har svårt att se att det inte skulle fungera, men samtidigt har jag svårt att se någon större pris vinning, mot att köpa tex Bosch GOF 1600 CE pris 4300kr eller DeWalt D26204K 3400kr.

Handöverfräsen kostar 180$ med en kurs på ca 9 kr och frakten typ 400 pix så 180*9 = 1620kr + ca 400 frakt + tull 1,7% om jag mins rätt plus moms. Så fräsen kostar ca 2600kr hemma.

Trafon kostade 65£ ex moms, pundet idag 13.77 pust... blur typ 900kr * moms i England a 20% blir 1080kr och jag antar att frakten hamnar på en 300pix för denna så 1380kr.

Så summa kardemumma 4000kr

Mjoo det ser ju inte så positivt ut, kommer dock att konvertera till euros då jag bor i Finland men jag tror inte det förändrar mycket. Fräsarna ifråga är dock inte passande för mig, det ska vara 1/2" och en löstagbar cylindrisk kropp.

Kanske bäst att skrota hela idén, för det finns en budgetversion i 230v som kunde passa:
http://www.amazon.co.uk/Draper-45368-230-Volt-350-Watt-Combination/dp/B00142B980

Jaha jag har alltid trott att GOF var en dedikerad "plunge" fräs och att det var GMF för löstagbar kropp som gällde. Alltså samma maskin bara att GMF har en extra bas?

Dewalten så stod det att den bara var 1/4" och det är för litet.

Håller med om att Dewalten är lite liten, men det beror la lite på vad man skall ha den till.
Som kantfräs funkar den nog fint.

Ska bygga en pantorouter nån gång i framtiden har jag tänkt så jag funderar på passande fräsar. Skulle även haft en bosh till i mitt fräsbord, där är nu en 8mm lidl fräs på 1200W, den funkar OK men jag tror den kanske vore bättre som handfräs. Så med tanke på att jag verkar behöva typ två fräsar är den där Drapern intressant, blir så dyrt med bosch.

Woodworking.se säljer väl också drapern men jag vet inte hur de ligger till i pris.

Tänk på att boschen (gmf 1600 ce) har elektrisk anslutning till basen för att tillåta att man kan ha manöverswitchen på basen. Detta går nog enkelt att koppla förbi om man skall montera den i någon egen fixtur eller så.

Du får bygga pantorouter xl istället:)

Jag har en Dewalt jag köpte från USA och använder en trafo emellan. Funkar utan några som helst problem. Har lite div 110V maskiner i garaget och de funkar alla med traof. Har nu även en kompressor på väg in, även den 110V.

Jo det kanske kan löna sig om man har planerat en massa maskiner. Men jag tror jag ska testa Drapern nu först.

Förlåt att jag shanghaiar din tråd men jag undrar vad vitsen med den konstruktionen är på fräsen som du beskriver?
Jag är nyfiken, har sett dessa fräsar men inte riktigt "fattat grejen" =)

Den konstruktionen (cylinder) gör det lättare att montera fräsen i egna konstruktioner som exempelvis fräslyft, mallfräs och tapphålsfräs. Det är en enkel form att spänna fast och det finns ingen platta som är i vägen.

Till min fräslyft så använde jag en vanlig fräs men det var ganska mycket jobb att få bort plattan och kolonnerna och det är omöjligt att efter min bryska behandling bygga tillbaka de funktionerna.

Och man kan byta mellan en "plunge" och "fixed" base också för handfräsning med dessa modeller så man får två sorts fräsar i en.

Här kan man se hur lätt den enkla cylindriska formen passar in i olika projekt och man behöver inte slakta/halvt förstöra fräsen för att få den att passa sådär halvdåligt:
https://woodgears.ca/pantorouter/index.html

https://woodgears.ca/router_lift/index.html
Den här har jag byggt med en lidlfräs och det var för jävligt att få den att passa.

Tillbaka på detta spår lite igen nu, verkar som det kan va svårt att få boschen att funka som ren motor enligt en från australien. Och jag har fått upp ögonen för cirkelsågar med snäckväxel, eller worm drive circular saws. Om man tänker skaffa flera verktyg så ändras ju formeln lite.... Snäckväxelsågar finns inte alls i europa heller.

Sen har jag hittat en billigare 3.3kw trafo på ebay för 65 pund, tyvärr är pundet lite för starkt ännu så det blir 90 euro med frakt, men man slipper ju skatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.