare än batterimaskiner. Skruvdragaren är det där gyllene undantaget där en batterimaskin blir stark nog och samtidigt är kapaciteten oftast tillräcklig. Men som sagt köp nätanslutet om det går. En annan sak att beakta är att vid avverkande maskiner typ slip eller såg blir det en massa damm och då vill du ändå ha en nätansluten dammsugare till hands så det blir inget extra besvär med att dra fram en förlängningssladd.

Jag håller också med om att sladd för det mesta är bäst. Batterimaskiner är svagare, dyrare och har kortare livslängd (på batterierna). Däremot kan det vara smidigt med sladdlöst, jag har en sladdlös minitigersåg och multicutter på 10.8v och har blandade känslor inför detta. Minitigern kan inte för en sekund mäta sig med en sladd-tiger, och multicuttern drar snabbt slut på batterierna. Däremot är det väldigt smidigt att ha verktygen sladdlösa då man ska göra något litet här och där.

Mitt förslag är nog att man har 10.8v borrskruvdragare + slagskruvdragare för lätt borrning och skruvning, och sedan en fet borrhammare för tyngre skruvning, tyngre borrning och bilning. Resten med sladd. Sedan möjligen lite batteriprylar (multicutter, cirkelsåg, tigersåg) som komplement.

Finns 14,4 v idag, man hör mindre och mindre om maskiner med den spänningen.

Nätdrivet om det är ett stationärt verktyg eller ett verktyg där man ändå alltid har dammsugaren ansluten - exempelvis kap-/gersåg och sänksåg. Även i de fall där batteriernas kapacitet inte räcker - typ slipmaskiner och tigersåg.

Batteridrivet för övriga verktyg (skruvdragare, sticksåg etc.). Självklart ur samma system så att alla maskiner delar batterier. På det sättet klarar man sig bra med 2-3 batterier och det blir inte så farligt dyrt att byta ut dem vart fjärde år eller så. Tycker att det är värt kostnaden för att slippa dra fram sladdar kors och tvärs. Det blir så mycket extrajobb före och efter varje projekt.

Om jag var i trådskaparens situation hade jag nog börjat med en borstlös 10,8/12V-maskin, troligtvis Milwaukee M12 FUEL (kanske den här). De har massvis med maskiner att köpa till efterhand som alla passar ursprungsbatterierna.

Kör nätanslutet på tyngre maskiner alt sånt som kräver mycket ström tex sänksåg,excenterslip osv. Försöker i övrigt att använda batterimaskiner så mycket som möjligt.

Tack för all input. =)

Jag lockas verkligen av tanken på att köpa ett sjyst 10,8 V system. Sjyst prislapp för riktigt smidiga maskiner. Fråga är bara om de räcker till kraftmässigt? Klarar man de "flesta" skruv- & borruppgifterna som man stöter på som hemmapulare med en borrskruvdragare 10,8 V & en slagskruvdragare 10,8 V eller kommer man att känna att d knappt räcker till för det mesta..? Skall allstå inte vispa betong & borra stora hålsågar till vardags med dom. =) Prismässigt så kostar båda dessa dock ungefär lika mkt som en 18V ur proffssegment. Frågan är vad som är att föredra. Känns ändå som att 10,8 V är på stark frammarch även bland yrkesfolk.

Ngn som testat Bosch 10,8V sticksåg (GST 10,8)? Skulle den kunna ersätta en GST 90 E för hemmapul, el kan den bara ses som ett komplement? Enl specen så känns den ju ändå rätt vass.! Känns som den borde funka till att kapa lite planker, lägga ngt golv & ha me på brädgårn för & klippa ngn trallplanka. Eller?

Funkar nog till lite småsågande då och då, men ska du såga exempelvis 2"4 eller liknande så är det nog 18V eller sladd som gäller.

Om du väljer 10,8 eller 12V så kör på borstlösa maskiner, t.ex. Milwaukeen jag länkade ovan. Då kommer du garanterat att klara de allra flesta hemmafixargrejer,

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.